Happy Tosti klinkt zoals het blijkt te zijn: vrolijk, fris en niet te ingewikkeld. Deze sociale onderneming is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Door heel Nederland worden inmiddels de lekkerste tosti’s gemaakt en geserveerd door medewerkers met een arbeidsbeperking. Een verhaal over het succes achter Happy Tosti, sociaal ondernemen van business-to-consumer en The Impact Days.
Wibe Smulders, de oprichter van Happy Tosti, opent de deur van de vestiging aan het Sarphatipark in Amsterdam. Lachend wijst hij naar een plekje achterin de zaak, waar zijn laptop al staat opengeklapt. Wibe is naar eigen zeggen de “financiële man die de grote lijnen uitzet”.
“Ik ben niet zo creatief als oprichter Jasper Kool – hij kwam bijvoorbeeld met het ‘ultieme tostiboek’ – maar over ondernemen en geldzaken weet ik weer meer,” aldus Smulders.
Van kwinkslag tot missie
Hij wijst naar een hoek waar de vorige eigenaar het toilet heeft laten staan. Lachend: “Dit is de shitty place. We proberen hiermee mensen aan het lachen te krijgen. Je kunt hier bijvoorbeeld je choco-banaan-tosti aan een tafeltje op een toiletpot opeten.”
Smulders geniet van zo’n kwinkslag, maar is ook een man met een missie: “Happy Tosti is opgericht voor mensen die geen rugzakje hebben, maar ook niet zomaar aan een baan kunnen komen.” De doelgroep komt vaak net tekort voor werk waarbij ze te veel in het diepe worden gegooid. “Deze mensen hebben net wat meer begeleiding nodig, daarom heeft ook iedereen bij Happy Tosti een jobcoach.”
Over The Impact Days
In de serie ‘The Impact Days’ vertellen deelnemende initiatieven over hun eigen onderneming en ervaringen tijdens de eerste editie van The Impact Days (15, 16 en 17 november 2018). In 2019 vinden er weer Impact Days plaats op veel verschillende locaties door het hele land.
Knetterlekkere tosti’s
Impact maakt Happy Tosti vooral door het creëren van duurzame banen. “Die banen creëer je door het mensen naar de zin te maken en te zorgen dat zij zich kunnen ontwikkelen. Wij vinden een leuke werksfeer heel belangrijk, maar wij zijn zelf ook afhankelijk van onze medewerkers. Zij krijgen dus heel veel verantwoordelijkheid.”
Het geloof in de medewerkers van Happy Tosti is groot. Dat heeft te maken met de mensvisie van Smulders. “Niemand is bevooroordeeld of chagrijnig geboren, iedereen heeft een bepaald talent. Er zijn misschien dingen gebeurd in de levens van deze mensen, waardoor ze niet direct mee kunnen in de vaart der volkeren, maar je kunt altijd wel proberen een sprankje hoop te vinden en er wat van te maken”, zegt hij enthousiast. “Met alleen een goed verhaal kom je er namelijk niet: ons product is een goede service en een knetterlekkere tosti.”
“Met alleen een goed verhaal kom je er niet: ons product is een goede service en een knetterlekkere tosti”
Impact Days
Net als tal van andere onderneming deed ook Happy Tosti in de herfst van 2018 mee aan The Impact Days. Smulders is blij dat Happy Tosti werd uitgenodigd om deel te nemen en raadt andere ondernemingen – vooral ook buiten de Randstad – aan om volgend jaar deel te nemen.
Daarbij ziet hij nog wel een uitdaging: “The Impact Days moeten zich meer focussen op die groep die nu nog niet mee is met het idee dat elke uitgegeven euro iets maakt of juist kapot maakt. Betrek vooral hogescholen en universiteiten bij het project: mensen moeten ‘opgevoed’ worden met dat idee.”
Happy Tosti vervult wat dat betreft een brugfunctie: je komt de restaurants midden in de winkelstraten tegen. Van Den Haag tot Deventer. Een lekkere tosti die ook nog positieve impact maakt is het uitgangspunt. “Als in de kantine van een sportvereniging of het tankstation aan de A12 bewuste keuzes worden gemaakt die te maken hebben met eerlijkheid, duurzaamheid en inclusiviteit, dan heb je pas echt je doel bereikt.”
Reacties