“Het is tijd voor iets anders dan vingerverven en bingoën. Ouderen moeten het gevoel hebben in het zonnetje te staan en dat gebeurt niet met een vingerverf workshop”, zegt Floris van den Dries, directeur van SpelenderGrijs. SpelenderGrijs organiseert activiteiten, zoals gastcolleges of muziekoptredens, die studenten geven aan ouderen die in een verzorgingstehuis wonen. Zo wordt het activiteitenaanbod voor ouderen diverser en kunnen studenten hun talent ontwikkelen.
Nog geen jaar geleden ontstond Spelendergrijs. Met als droom: oud worden leuker maken. Oprichter Antoine Steenkamer werkte langer bij een verzorgingstehuis en zag dagelijks een suf mannenkoor langskomen, dat moest anders dacht hij toen. Ook Floris merkte dat het aanbod voor ouderen in verzorgingstehuizen te eenzijdig was. Hij werkte een tijd bij een projectgroep waar ze onder andere een workshop pollepels versieren gaven.
Officieel was dit een sociale onderneming, maar wat ondernemen betreft kwam er niet veel van. Het leek eerder op vrijwilligerswerk. “Dus ik dacht bij mezelf: hoe cool zou het zijn als je een sociaal probleem hebt, in dit geval eenzame ouderen, en daar een business model voor kan ontwikkelen?!” Die gedachten dwaalde een tijd door zijn hoofd. Toen hij Antoine tegenkwam, bleek dat hij dezelfde gedachte had en die al verder had uitgewerkt. Zo raakte Floris al vanaf dag 1 bij SpelenderGrijs betrokken. Inmiddels heeft Antoine geen actieve functie meer binnen het bedrijf en vervult de oprichter een adviserende rol.
https://www.youtube.com/watch?v=0-RXSN4d_2o
Vrijwilligerswerk versus sociale onderneming
Als sociale onderneming vindt Floris het belangrijk dat ze niet met fondsen en subsidies werken. “Op het moment dat je daarin verzeild raakt wordt je er afhankelijk van en ga je minder functioneren als een bedrijf”, vertelt Floris.
Daarom hamert hij op een goed business model. Het uiteindelijke doel van een onderneming is winst maken. SpelenderGrijs doet dat nu nog niet, maar het staat wel op de planning. “Een miljoenenbedrijf hoeft het van mij niet te worden, maar je moet goed kijken naar de prijs–kwaliteitverhouding van je diensten.”
“Een miljoenenbedrijf hoeft het van mij niet te worden.”
De grootste uitdaging van deze business vindt Floris het zoeken naar de balans tussen het sociale aspect en het ondernemerschap. Dat is niet altijd makkelijk. Daarom pitcht hij zijn verhaal vaak als middel om de balans op te stellen. “Als iemand na mijn pitch reageert met ‘je doet het alleen voor het geld’, dan weet ik dat de balans kwijt is. Op die manier hou ik mezelf scherp.” Hij oordeelt niet alleen op feedback, ook werkt hij met sociale targets, uitgedrukt in aantal bereikte ouderen en ingezette jongeren, om een beeld te krijgen hoe sociaal SpelenderGrijs daadwerkelijk is.
Verplaats je in de ander
“Ik werk vaak achter de schermen en ontving bijna geen reactie, los van de telefonische feedback na afloop van een optreden. Pas toen ik voor het eerst mee ging naar een show wist ik weer waarom ik het deed. Ik merkte dat ik echt iets goeds verkoop.” Maar het overtuigt zijn van een goed product kan ook een valkuil zijn. Dat merkte Floris in de beginfase. Hij ging ervan uit dat, omdat zijn idee goed was voor mensen, het wel gekocht zou worden.
“We hebben wel eens negatieve feedback gekregen. Eerst dacht ik ‘wat zeur je nou’ we doen toch iets goeds en voor een lage prijs!’ Maar later ben ik me gaan realiseren dat ook al is je product nog zo goed, het blijft geld kosten. Daarom moet je jezelf blijven verplaatsen in de kopende partij, in dit geval verzorgtehuizen.”
“Blijf je verplaatsen in de kopende partij.”
Meer dan entertainment
Inmiddels biedt SpelenderGrijs zijn diensten al aan in vijf verschillende steden in Nederland. Daarmee is het echter nog niet klaar voor de sociale onderneming. Op de lange termijn wil hij een diverser aanbod hebben dan nu, met bijvoorbeeld uitstapjes en dagtrips. Ook wil hij op in de toekomst graag een deel van de zorg op zich nemen.
Nu zijn er activiteitenbegeleiders die met enorm veel passie hun werk doen. Floris denkt dat SpelenderGrijs in de toekomst een ondersteunende rol zou kunnen bieden. Dit door gebruik te maken van de expertise van de activiteitenbegeleiders en tegelijkertijd hun werkdruk te verlagen door taken over te nemen. “Het liefst zou ik een lijstje met te vullen uren krijgen, zodat verzorgingstehuizen nergens meer over na hoeven te denken.”
De rollen zijn omgedraaid
Dat de onderneming zo gegroeid is in minder dan een jaar, is een succes op zich. Sinds kort komen mensen zelfs naar SpelenderGrijs toe om hun diensten te kopen in plaats van andersom. “Dat is het grootste succes dat we tot nu toe behaald hebben, de rollen zijn omgedraaid. Mensen hebben gehoord wat we doen en zijn enthousiast. Nu moeten we zorgen dat die mond-tot-mondreclame doorgaat en dat we onze goede naam en kwaliteit behouden, dan loopt het wel los.”
Winst maken is niet vies
“Wat ik starters mee zou willen geven is dat ze zichzelf goed voor moeten bereiden. De sociale impact en visie is vaak al duidelijk, dus focus je extra op het business model. Je doet geen vrijwilligerswerk, je start een onderneming.” Volgens de Spelendergrijs-directeur is winst maken in het begin niet het belangrijkst. Wel moet je een model hebben waarbij je op lange termijn wel winst gaat maken. Tony Chocolonely is zo’n sterke sociale onderneming. “Zij oefenen invloed uit op de arbeidsomstandigheden en tegelijkertijd hebben ze een gigantisch business model. Ben niet vies van winst maken, zie het als een compliment aan jezelf.”
Daarnaast noemt Floris de CEO van Unilever, Paul Polman, als opvallend voorbeeld. “Ondanks het feit dat Unilever een multinational is, laat Paul het bedrijf toch over het milieu nadenken. Dat de CEO van een van de grootste merken zoveel milieu impact wil uitoefenen met zijn producten, dat vind ik heel bijzonder én inspirerend.”
“Volgens mij zijn we op de goede weg en moeten we lekker zo doorgaan.”
De maatschappij komt er wel
Floris ziet dat sociaal ondernemen steeds meer de standaard wordt. Het begon met het terugplanten van een boom voor elke boom die gekapt werd. Inmiddels zijn ondernemers bewuster met meer dingen van het productieproces. “Mensen hoeven van mij niet allemaal drie euro aan biologische kwark uit te geven, maar wees bewust wat er in de maatschappij gebeurt. Volgens mij zijn we op de goede weg en moeten we lekker zo doorgaan.”
Floris raadt voor een volgend so/creatie-interview Stichting Edisen uit Leiden aan. Deze sociale onderneming gaat de strijd aan met de grote scheiding tussen jong en oud en wordt geleid door twee enthousiaste studenten. Als je graag op de hoogte wilt blijven van onze nieuwste verhalen, like ons dan op Facebook, volg ons op Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Reacties