• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Blog Ecosysteem

Dopper en Mud Jeans ‘Best for the World’

Rutger van Weeren · 10 september 2016 · 0 Reactie(s)

Deze week maakte B the Change Media de jaarlijkse Best for the World lijst bekend. Op deze lijst staan in totaal 515 bedrijven, waaronder 24 Nederlandse. Al deze bedrijven zijn B Corps, die op hun eigen impactgebied – werknemers, milieu, klantgroepen of de gemeenschap – bij de top 10% best scorende bedrijven horen. Deze bedrijven hebben via een assessment aangetoond dat ze een uitzonderlijk grote positieve impact maken op de wereld. Bij de bedrijven vinden we ook een groot aantal Nederlandse sociale ondernemingen.

Dopper en Mud Jeans ‘Best for the World’

Zo vinden we bij de ‘Best for Community’-bedrijven het Nederlandse Dopper. Veel mensen kennen de kenmerkend vormgegeven kunststof fles voor kraanwater in plaats van mineraalwater wel. Maar het terugdringen van plasticvervuiling is slechts één van de doelen van Dopper. Het bedrijf zet zich ook in voor wereldwijde toegang tot kraanwater voor iedereen. Daarmee is de categorie ‘beste voor de gemeenschap’ ook ineens een hele logische. Over het baanbrekende businessmodel van Dopper spraken we eerder met oprichter Merijn Everaarts.

Ook Mud Jeans werd erkend. Deze Nederlandse sociale onderneming verkoopt mooie jeans van goede én groene grondstoffen, bij een door de Fair Wear Foundation goedgekeurde fabriek. Een spijkerbroek die is gemaakt van biologische katoen, waarbij geen pesticiden zijn gebruikt en gemaakt door tevreden werknemers met een eerlijk loon en normale werkuren. Daarnaast is het mogelijk om deze spijkerbroek te leasen, waardoor afgedankte spijkerbroeken teruggestuurd en dus hergebruikt kunnen worden. Mud Jeans is daarom onderscheiden als ‘Best for Environment.’ Eerder interviewden we Mud Jeans oprichter Bert van Son over zijn missie om betere denim de standaard te maken.

Nederlandse sociale ondernemingen

De Best for the World lijsten worden jaarlijks gepubliceerd. In 2016 hebben in totaal 515 bedrijven een Best for the World erkenning gekregen, waaronder 24 Nederlandse. Naast Mud Jeans en Dopper vinden we onder andere ook sociale ondernemingen Fairphone, Croqqer, Peer Administratie, Willem & Drees, Swink Webservices, Nudge en Waka Waka op de lijst.

De volledige Nederlandse lijst

Best for Community: Fairphone, Dopper, De Krat, Croqqer, Bluerise, Beebox, Willem & Drees, WebChair, Peer Administratie, Swink Webservices en Nudge.

Best for Environment: Climate Neutral Group, Mud Jeans en Thermaflex.

Best for Workers: Alfa Accountants, Bruggink & van der Velden Advocaten & Belastingadviseurs en dutch.

Best for Customers: MadeBlue, Ivy Kickstarter en Generous Minds.

Best for the World (overall): PYMWYMIC, Swink Webservices, Nudge, WakaWaka, Discovered, Floow2, MadeBlue, Ivy Kickstarter en Generous Minds.

De complete internationale lijsten staan op bftw.bthechange.com.

B Corps

B Corp is een wereldwijde community van inmiddels meer dan 1800 gecertificeerde B Corps. Het zijn bedrijven die die naast winst ook sociale en ecologische impact nastreven. B Corps vormen een krachtig ecosysteem van leiders die elkaar inspireren, verder helpen en business gunnen.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Rutger van Weeren

Rutger helpt impactmakers om meer impact te maken. Als zelfbenoemd CSSO (Chief Social Startup Officer) zet hij zich in voor (vaak startende) organisaties die op een sociaal ondernemende manier maatschappelijke vraagstukken aanpakken. Ook stond hij aan de basis van sociale ondernemingen De Slinger Jongeren (in Utrecht en Almere) en Starters4Communities (in Utrecht, Den Haag en Rotterdam).

Vanuit een gezamenlijke passie voor het vertellen van verhalen over sociaal ondernemerschap richtte hij samen met Hylke van der Wal so/magazine op. Uit dit magazine ontstond de volgende sociale onderneming: so/creatie.

Email: [email protected]

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Vluchtelingen inzetten om arbeidstekorten op te vullen, het kan!

Thom Keijzer · 19 juni 2019 · 0 Reactie(s)

KESK – Making Iraqi buildings resistant in light of a new crisis

Hanneke Kastelijns · 6 oktober 2020 · 0 Reactie(s)

Eerste handelsmissie voor sociaal ondernemers

Rutger van Weeren · 7 oktober 2017 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver