Annika Smits spreken we dicht bij het hart van SocialStart, bij de Hoftuin in Amsterdam. “Kijk, daar is op dit moment een sessie bezig met een nieuwe lichting SocialStarters,” Annika wijst naar een oud gebouw met meerdere verdiepingen. Te zien door de glazen wand van het pand waar Annika achter haar cappuccino zit. “Ik ben met SocialStart in contact gekomen door een vriendin. Ze vroeg mij of we samen een project konden starten.”
In eerste instantie vond Annika het woord ondernemer een beetje intimiderend. “Ik heb helemaal geen verstand van financiële plaatjes en de hele reutemeteut.” SocialStart heeft haar als jonge ondernemer gekoppeld aan een maatschappelijke organisatie. Annika deed voor het Rode Kruis onderzoek naar ongedocumenteerde migranten in onze hoofdstad.
“Ik heb helemaal geen verstand van financiële plaatjes en de hele reutemeteut.”
Sociaal en commercieel
“SocialStart heeft binnen dit project een belangrijke rol gespeeld. Allereerst heb ik een veel helderder beeld van wat ik wil. We zijn op tochten geweest door Amsterdam, langs alle sociale ondernemingen”, zo legt Annika uit. Haar missie is door de jaren heen veranderd: “SocialStart heeft mij geleerd om tijdens het bedenken van een plan, dit ook al gedeeltelijk uit te voeren. Ondernemen is heel iets anders dan onderzoeken. Ik vind het heel spannend om dat commerciële met dat sociale te verbinden.”
“Ondernemen is heel iets anders dan onderzoeken.”
Ondernemen met je hart
“Mijn missie is de puzzelstukjes zo te leggen, dat een kwetsbare groep net zoveel belang heeft bij een onderneming als de ondernemer zelf.” De enthousiaste onderneemster vindt het vooral belangrijk dat ondernemers hun klanten heel goed kennen. “Een sociale onderneming is een onderneming met een hart.”
“Mijn missie is de puzzelstukjes zo te leggen, dat een kwetsbare groep net zoveel belang heeft bij een onderneming als de ondernemer zelf.”
Werk niet alleen
Ze adviseert jonge ondernemers nooit alleen te werk te gaan. “SocialStart was daar heel geschikt voor, omdat we elke week in contact kwamen met verschillende sociale ondernemers. Heb je een goed idee, geloof je daar in en kun je dat verkopen? Zorg dan dat je een netwerk hebt aan wie je dit kan verkopen!”
Dit artikel maakt deel uit van een serie portretten van sociale ondernemingen die met hulp van SocialStart begonnen zijn. SocialStart koppelt jonge mensen die zijn afgestudeerd van een HBO- of WO-opleiding aan maatschappelijke organisaties met een sociaal ondernemend vraagstuk. Deze starters gaan zes maanden aan de slag om een sociale onderneming te beginnen met een gezond verdienmodel. so/creatie maakte het SocialStart Magazine. De artikelen uit dit magazine plaatsen we de komende weken in bewerkte vorm op onze website.
Reacties