Via Dopper voorman Merijn Everaarts kwamen we terecht bij Bert van Son, de oprichter van een andere succesvolle Nederlands B Corp: Mud Jeans. Wanneer je op een zaterdagmiddag door een winkelstraat loopt zal het je niet ontgaan zijn: wij Nederlanders dragen massaal spijkerbroeken. Een prachtig stukje kleding, maar een die vaak met een stevige prijs komt. De kledingindustrie is naast een van de grootste industrieën, ook vooral een van de meest vervuilende. Textielman Bert van Son zag dit met lede ogen aan en besloot dat het tijd was voor verandering.
Heel wat tijd was Mud Jeans oprichter Bert van Son actief in de commerciële textielindustrie. Na een succesvolle zakencarrière, die hem bracht in oorden als China, Hongkong en Frankrijk, besloot Bert van Son dat het tijd was voor een pauze. De gepassioneerde ondernemer had net zijn eigen bedrijf verkocht en kon toen in alle rust gaan genieten én nadenken.
“Duurzaamheid is een weg naar wat beter is”
Na een sabbatical van vier jaar begon het weer te kriebelen en besloot de Mud Jeans-founder met het geld, kennis en de ervaring die hij door de jaren heen had opgedaan iets te doen wat de wereld vooruit kan helpen. “Dat is Mud Jeans geweest”, zo verklaart Bert van Son. “Het idee was om een mooie jeans te maken van goede én groene grondstoffen, bij een door de Fair Wear Foundation goedgekeurde fabriek. Dus een spijkerbroek die is gemaakt van biologische katoen, waarbij geen pesticiden zijn gebruikt en gemaakt door tevreden werknemers met een eerlijk loon en normale werkuren. Dit alles is in de kledingindustrie al redelijk spectaculair.” In zijn decennia in de textielindustrie had hij immers gezien hoe oneerlijk en vervuilend de kledingwereld kon zijn.
Dertig jaar lang werkte de in Utrecht opgegroeide Bert van Son in de kledingindustrie. Hij studeerde aan de IVA in Driebergen en op 23-jarige leeftijd vertrok een zeer jonge Bert richting het Verre Oosten om daar textielhandel te doen voor een groot Nederlands bedrijf. Na omzwervingen in onder andere Hongkong kwam hij in Frankrijk terecht. Hier startte hij vanuit zijn woonplaats Gent een bedrijf, dat hij in 2008 naar eigen zeggen: “redelijk succesvol verkocht.” In 2012 besloot hij dat het tijd was voor wat nieuws en richtte hij Mud Jeans op. Deze sociale denim-onderneming bestaat inmiddels zo’n vier jaar en heeft haar hoofdkantoor in Almere.Over Bert van Son
Foute en goede denim
“Jeans is zoiets groots, er worden 2 miljard jeans per jaar geproduceerd. Dit zijn echter bijna allemaal ‘foute’ jeans”, zo legt Bert van Son uit. “Er zijn maar een paar merken die hun best doen.” De meeste denim-merken kiezen ervoor om zo goedkoop mogelijk, zoveel mogelijk jeans te produceren. Dit is een kostbaar proces waarbij veel indigo wordt gebruikt. “Wij betalen een eerlijke prijs, onze concurrenten niet. Liever gebruiken wij natuurlijke grondstoffen, maar helaas zijn wij genoodzaakt om nog steeds indigo te gebruiken. Hier ligt voor Mud Jeans ruimte voor verbetering.”
Het Nederlandse jeansmerk zet om die reden onder andere in op het recyclen van oude denim. Toch is recyclen in de kledingindustrie nog lang niet de norm. “Als iedereen z’n broek zou recyclen dan hoeft er een kwart minder katoen te worden gemaakt. Dit komt neer op zo’n 6 miljard kilo. Dat is ontzettend veel water wat je dan bespaart!”, zo licht Bert van Son toe. “De beste manier van recyclen is volgens mij het product hergebruiken waarvoor het in eerste instantie is gemaakt.”
