Wat doe je als je als sociaal ondernemer steeds tegen dezelfde muur blijft oplopen? Je wil zo graag beginnen, maar hoe vind je een geschikte locatie? Of het rekensommetje klopt steeds maar niet: wat moet je nou precies vragen voor je product? Juist! Je trekt de stoute schoenen aan en vraagt hulp aan mensen die wel van wanten weten. Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod, daar zag Impact030 een schone kans. Ilse Lindenbergh, community manager, koppelde twee jonge ondernemers aan een aantal experts voor het allereerste ‘impact030 consult’. En dat ging ongeveer zo…
De experts stellen zich voor
Plop-plop-plop, één voor één druppelen de experts binnen in de online meeting. Marije Hoogendoorn van de Social Impact Factory, Ton ‘de cijfertjesman’ Kock van Alfa, de goedlachse Tim Savenije van de Gemeente Utrecht en Rutger van Weeren, van so/creatie, die nu nog stil luistert. Je kunt zien dat iedereen zin heeft om scherp mee te denken. Een gezelschap dat mogelijkerwijs voor elk probleem wel een beginnetje van een oplossing weet.
Draai je ook cirkeltjes en maak je niet de stappen die je wilt maken? Vraag ook een impact consult aan! Het op een rijtje zetten van wat het probleem is en open staan voor de input van onbekende experts kan je op een hele andere manier laten kijken. Soms komen ze met concrete tips and tricks, hebben ze specifieke contacten die je verder kunnen helpen of is een vraag al genoeg om je nog even achter je oren te laten krabben. Je hoeft het – zeker als sociale ondernemer – niet helemaal in je eentje te rooien. Meld je aan via [email protected].Over Impact030 consults
Openheid over moeilijke zaken
Lindenbergh neemt de leiding en geeft het startschot voor de eerste sociaal ondernemer. Dat is Juliette Schraauwers van Now School. Zij is de eerste gêne allang voorbij. Schraauwers weet dat het open zijn over waar je tegenaan loopt je verder kan brengen. Ze vertelt honderduit over haar inspiratie en visie voor het neerzetten van een vernieuwende ‘school’ (misschien moet het zelfs anders heten!). De complexiteit schuilt in het feit dat ze een inclusieve school wil opzetten met een ‘business mindset’, maar dat het huidige systeem obstakels opwerpt. Schraauwers: “We lopen er tegenaan dat ons idee niet past binnen het huidige rigide schoolsysteem.” Jennifer, ook van Now School, vult aan: “Er zijn veel ouders en leerkrachten die het willen, maar wetgeving zit stevig in de weg.”
Rutger van Weeren reageert en stelt vast: “Wij kunnen dat systeem niet veranderen. Maar sociale ondernemers zijn er heel goed in om vanuit een bestaand systeem veranderingen te bewerkstelligen.” Schraauwers knikt instemmend, dat ziet ze wel gebeuren. Van Weeren gaat verder: “Misschien ligt jouw ideaal nog te ver van iets wat nu te verwezenlijken is. Dan is de kunst om stapje voor stapje richting je einddoel te gaan.” Andere experts stemmen in en vullen aan. Van Weeren eindigt met: “Sus als je het systeem niet goed vindt, probeer dan iets neer te zetten wat al meer in die richting komt van je ideaal en laat daarmee zien: het kan toch anders.”
Een praktisch probleem waar Juliette Schaauwers, van de nog op te richten Now School, tegenaan loopt is dat het moeilijk is om een geschikte locatie te vinden. Ze heeft een netwerk opgebouwd in Utrecht, maar heeft in haar hoofd voorbeeldscholen uit Budapest en Bali, waarbij groen een belangrijke rol speelt. Best wat ideaalbeelden dus, maar tot nu toe weinig opties.
