Steeds meer organisaties in Nederland pakken op een ondernemende manier maatschappelijke uitdagingen aan; vrijwilligersorganisaties, non-profits en sociale ondernemingen. Allemaal met als doel om de samenleving een stukje mooier te maken. Het Rooster en so/creatie geloven erin dat de wereld mooier wordt als je samenwerkt. Daarom gaan beide sociale ondernemingen nu samenwerken om een podium te bieden aan die mensen die zich dagelijks inzetten om iets voor een ander te doen.
Fietsen door de regen
Lennart Pilon werkte als vrijwilliger in een daklozenopvang, en daar werd gewerkt met zelfroosteren. In een papieren map, na afloop van je dienst. Als je het vergat, moest je terug fietsen om jezelf alsnog in te roosteren. Meestal regende het dan. Daarom heeft hij in 2006 Het Rooster gemaakt, een tool waarmee vrijwilligers zichzelf online kunnen inroosteren. Inmiddels gebruiken meer dan 90 organisaties Het Rooster. Lennart: “Ik heb Het Rooster gemaakt omdat ik erin geloof dat mensen heel goed zichzelf in kunnen roosteren. Dat als je iemand vrijheid geeft, dat diegene dan verantwoordelijkheid neemt. Er werken nu al meer dan 12.000 mensen met Het Rooster, en we zien dat het klopt: mensen kiezen graag zelf wanneer ze komen werken.”
“Ik geloof erin dat als je iemand vrijheid geeft, dat diegene dan verantwoordelijkheid neemt.”
Passie en vertrouwen
De klanten van Het Rooster zijn stuk voor stuk organisaties die staan voor hun passie en vertrouwen hebben in hun mensen. Mensen die prachtige verhalen kunnen vertellen over hun werk. Zoals Dieter Möckelmann, die 250 vrijwilligers op de been bracht om het buitenzwembad open te houden. Of Marie-Anne, die je rondleidt op één van de mooiste werkplekken van Nederland: Kasteel Duivenvoorde.
All about storytelling
Jasper Kars is sinds de start van so/magazine, het online magazine over sociaal ondernemerschap in Nederland, eindredacteur bij so/creatie. Hij is benieuwd welke verhalen er nog meer verscholen gaan achter de organisaties die Het Rooster gebruiken. “De persoonlijke verhalen van sociaal ondernemers, die het net even anders doen, en daarmee de maatschappij en de wereld tot een aangenamere plek maken, fascineren mij mateloos. It’s all storytelling, you know. That’s what journalism is all about.”
Vanaf dit najaar zal Jasper maandelijks op bezoek gaan bij een van de klanten van Het Rooster om hun verhaal te vertellen. Deze reis is te volgen op het blog van Het Rooster en in so/magazine. #SamenMeerWaarde!
Reacties