Niet alleen is Mud Jeans op de Recycle Tour, het concept waarmee de Nederlandse jeansproducent echt bekend is geworden is het zogeheten ‘Lease a Jeans’. “Dit behoort natuurlijk niet tot de normale gang van zaken in de mode-indsutrie”, zo legt Bert uit. Door Lease a Jeans te gebruiken kunnen spijkerbroekdragers voor € 7,50 per maand een spijkerbroek leasen, zoals dat bij bijvoorbeeld bedrijfsauto’s ook vaak gaat. Na 12 maanden kan de drager beslissen of hij of zij de jeans wil houden of kiezen voor een nieuwe lease-jeans en de gedragen jeans terugsturen.
“Alhoewel de reacties heel positief zijn, 99 van 100 mensen die ik het vertel vinden het geweldig, is het online leasen van Mud Jeans nog niet echt groot. Dit groeit zeker niet hard genoeg”, aldus Bert van Son. “Eigendom is niet van deze tijd, een auto bezitten heb je niet meer nodig om van a naar b te geraken. Zo werkt het bij jeans ook. “Het leuke is dan dat mensen na een paar jaar kunnen switchen en er altijd up-to-date uit zien terwijl ze weten dat de oude spijkerbroeken gerecycled zijn.
“Eigendom is niet meer van deze tijd.”
Andere manieren van zaken doen
Als kind al verwonderde de jonge Bert zich over vrachtwagens die zomaar afval stortten en gooit hij nog altijd moeilijk dingen weg. Maar het echte besef dat er verandering moest komen kwam pas veel later. “Ik ben een babyboomer, de norm was dat zaken doen vooral zoveel mogelijk geld verdienen was.” Deze norm is op dit moment niet meer aan de orde. “De nieuwe generaties zijn met andere dingen bezig, onze generatie moet hier van leren en dit oppakken. We moeten op andere manieren zaken doen.”
“Je wilt graag zaken doen en mensen aan het werk zetten, maar dit moest niet ten koste gaan van mens of natuur. Je wordt enorm aan het denken gezet en komt in een omgeving terecht met andere mooie ideeën.” Zo leerde de jeansman door de jaren heen een boel wijze lessen. “Duurzaamheid is niet van de ene op de andere dag alles goed doen. Het is een weg naar wat beter is. “
Dit kan echter niet zonder partnerships en samenwerkingen aan te gaan. “We willen vooral met de kleine gedreven ondernemer werken, die ons verhaal kan vertellen. In de grote winkelketens gebeurt dit helaas niet.” Daarnaast kunnen volgens Van Son grote bedrijven van kleine bedrijven leren.
“Zaken doen moet niet ten koste gaan van mens of natuur.”
Duurzame jaren
Ondanks het feit hij al heel wat jaartjes meedraait in de kledingindustrie beschouwt Bert van Son zijn ‘Mud Jeans jaren’ als de meest leerzame uit zijn leven. “Ik heb nog nooit zoveel geleerd als de laatste vier jaar. Ook omdat wij iets nieuws doen. Je moet er echt voor gaan, in je eigen verhaal geloven en bereid zijn om luxe dingen aan de kant te schuiven.” Op de weg naar een betere (kleding)wereld zijn Mud Jeans en Bert van Son voorlopers, zij zullen vast niet rusten voordat het Nederlandse straatbeeld gevuld is met duurzame denim.
Met de code ‘so-creatie10’ krijg je als lezer van onze magazine nu 10% korting op een duurzame Mud Jeans.
Na een inspirerend gesprek over duurzame denim en vooruitgang raadt Mud Jeans founder Bert van Son voor onze estafette Otto Reuchling van Peer aan. Dit Amsterdamse bedrijf werkt samen met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, zoals werknemers met het syndroom van Asperger.
Reacties