Mensen willen zien wat er met hun geld gebeurt. Dat klinkt heel voor de hand liggend, maar dat is het in de financiële wereld niet, meent Folkert Foppema (33) van CrowdAboutNow. Beleggingen via banken zijn vaak niet erg transparant, schetst hij, maar pas tijdens de recente crisis ontstond er meer wantrouwen tegenover banken. “In plaats van alle plannen voor henzelf te houden, werd de ondernemerscultuur meer open. Er werd meer gedeeld, onder andere via social media.”
Veel ondernemers worstelen tijdens de crisis met financiering. Folkert: “Wij wilden dat combineren met de openheid op social media. Crowdfunding bestond toen wel, zoals het platform Kickstarter, maar het stond allemaal nog in de kinderschoenen.” Met een team van acht werd CrowdAboutNow opgezet naast de studie. “Niet om er meteen rijk van te worden, maar we zagen het wel als onze daadwerkelijke carrière na de studie. We zijn er uit volle overtuiging aan begonnen: het is gewoon goed voor de maatschappij! Wij laten ons namelijk niet afleiden door geld, we zijn geen beleggingsbedrijf waar mensen snel winst willen maken. Het gaat echt om investeren in iets waar je in gelooft.”
Veel investeerders in de projecten komen uit de persoonlijke omgeving en geografische regio van de ondernemer. Logisch, vindt Folkert. “Het gaat om verbinding met het product. Dat is een heel ander soort waarde dan geld. De ondernemers die via ons funden, mogen maximaal 7 procent rendement geven, dus wat dat betreft is er vergeleken met beleggen weinig waarde voor de investeerders. Maar geld verdienen moet niet de hoofdreden zijn om te investeren, vinden wij, maar die binding met het product of de persoon.”
“Het gaat om verbinding met het product: dat is een heel ander soort waarde dan geld”
CrowdAboutNow ondersteunt ondernemers met de fundingscampagnes, onder andere via social media. Ook geeft het platform ondernemers advies over of hun crowdfundingcampagne haalbaar is of niet. Er is een financiële en juridische toets. Maar uiteindelijk bepaalt het publiek, de crowd, of het kans van slagen heeft door te kiezen of ze er wel of niet in willen investeren. Als het doelbedrag niet wordt gehaald, krijgen de investeerders hun inleg terug en moet de ondernemer iets anders gaan proberen. Dat is de macht van de crowd.”
Over Green Badger
Edo Boonstra en Roy Sijgers van Green Badger Mindset & Sales geloven dat persoonlijke verkoop leuk en makkelijk is vanuit de juiste (sales) mindset. Daarom helpen zij graag MKB ondernemingen die met hun producten of diensten meer impact willen maken in de wereld bij het realiseren van hun commerciële ambities, betere sales resultaten en groei. Leidend bij hun aanpak is het creëren van de juiste mindset bij de in het commerciële proces betrokken medewerkers. Dit doen ze via training, coaching on the job, uitvoering en interim-management. In deze verhalenreeks brengen zij sociaal ondernemers en impactmakers onder de aandacht.
De vergunningaanvraag duurde twee jaar en in 2011 ging het platform live. Inmiddels hebben al zo’n 600 ondernemers via het platform met behulp van ongeveer 50.000 investeerders projecten gerealiseerd met een waarde van 30 miljoen euro.
Het bestuur bestaat nu uit vijf personen (Mark en Folkert, met drie stille aandeelhouders) en er is in totaal tien man personeel in dienst. Folkert: “We krijgen zes à zeven aanvragen per dag, dus over vindbaarheid hebben we niet te klagen. Maar we worstelden met het traject erná. Hoe haal je het beste resultaat uit zo’n aanvraag? En welk type medewerker kan dat goed? We wilden onze sales uitbreiden en zijn toen via de zus van Mark bij Green Badger uitgekomen. We kregen van hen veel praktische tips en ook zekerheid als we zelf twijfelden. We hebben met Roy gekeken naar de waarden die bij dit bedrijf passen. Nu sparren we wekelijks. Het is belangrijk dat wij als bestuur elkaar goed begrijpen in gesprekken over waarden.”
Contentbureau Corner is de auteur van deze artikelenreeks. Foto: Ivo van der Bent.
Reacties