Het is een gezond teken voor een sector als er studenten bij betrokken raken. Via Enactus kun je tijdens je studietijd al beginnen met sociaal ondernemen. Jong geleerd is oud gedaan. In dit interview vertellen studerende sociaal ondernemers over leren, pionieren en impact door actie.
Op de Neude in Utrecht zit Sanne Peters – bestuurslid van Enactus Utrecht, coverfoto – met een cappuccino comfortabel op haar stoel. Ze legt uit wat de naam Enactus betekent: “Het staat voor ‘entrepreneurial action for us’. Wij zitten nu in Utrecht, maar er is ook een landelijke organisatie en wereldwijd kun je Enactus-studenten tegenkomen in wel 37 landen. Meer dan 72.000 studenten vormen teams en ontwikkelen sociale ondernemingen. Die kunnen ons weer inspireren om in eigen omgeving aan de slag te gaan.” Peters vertelt hoe trots ze is dat verschillende ondernemingen die vanuit Enactus Utrecht zijn ontsproten, meededen met The Impact Days.
Tijd voor actie
Op de derde verdieping van een herenhuis in Amsterdam ontmoeten we Emma van Asbeck en Nancy Moorman van Enactus Nederland. Moorman is volgens Van Asbeck ‘volledig Enactified’, ofwel: is al actief bij Enactus sinds haar studententijd. Moorman praat snel en heeft een indringende blik. “Ik ben trots op het soort mensen waarmee we mogen werken.” Jonge, ondernemende mensen die graag verantwoord bezig willen zijn. Moorman: “Niet iedereen is al ondernemer, maar iedereen is ondernemend.” Van Asbeck vult aan: “Deze mensen willen een levenslange impact maken op de maatschappij waar ze deel van uitmaken.”
“Niet iedereen is al ondernemer, maar iedereen is ondernemend”
Even is het stil, maar als snel vervolgt Van Asbeck haar verhaal: “Om ons heen zie je dat het zo niet langer kan, dat besef is er vaak al. Nieuwe leiders moeten hun verantwoordelijkheid pakken. Die actie is belangrijk, daar gaan wij voor.” Moorman vult aan: “Verantwoord ondernemen moet de standaard worden. We hebben pioniers nodig, want het laaghangende fruit is nog niet eens geplukt.” Van Asbeck: “Gelukkig hoef je ‘sociaal ondernemerschap’ steeds minder vaak uit te leggen. Toch zie ik in de commercie dat het individualistische en consumeren nog altijd benadrukt wordt. Dat kan en moet anders.” Ze slurpt van haar thee en kijkt getergd.
Over The Impact Days
In de serie ‘The Impact Days’ vertellen deelnemende initiatieven over hun eigen onderneming en ervaringen tijdens de eerste editie van The Impact Days (15, 16 en 17 november 2018). In 2019 vinden er weer Impact Days plaats op veel verschillende locaties door het hele land.
Steun in de rug
In Nederland zijn er zo’n 500 mensen lid van Enactus. Met workshops en coaching worden deze studenten ondersteund om een verantwoordelijke sociale ondernemer te worden. Moorman: “Ons netwerk is enorm en er zitten echt belangrijke Nederlandse smaakmakers tussen. Die vinden het van groot belang om deze jonge mensen aan zich te binden en worden ook enthousiast van de drive die ze zien. Via Enactus kun je in contact komen met door de wol geverfde ondernemers en directeuren, om zo verder te komen met het ondernemingsplan.” Op deze manier komen deze jonge, gedreven mensen een stapje dichterbij het nemen van actie voor de sociale doelen die zij belangrijk vinden.
“We hebben pioniers nodig, want het laaghangende fruit is nog niet eens geplukt”
The Impact Days: markt met sociale ondernemingen
Tijdens de afgelopen Impact Days werd er in de Domstad een speciale markt georganiseerd: Gat In De Markt. Hier kregen sociale ondernemingen de kans om zichzelf te presenteren. Jonge ondernemers maakte hier gretig gebruik van. Zo gaven De Bostelbakkers acte de presence. Van een afvalproduct van bier (bierbostel) maken deze twintigers koeken. In het duurzame proces werken ze samen met vluchtelingen. Deze organisatie gaat dus voor een duurzaam én een sociaal doel. Ook Toekies was aanwezig. Dit initiatief verkoopt t-shirts met tekeningen gemaakt door vluchtelingenkinderen.
Reacties