Buurtinitiatieven zijn altijd op zoek naar financiële middelen en vinden die steeds minder bij de lokale overheid en fondsen. Kan een meer commerciële instelling uitkomst bieden? 4 tips aan de hand van de casus van sociale onderneming Granny’s Finest.
Granny’s Finest is een sociale onderneming die met de organisatie van handwerkclubs eenzaamheid onder ouderen wil tegengaan en voorkomen. De onderneming onderscheidt zich door de expertise van de handwerkende dames te valoriseren en de gemaakte producten op de markt te brengen door middel van slimme marketing. Het geld dat de verkoop van de handgemaakte wollen sjaals, mutsen en wanten opbrengt wordt direct geïnvesteerd in het opzetten van nieuwe breiclubs. Zodoende wordt het voortbestaan en de groei van de breiclubs via de opbrengsten gegarandeerd. Critici stellen zich de vraag wat er nu centraal staat bij Granny’s Fines: het optimaliseren van de verkoop of het faciliteren van breimiddagen en daarmee de sociale impact?
Over Granny's Finest
Granny’s Finest is een sociale onderneming die met de organisatie van handwerkclubs eenzaamheid onder ouderen wil tegengaan en voorkomen. Met de breimiddagen en activiteiten zoals de jaarlijkse kerstborrel heeft de onderneming in 2016 maar liefst 15.000 ontmoetingen tussen ouderen gerealiseerd. Bij het opzetten van deze breiclubs zoekt Granny’s Finest actief contact met sociaal makelaars en buurthuizen in de verschillende wijken.
Elvira Nijboer, Kiki de Boer en Stefan Roolvink hebben voor sociale onderneming Granny’s Finest een nieuwe handwerkclub geïnitieerd. Gedurende dit proces kregen zij vragen over het verdienmodel van Granny’s Finest en geven naar aanleiding hiervan hun visie op het sociaal ondernemerschap.
De bij dit artikel geplaatste foto is (c) Ivo Hutten.
Sociale initiatieven versus commerciële ondernemingen
Traditioneel wordt er nog altijd onderscheid gemaakt tussen sociale initiatieven enerzijds en commerciële ondernemingen anderzijds. Sociale initiatieven leunen vaak op giften en subsidies, draaien grotendeels op vrijwilligers en staan vaak als stichting of vereniging geregistreerd. Commerciële ondernemingen hebben een zakelijker imago, lijken primair gericht op winstmaximalisatie, en staan vaak geregistreerd als bv of een nv.
Een sociale onderneming fietst eigenlijk tussen deze twee verschillende werelden heen en ontwricht het klassieke onderscheid tussen sociaal en commercieel. Dit maakt dat veel mensen met een kritische blik naar sociale ondernemingen kijken. Sociale ondernemingen kunnen als sociale initiatieven gezien worden en krijgen daardoor een ‘wollig’ imago, het is het ‘net niet’. Tegelijkertijd is er een afkeer tegen sociale ondernemingen met een commercieel imago die gebruik maken van flitsende marketingstrategieën om aandacht te vestigen op hun initiatief en de duurzame impact die zij proberen te maken,.
“Het uitzetten van een commerciële strategie is een goede zet voor (buurt)initiatieven.”
Sociale ontwikkeling en omzetvergroting lijken niet in dezelfde kamer te passen. Helaas sneuvelen veel sympathieke initiatieven door het gebrek aan financiële zekerheid en stelt de overheid steeds minder fondsen beschikbaar, wat het voor initiatiefnemers minder aantrekkelijk maakt om te starten. Financiële zelfredzaamheid lijkt dus nodig om sociale doelen te kunnen behalen. Dit is de reden waarom het uitdenken van commerciële strategieën een goede zet is voor sociale (buurt)initiatieven. Niet alleen om giften te genereren, maar ook om een duurzame geldstroom te garanderen door de verkoop van goederen en diensten.