Tim Savenije van de Gemeente Utrecht heeft direct een tip: “Plaats je zoekvraag voor een geschikte locatie op ‘Makelpunt’.” Marije Hoogendoorn vult aan: “Wel eens van het Stadmakersfonds gehoord? Daar kun je in dit geval ook veel aan hebben.” Er blijken dus specifieke online omgevingen te zijn, voor de specifieke uitdaging die Schraauwers heeft. Je moet het maar ontdekken. “Daarbij,” voegt Savenije toe, “kan ik je gemakkelijk doorverwijzen naar collega’s binnen de gemeente die mee kunnen denken en de bestemmingsplannen weten of kunnen achterhalen.” Schraauwers is tevreden: “het is ook fijn om een korter lijntje te hebben met de gemeente.”
De man van chocola
Per Vonk is de tweede ondernemer die de moed heeft om te zeggen waar hij tegenaan loopt. Zijn bedrijf Mesjokke/The Chocolate Explorers verwacht de komende jaren flink te gaan groeien. “Daarbij zou het enorm helpen als we een eenduidige kostprijsberekening hebben voor verschillende producten.” Vonk verkoopt namelijk chocolade: repen voor het hogere segment. De man achter The Chocolate Explorers beschouwt zijn product als een ware delicatesse. “Er is veel tijd voor nodig om mensen in te laten zien dat chocolade meer is dan wat mensen kennen uit de supermarkt.” Maar nu komt de crux, waarbij Vonk wat minder direct in de camera kijkt. “We hebben een berekening, maar de som klopt niet aan het einde van het jaar.”
Ton Kock van Alfa reageert kordaat: “Je stelt een korte vraag, maar het antwoord is gortdroog en zeer complex. Er zijn wel methodes voor om dat uit te rekenen. Op papier is het vrij simpel, maar in de praktijk komt er veel meer bij kijken. Ik nodig je graag uit om dat met je door te nemen. Op voorwaarde dat ik de chocolade even mag voorproeven!” Dat is zo geregeld. Kock onderstreept gelijk een terugkerend heikel punt: “Je kunt heel lastig alle kosten inzichtelijk krijgen. En je moet ook weten wat je over wil houden.” Vonk: “Ik hoef er niet rijk van te worden. Ik ben bestuurder van deze BV en moet dan op termijn 46.000 euro per jaar verdienen. Dat is het eerste doel. Maar ik hoef niet meer dan 60.000 euro per jaar te verdienen.” Kock: “Ik zou me niet vastpinnen op een maximum, dat is niet zo relevant. Daar ga je in de loop van de jaren namelijk anders over denken.”
Raad van iemand die net een generatie boven je zit, die kun je in je zak steken. Vonk zet daar wel iets tegenover: “Ik hoef niet groot te worden om veel te verdienen. Maar hoe groter de hoeveelheid cacao die we verwerken, hoe groter de impact die we maken. Het doel van het bedrijf is niet om een gezond bedrijf te hebben. Ik wil dit bedrijf runnen om impact te maken.” Dat vind Kock mooi om te horen. Hij vat het samen: “De kunst is om een goede balans te vinden, daarvoor heb je antwoord nodig op de vraag: tegen welke prijs ben je concurrerend en wanneer prijs je jezelf uit de markt? Dat is een delicaat evenwicht.” Daarmee gaat Kock dus helpen.
Tim Savenije van de Gemeente Utrecht heeft ook een tip: “UtrechtInc is de startup incubator van de Gemeente Utrecht. Het zou interessant kunnen zijn om nog wat meer basics van het ondernemen mee te pakken. Verder is er ook een klankbordgroep, speciaal voor ondernemers, daar kun je sparringpartners vinden.” Die heeft de gepaste naam ‘Het Ondernemersklankbord Utrecht,” aldus Savenije. “Vanuit het Rijk kun je ook gecoacht worden op zakendoen in een internationale context via het programma Startupleap.”
Bijvangst
Noodgedwongen was dit consult online, maar daar zaten ook voordelen aan: het is wat minder spannend voor de ondernemers, de drempel voor de experts om even mee te denken is lager en geïnteresseerde buitenstaanders kunnen vrij gemakkelijk meekijken. Hoewel de gesprekken kort en krachtig zijn, kunnen deze sociaal ondernemers in anderhalf uur nu toch echt weer verder. Zo werd, ondanks corona, het eerste impact consult van impact030 een succes.
Reacties