Wanneer men het over de energietransitie heeft of over duurzame energie dan wordt vaak gesproken over het belang hiervan voor het klimaat. De enorme CO2 uitstoot sinds het begin van de industriële revolutie heeft een catastrofale impact op ons leven hier op aarde en moet snel teruggebracht worden. De energietransitie naar duurzamere energiebronnen is goed op gang aan het komen. Dit is zeker ook een doel waar de sociale start-up Emergi zich voor inzet.
Energie daar waar het het meest nodig is
Hun missie is echter tweevoudig, namelijk om een wereld te creëren waarin schone energie de belangrijkste betrouwbare energiebron voor iedereen is. Dit doen ze door duurzame energie oplossingen te ontwikkelen die economische en sociale waarde creëren. Of zoals de oprichter van Emergi, Richard van Hoolwerff, zegt: “Als vader van twee heerlijke kinderen ben ik me scherp bewust van de wereld die toekomstige generaties van ons zullen erven en van onze gedeelde verantwoordelijkheid om een duurzame planeet achter te laten. Toen ik zelf jong was, was ik ongelooflijk geïnteresseerd in het behoud van natuur en milieu. Op mijn negende stuurde ik zelfs een brief naar de toenmalige premier Ruud Lubbers met de vraag wat we kunnen doen om het milieu te redden. Hij schreef een brief terug en vertelde mij me actief in te zetten. Dus dat ben ik gaan doen met Emergi. Voor mij is het versnellen van de revolutie op het gebied van hernieuwbare energie meer dan alleen zorgen voor ons milieu. De ware belofte van duurzame energie is het vermogen om energie te produceren en te brengen daar waar dat het meest nodig is, in handen van mensen die al generaties lang geen toegang hebben tot energie. Daarom heb ik Emergi opgericht, zodat we een sleutelrol kunnen spelen bij het aangaan van deze uitdagingen.”
Harde realiteit in Liberia
Toegang tot energie is een groot goed. Het geeft je het vermogen om meer te produceren dan alleen wat mogelijk is met je eigen lichaam. Het geeft je het vermogen om je economisch te ontwikkelen en inkomen te genereren voor jezelf en je gezin. Stel je eens voor dat je je leven zou moeten leiden zonder, of met beperkte, toegang tot energie. Dat is de harde realiteit voor veel mensen in Liberia, waar maar 5% van de bevolking toegang tot elektriciteit heeft dat ook nog regelmatig uitvalt. Er zit nog een andere kant aan wat vaak over het hoofd gezien wordt, de kwetsbaarheid van toeleveringsketens. Van Hoolwerff woonde en werkte 9 jaar in Liberia en vertelt: “Ten tijde van ebola of meer recentelijk met de uitbraak van corona, stonden er meteen enorme rijen voertuigen bij de benzinepomp. Er was meteen een tekort aan brandstof omdat de levering aan de pompen verhinderd was. Daar sta je dan als taxichauffeur, met je enige bron van inkomsten, je tuktuk, en je hebt geen toegang tot brandstof om er mee te rijden, klanten op te pikken en geld te verdienen.” Het zorgde ervoor dat veel taxichauffeurs en hun gezinnen onder druk stonden door gebrek aan inkomsten.
“Elke dag zag ik de chauffeurs in de tuktuks (kekehs genoemd in Liberia) heel hard werken van ’s ochtends vroeg tot ‘s-avonds laat om rond te komen. Voor mij vertegenwoordigen ze het verhaal van Liberia in het algemeen, een land waar de mensen de hele dag hard werken onder moeilijke omstandigheden, om genoeg geld te verdienen voor zichzelf en hun gezinnen. In Liberia heeft toegang tot duurzame energie een directe invloed op het vermogen van mensen om productiever te zijn, meer inkomen te verdienen, voor hun gezin te zorgen en op de sociale en economische ladder te klimmen. Bovendien is Liberia, vanwege zijn compacte formaat en één stedelijk centrum, een ideale proeftuin. We zullen onze e-kekehs lanceren en opschalen in Liberia en vervolgens onze lessen meenemen naar aangrenzende landen om op te schalen.”, aldus van Hoolwerff.
De zon blijft schijnen
Deze uitdagingen willen van Hoolwerff zijn team van Liberianen, Duitsers en Nederlanders aanpakken. Te vaak wordt naar duurzame energie gekeken vanuit een milieuperspectief, maar Emergi ziet kansen in de andere fantastische kwaliteiten die het heeft. “Je kunt het decentraal opwekken. Dat aspect is van enorme waarde in landen, zoals Liberia waar de staat van het elektriciteitsnetwerk zorgelijk is en waar toelevering van brandstof snel verhinderd wordt. Die infrastructuur kan zwak zijn maar de zon blijft schijnen! Laten we daar gebruik van maken.”, aldus van Hoolwerff.