In deze video vertelt Niek van Hengel over hoe Granny’s Finest van een persoonlijke ontmoeting
uitgroeide tot een succesvol product en hoe ze het contact tussen maker en klant persoonlijk houden. De video is gemaakt door Jeppe van Pruissen, Kees Klomp, Ron van Es en Mandy Fit voor MaatschapWij – een onafhankelijke beweging voor positieve maatschappelijke vernieuwing – in de serie ‘Pupose People’.
Wat kan een sociaal initiatief van Granny’s Finest leren? 4 tips
Deze meer commerciële instelling is een hele nieuwe benadering die zonder transparante bedrijfsvoering vragen kan oproepen bij de doelgroep die je als sociale onderneming vaak voor ogen hebt. De vraag is hoe zowel de potentiële klant als de sociaal kritische burger binnen één marketingstrategie betrokken kan worden. Dit vergt zowel een uitstraling van een professioneel, hoogwaardig merk, maar ook een heldere sociale boodschap die de bewuste consument overtuigt van de sociale impact van de onderneming. Vier tips voor sociale initiatieven:
1. Zoek naar een product of dienst om te vermarkten
Granny’s Finest werkt samen met jonge productontwerpers. De grannies breien de producten en leren ondertussen nieuwe steken. Dat levert een mooi product op waar mensen voor willen betalen. De producten zijn van 100% wol en van hoogwaardige kwaliteit.
2. Maak het initiatief hip en aantrekkelijk
De sterke marketing rondom de hoogwaardige kwaliteit van de producten maakt dat Granny’s Finest als merk aantrekkelijk oogt. Dit straalt professionaliteit en kunde uit, waardoor consumenten vertrouwen krijgen in het initiatief. Met als gevolg dat de afzetmarkt groeit en daarmee de kans op een sluitend business model. Dit verhoogt de kans op duurzame impact.
3. Gebruik een heldere sociale visie als meetlat
Het streven van Granny’s Finest is om naast de wekelijkse breiclub minimaal één sociale activiteit per jaar per breiclub te realiseren, zoals onder andere het kerstfeest. Zo draagt ze bij aan het voorkomen en tegengaan van eenzaamheid. Wanneer de sociale visie centraal blijft staan is impact beter te meten door resultaten te vergelijken met het sociale doel. Bijvoorbeeld: als de winst toeneemt, maar het aantal breiclubs of activiteiten afneemt, dan is vanuit een sociaal ondernemende blik geen meerwaarde gegenereerd.
4. Breng je doelgroep in contact met klanten
Granny’s Finest doet dit door een persoonlijke handgeschreven boodschap van de grannies mee te sturen met de gekochte producten, waar de klant dan weer een reactie op kan geven via een e-card. Op deze manier staat de klant direct in contact met de grannies en krijgt hij of zij eerder het gevoel dat deze doelgroep centraal staat.
Over Elvira Nijboer, Kiki de Boer en Stefan Roolvink
Elvira Nijboer (23 jaar) heeft in 2016 de master Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken afgerond aan de Universiteit Utrecht. Via Starters4Communities heeft zij naast haar werk als pedagoog meer kennis vergaard over het (sociaal) ondernemen. Het meekijken én meedenken met Granny’s Finest zag zij als een ideale kans om het sociaal ondernemen vanuit verschillende visies en invalshoeken te begrijpen.
Kiki de Boer (25 jaar) is werkzaam als begeleider bij Kwintes. Daarnaast is zij zeer geïnteresseerd in sociaal ondernemen en wil zij ook die kant op qua werkzaamheden. Kiki heeft een passie voor het verbinden van mensen en houdt zich hier graag mee bezig.
Stefan Roolvink (27 jaar) is actief in de duurzame ontwikkeling en werkzaam als MVO consultant bij Business Bridge Colombia. Hij is geïnteresseerd in het sociaal ondernemerschap en ervan overtuigd dat duurzame sociale ontwikkeling alleen mogelijk is via grensoverschrijdende samenwerking vanuit verschillende sectoren van de samenleving. Hij wil dan ook graag verder in deze richting.
Reacties