Vandebron was een van de eerste spelers die inzette op de behoefte van Nederlanders om hun energie groen en lokaal in te kopen. In een mum van tijd groeide het bedrijf naar meer dan 130.000 klanten. Van directeur Aart van Veller krijgen we een update over wat er nu speelt bij de groenste energieleverancier van Nederland.
Arjan Lubach had onlangs een aflevering over Groene Energie. Veel energieleveranciers zijn veel minder groen dan ze zeggen. Hoe kwam Vandebron ervan af?
“Wij hebben het filmpje doorgestuurd naar onze klanten. Dat is precies onze boodschap! Wat er ingaat bij ons is echt groen. Als een beker in een aquarium. Wat er uit het kraantje komt is kleurloos. Dat is namelijk niet alleen van ons, maar dat is van alle leveranciers, dus dat is een mix van groen en grijs.
Bij ons is het wel degelijk anders: wat je betaalt gaat naar de bron van jouw keus en wat je gebruikt wordt echt groen op het net gezet. Dat garanderen we. Wat nog niet gebeurd is dat het op hetzelfde moment gebeurd. Het gebeurd op jaarbasis. Jouw energieverbruik wordt door jouw bron 100 procent zeker op het net gezet.
Soms waait het heel hard en dan is er meer aanbod dan er wordt afgenomen door onze gebruikers en soms is er juist veel minder wind en zon en dan hebben we op dat moment niet genoeg. We hebben altijd een overcapaciteit van minimaal 10 procent. De overcapaciteit verkopen we door op de liquide markt, zoals ook in het filmpje wordt besproken. We willen echter opwek en levering meer op elkaar laten aansluiten, dus niet meer op jaarbasis, maar eigenlijk van dag tot dag. Een tweede fase in onze onderneming is dus dat het meer op hetzelfde moment in balans is.”
Daarvoor is de eerste stap misschien het laden van elektrische auto’s. Kun je daar wat meer over vertellen?
“We hebben op dit moment drie markten waar we actief in zijn. In de eerste plaats sluiten we contracten met producenten. Ten tweede de energielevering aan klanten en hen helpen om zelf producent te worden. En de derde is de mobiliteit: elektrisch rijden. Dus: energie voor thuis en onderweg. Die batterij in de auto willen we inzetten voor flexibiliteit op het net. We gebruiken een app om te registreren of er op dat moment veel energie wordt gewonnen of juist onder het gemiddelde. Als gebruiker toets je in binnen hoeveel uur je weer wilt rijden en de lader berekent dan hoe snel en op welk moment er geladen moet worden. Dus door slimmer te laden kunnen we heel veel onbalans wegregelen uit het net. De klant verdient hier overigens ook geld mee: €250 per jaar als je kiest voor slim laden. Op deze manier houden we het super simpel voor de klant en verleiden we ze.”
Mensen verleiden met een duurzaam alternatief in plaats van inspelen op een schuldgevoel. Moet ik zo ook jullie samenwerking met de Rabobank zien?
“De Rabobank heeft grote duurzaamheidsambities, andere banken zijn groener, maar die zijn veel kleiner. Triodos investeert overigens ook in dit programma. Voor ons is de Rabobank dus een mooie kans om een hele grote groep mensen te bereiken. Voor de Rabobank is het een mooie manier om aan hun duurzaamheidsstrategie te werken. In de samenwerking helpen wij hun klanten actief met verduurzaming. Wij zijn wat dat betreft een unieke speler: wij hebben er geen belang bij als klanten meer energie verbruiken in hun nieuwe huis, want wij verdienen niet aan elke kuub gas.
Wij spreken namelijk een vast bedrag af. De Rabobank heeft dat ook niet, zij willen vooral dat de klant blij is met het huis wat ze hebben gekocht. Kortom: wij worden als partij proactief aangeboden door de Rabobank om mensen in hun behoeften te voorzien. Het goede nieuws is: het loopt sinds kort en we zien ook al klanten via de Rabobank binnen komen.”
Op een ander front zijn jullie ook actief: de Changemakers Academy. Gaat het een succes worden?
“Ik hoop het! We hebben hele goede mensen geselecteerd. Dat belooft veel goeds. We gaan een dag op de hei ‘zweethutten’, dat is een soort natuurlijke sauna. Daar kom je jezelf aardig tegen. Daarnaast gaan we individueel een plan maken over wat iedereen wilt bereiken en hoe we dat gaan doen. Ik vind dit initiatief zelf heel belangrijk. Ik heb zelf het Climate Change College gedaan en daar heb ik veel van geleerd. Gek genoeg was een andere ervaring van mij ook heel erg betekenisvol. Ik werkte in mijn studententijd als krantenverkoper, daar leerde ik veel over overtuigen, maar ook over hoe je met je eigen mindset omgaat met tegenslag en hoe je erover heen komt als je zelf niet goed in je vel zit.”
“Uit die twee ervaringen hebben we een programma proberen te destilleren. Een programma voor jonge mensen die ambitie hebben en de wereld willen veranderen, maar nog niet precies weten hoe. We bieden concrete commerciële werkervaring en les van de beste mensen. Daarnaast heeft elke changemaker een persoonlijke coach, waar je elke week even mee zit. De gedachte is echt: pay it forward. Geef wat terug. Het is natuurlijk ook winst voor ons: we betrekken hele bevlogen mensen voor een jaar bij onze organisatie.”
Reacties