Op aanraden van Annemarie van der Veen gingen wij in gesprek met Feye van Olden. Deze sociaal ondernemer met een zeer vernieuwende blik werkt aan een scala aan projecten waarmee hij telkens weer mensen met elkaar weet te verbinden. De Makkie, een alternatief betaalmiddel dat mede door Feye is opgezet, was zelfs aanleiding voor Mark Rutte om de Indische Buurt te bezoeken. Een gesprek over zijn verhaal als sociaal ondernemer en de passie om mensen bij elkaar te brengen.
“Sociaal ondernemen is momenteel nog een wat vaag begrip”, aldus Feye van Olden. Voor hem betekent het dat je jezelf inzet om je omgeving te veranderen: “Sociaal ondernemen is sociaal denken én doen, met inzet van lichaam en geest. Het is een manier om je omgeving te verbeteren.”
Over Feye van Olden
Feye van Olden is een geboren en getogen Rotterdammer, woonde lange tijd in Amsterdam, onderbrak dat met een aantal jaren Guatemala, Belize en Malawi en woont momenteel in Bussum. Niet verwonderlijk dat hij zich overal thuisvoelt.
Van Olden brengt met zijn stadsantropologisch onderzoeksbureau Bureau Wijkwiskunde verbetering aan in wijken. In eerste instantie gebeurt dit vanuit antropologisch veldwerk in de wijk zelf. Het bureau werkt samen met bewoners, beleidsmakers en andere onderzoekers. In opdracht van gemeenten, woningcorporaties en bedrijven worden trajecten van A tot Z begeleid. Wijkwiskunde werkte onder andere aan het verzamelen, archiveren en voor een breed publiek toegankelijk maken en op creatieve wijze presenteren van de levensverhalen van vluchtelingen, onderzoek naar de bewoners van de Tivoli-buurt in Eindhoven en het platform Fiets020, voor en door fietsers uit Amsterdam.
Antropologie dicht bij huis
Zeven jaar geleden startte Feye van Olden bureau Wijkwiskunde. Wijkwiskunde is ontstaan uit zijn interesse voor andere mensen. Tijdens zijn studie Antropologie leerde hij mensen te onderzoeken en daardoor beter te begrijpen. “De kracht van de antropoloog is om in een wereld te duiken die je niet kent, want juist daar vallen de dingen je nog op.” Onlangs verhuisde hij vanuit Amsterdam naar Bussum. “Juist omdat je hier nieuw bent zie je weer mogelijkheden. Zo organiseert onze bewonersvereniging al jaren allerlei leuke activiteiten. Ik doe graag mee, maar denk ook meteen: ‘Hoe gaan we ervoor zorgen dat we er meer jonge mensen bij betrekken?’”
“Ik verbind geen kwaliteiten aan namen van mensen.”
Gevraagd naar zijn ‘grote voorbeeld’ zegt hij: “Ik heb geen échte inspiratiebron. Dat is misschien raar, maar ik verbind geen kwaliteiten aan mensen, want ik ben heel slecht in namen. Ik vind het ook niet belangrijk wie iets gedaan heeft, maar waarom en op welke manier. Misschien is het een nadeel: niemand hebben om jezelf aan te spiegelen, maar het geeft je de ruimte om echt te bepalen wie je zelf wilt zijn.”
Successen en lessen
Het is volgens Feye bijna uniek te noemen dat hij zijn studie antropologie in de praktijk heeft kunnen brengen, want: “80% van de afgestudeerde antropologen gaat iets totaal anders doen”. Hij is er trots op dat hij leuk werk kan en mag doen en “dat mensen door mijn projecten bij elkaar komen, elkaar ontmoeten. Dat ik verbeteringen mag aanbrengen in buurten of aanbevelingen daartoe mag doen. Dat ik niet alleen mijn gezin van een dak en eten voorzie door een saaie kantoorbaan, maar door mijn werk midden in de samenleving sta.” Maar tegelijkertijd ook: “Nu wil ik het graag weer wat meer afbakenen.”
Een les die Feye van Olden wil meegeven aan andere sociaal ondernemers is: “Let erop dat de partijen waarmee je samenwerkt soms andere doelstellingen hebben met hetzelfde project. Probeer daarom goed te begrijpen wat deze partijen uit jullie samenwerking willen halen.” Hij adviseert om open te zijn en moeilijke zaken bespreekbaar te maken. “Niet iedereen streeft op hetzelfde moment naar hetzelfde doel. Als onderzoeker ben je in dienst van degene die je betaalt, maar durf dan toch conclusies te trekken die niet per sé in het belang zijn van de opdrachtgever. Als onderzoeker dien je altijd zo objectief mogelijk te blijven”.
“Sociaal ondernemen begint wat mij betreft al bij je eigen voordeur!”
Eerst zaaien, dan pas oogsten
Feye is zich voortdurend bewust van de noodzakelijke balans tussen denken en doen. “Het is belangrijk dat je ideeën ook uitvoert en dat je niet alleen bezig bent met je computer, sociale media of e-mails schrijven. Sociaal ondernemen is de wereld een beetje beter maken en dat begint wat mij betreft al bij je eigen voordeur. Bedenk hoe je in je eigen omgeving een bijdrage kunt leveren. Iedereen kan dat! Hoe ligt je eigen straat of plein erbij? Is daar nog iets nodig – op sociaal of fysiek gebied – en hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Of kijk eens in de buurtkrant en zie wat er allemaal al gebeurt en mogelijk is.”
Tot slot zegt hij: “Richt je vooral niet alleen op het verdienen van geld. Waarde zit ook in andere dingen. Bedenk ook dat alles allereerst een investering nodig heeft; niets gaat vanzelf. Ghandi zei ooit ‘de grootste fout van de mens is dat hij wil oogsten waar niet gezaaid is’. Misschien is hij dan wel mijn ‘grote voorbeeld’ want ik denk erg vaak aan deze uitspraak”.
Ook Feye hebben we gevraagd welke sociaal ondernemer hij graag geïnterviewd wil zien door so/creatie. Vanwege zijn brede interesses is het lastig gebleken om daar één ondernemer uit te kiezen. We spreken af dat hij er nog even over na mag denken. Wie de volgende ondernemer wordt die centraal staat in ‘Lokaal en Sociaal‘ blijft dus nog even een verrassing. Houdt het in de gaten op deze website, Facebook, Twitter of LinkedIn!
Erik zegt
Go Feye!