Meer inkomsten voor de chauffeurs
De elektrische tuktuks van Emergi hebben een geïntegreerd zonnepaneel in het dak. Dit dak wordt ontwikkeld met InHolland Composites, een partner die veel technische expertise heeft. Het dakpaneel zorgt al voor ⅓ van het dagelijkse energieverbruik van de tuktuk. Daarnaast investeert Emergi meteen in de oplaadpalen die ook opgeladen worden met zonne-energie. Dit doen ze met met behulp van SolarTechno. Zo zie je opeens een systeem ontstaan waarbij chauffeurs altijd toegang hebben tot voldoende energie om hun ritjes te kunnen rijden en te zorgen dat er weer brood op de plank staat. Een mooie bijkomstigheid is dat de energiekosten per maand nu teruggebracht worden van 42 dollar aan brandstofkosten naar 28 dollar aan elektriciteitskosten. Dat betekent meer inkomsten voor de chauffeur.
Een dag uit het leven van een tuktuk chauffeur
Maar daar stopt het niet. Uit hun marktonderzoek, waarbij Emergi’s team twee maanden in Liberia interviews deed met chauffeurs, importeurs en andere stakeholders in de transportsector, bleek dat de chauffeurs gemiddeld ongeveer 12 tot 16 uur per dag werken en dat zes dagen per week. Slechts een klein deel van de chauffeurs kan vooraf de tuktuk betalen, daarom rijden de meeste mensen in een tuktuk die eigendom is van iemand anders en betalen zij de tuktuk terug en ook een fikse rente over de lening. De eigenaar van de tuktuk neemt dus een meerderheid van de winst. Als gevolg hiervan kunnen de meeste chauffeurs een inkomen van 19 tot 22 dollar genereren op een volledige dag rijden en daarvan wordt minstens 13 dollar betaald aan de eigenaar van de tuktuk. Na benzinekosten, steekpenningen van de politie en vergunningskosten, blijven de meeste chauffeurs gemiddeld met 3 dollar per dag over.
Dat wil Emergi drastisch veranderen, maar hoe dan? Van Hoolwerff “In de eerste plaats zijn elektrische tuktuks veel betere voertuigen. Punt uit. De reden hiervoor is simpel: de motoren van benzinemotoren hebben duizenden kleine onderdelen die allemaal onderhevig zijn aan slijtage. Onze elektrische tegenhangers daarentegen hebben slechts een handvol zeer stevige onderdelen.” Gekoppeld aan een lokaal tekort aan goede reserveonderdelen en de matige kwaliteit van monteurs betekent het dat de gemiddelde benzine-aangedreven tuktuks binnen 1,5 jaar kapot gaan, aldus van Hoolwerff.
Total Cost of wat?
Dit brengt ons bij ons volgende punt: Total Cost of Ownership of kortweg TCO. TCO klinkt misschien niet als een ongelooflijk high-brow impact-concept om naar te kijken. Het kan echter ernstige gevolgen hebben voor tuktuk chauffeurs. Van Hoolwerff legt het uit: “Ik zou zelfs willen zeggen dat dit het enige concept is waar je naar moet kijken, als je het vermogen van mensen om een behoorlijk inkomen te verdienen wilt verbeteren.” TCO omvat de totale aanschaf- en bedrijfskosten, evenals kosten in verband met vervanging of upgrades aan het einde van de levenscyclus. Dit betekent simpelweg in het geval van onze tuktuk chauffeur, hoeveel het kost om een tuktuk te gebruiken en de kost te verdienen per jaar. Als je tuktuk maar 1,5 jaar meegaat, betekent dit dat de TCO ongeveer 4000 USD is!”
De TCO van de elektrische tuktuks die Emergi zal introduceren is 1500 USD. Dit betekent dat de chauffeur minimaal 2500 dollar per jaar meer zal verdienen, simpelweg omdat hun tuktuks duurzamer zijn en de energiekosten lager door de zonne-energie. “Als je begint met het kijken naar al deze aspecten, krijg je een behoorlijk overtuigend beeld waarom de introductie van onze elektrische tuktuks zo’n grote katalysator zal zijn voor een beter inkomen voor de chauffeurs.”, aldus van Hoolwerff.
Win-win-win situatie
Samen met het feit dat elektrische motoren geen geluidsoverlast en luchtvervuiling veroorzaken, lijkt het een win – win – win voor de lokale bevolking. “Ons initiatief draait om duurzaamheid. Wat Liberia nodig heeft, zijn duurzame producten; duurzame tuktuks die meer inkomen genereren voor de chauffeurs en een veerkrachtige toekomst voor Liberia.”, aldus van Hoolwerff.
Om de eerste elektrische kekehs te introduceren in Liberia heeft Emergi een crowdfunding campagne gelanceerd. Zoals Emergi team-genoot in Liberia Elvis Thomas het zegt: “Het doel van de crowdfunding-campagne is niet alleen om financiering aan te trekken, maar ook om de bekendheid van dit unieke project te vergroten. Met uw hulp als Liberia’s uitgebreide wereldwijde familielid, willen we duurzaam transport in Liberia promoten. Zoals mijn oma altijd zei: there is beauty in sharing !!!”
Wil je ook deze campagne steunen en bijdragen aan de introductie van elektrische tuktuks in Liberia om het inkomen van de chauffeurs en hun families te vergroten en de energietransitie te versnellen? Dat kan! We hebben voor onze campagne mooie producten gemaakt met unieke illustraties. Neem een kijkje op hun crowdfunding pagina en wees onderdeel van dit mooie initiatief!
Reacties