Ellen Tacoma en Maria van der Heijden namen een aantal jaar geleden deel aan een reis naar India. Met een groep andere Nederlandse professionals reisden ze daarheen om lokale ondernemers met kennis te ondersteunen. Bij thuiskomst ontstond het idee voor Women on Wings. “Ons doel is om samen met Nederlandse experts en Indiase sociale ondernemers aan de slag te gaan om 1 miljoen banen te creëren voor vrouwen op het platteland van India.”
Over Ellen Tacoma
Jarenlange ervaring in het internationale bedrijfsleven op diverse management posities gecombineerd met zelfstandig ondernemerschap waren de basis voor Ellen Tacoma om samen met Maria van der Heijden in 2007 Women on Wings op te richten. Deze organisatie helpt sociaal ondernemers in India te groeien, in omzet en banen voor vrouwen.
Elkaar verder helpen
In het najaar van 2006 gingen Ellen Tacoma en Maria van der Heijden met organisatie ‘Share People’ naar India. “Het idee was om met een groep professionals met allemaal ruime managementervaring op werkreis naar India te gaan om daar sociaal ondernemers verder te helpen.”
Deze ondernemingen waren goede initiatieven, maar kennis over zakendoen bleek beperkt. “Door NGO’s waren zij jarenlang in leven gehouden, vooral met subsidies. Hierdoor hebben ze onvoldoende geleerd hoe je een business opbouwt”, vertelt Ellen.
De sociaal ondernemers kijken vanuit de behoefte van vrouwen op het platteland, want die hebben werk en inkomen nodig. Op zich een terechte gedachte, maar als al die vrouwen oranje kussens maken en de markt wil paars-gestreepte, dan wordt het geen gezonde business. Als je steeds geld krijgt, in plaats van de markt behoefte te volgen wordt het geen duurzame business.”
Het eureka-moment
Die 10 dagen in India inspireerden Ellen en Maria om hiermee verder te willen gaan. “We waren allebei zelfstandig ondernemer, we hadden goede opdrachten en een goed inkomen. We zeiden heel enthousiast tegen elkaar dat we één dag in de week eraan zouden gaan besteden.’’
Toch duurde het nog enige tijd voordat ze begonnen met Women on Wings. “We kregen het aanvankelijk niet bedacht. Je zit in een positie van zekerheid en comfort. Je weet dat je een stap wilt gaan zetten, maar durf je die zekerheid en comfort ook op te geven?”
Het eureka-moment kwam op een koude wintermorgen. “Bij het plantsoen waar we liepen met onze coach was een watertje. In India heb je de Ghat’s – trappetjes die leiden naar heilige wateren zoals bijvoorbeeld de Ganges. Dat watertje in het plantsoen associeerden we allebei heel sterk met India en de vrouwen die aan de Ghat’s aan het wassen zijn. Daar beseften we: we willen echt iets voor die vrouwen doen! Op dat moment was het zaadje voor Women on Wings geplant.”
Helder doel
De kern was duidelijk: werk, vrouwen en India. “Het doel van Women on Wings is 1 miljoen banen creëren voor vrouwen op het platteland van India. Elk woord in die zin staat nog steeds. Sinds de oprichting is dat de reden van bestaan van deze organisatie geweest in alles wat we doen. Dat heeft het werk ook duidelijk gemaakt. Dit doel heeft altijd als een huis gestaan.”
“Bij de oprichting hebben we gezegd: Women on Wings’ doel is 1 miljoen banen creëren voor vrouwen op het platteland van India.”
Maar waarom zoveel en zo groot? “Dat is omdat we echt een verschil willen maken. Als we hadden gezegd 2000 banen voor vrouwen op het platteland dan was dat ook een mooi doel. Ook die realiseer je niet van het een op het andere moment.” Echter bij 1 miljoen vraagt het meer van de creativiteit en denkkracht. Hoe pak je het aan, wat is er voor nodig, kortom hoe zet je de juiste stappen om daadwerkelijk impact te realiseren.
In de praktijk bleken er toch nog wel een paar drempels te bestaan. “Er zijn daar veel ongeletterde vrouwen die nog nooit hebben gewerkt en dus bijvoorbeeld ook niet weten wat deadlines zijn of wat de kwaliteit is die consumenten in steden verwachten.”, zo legt Ellen uit.
Ook moesten ze in het begin wennen aan elkaar. ‘’Ik had nog nooit met Maria gewerkt. En aangezien we allebei een uitgesproken karakter hebben zaten we elkaar ook wel eens in de weg. Maar het belangrijkste was ons gezamenlijke doel de banen voor vrouwen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ons ego dat doel in de weg zit!’.’’
Een wederzijdse klik
“In het begin gingen we gewoon aan de slag. Er was geen geld, maar ons netwerk stond toch te popelen om mee te werken om niet. Al heel snel hadden we de eerste 10 experts en de eerste sociale ondernemers in India die business kennis nodig hadden.”
“Equality, living up to en energetic, dat zijn de drie waarden waar experts op getoetst worden. Dit moet voor ons de werkhouding zijn, los van dat je een bepaald specialisme meebrengt. Mensen die denken van ‘ik ga ze daar in India wel even uitleggen hoe het werkt’, die zijn bij ons niet welkom. Ze moeten juist een open blik hebben, met de wil om te kijken naar wat er daar echt nodig is.”
“Mensen die denken van ‘ik ga ze daar in India wel even uitleggen hoe het werkt’, zijn bij ons niet welkom.”
“Om dit soort sociale ondernemingen verder te helpen, zijn vertrouwen en een stukje continuïteit van belang. Daarom is het voor ons heel belangrijk dat er een klik is tussen de expert en de sociaal ondernemer, zodat wederzijds het gevoel ontstaat dat de samenwerking iets toevoegt.”
Daarmee wordt de impact veel groter dan wanneer je elke keer iemand anders stuurt en het ‘na de werkreis’ weer afgelopen is. Als we continuïteit kunnen borgen, dan heeft dat een positieve impact op de sociale ondernemingen en daarmee op het aantal banen voor vrouwen dat wordt gerealiseerd. Vooral omdat je terug kan pakken op afspraken die je eerder hebt gemaakt.”
Ben je benieuwd hoe een werkreis naar India eruit ziet? Lees dan op 9 juni ons interview met Helene van Zutphen, directeur van Stichting Nederland Schoon, die met Women on Wings de sociale onderneming Avani ging adviseren.
Reacties