Gert Jan heeft zijn klompen bij de buitendeur laten staan en loopt op zijn sokken door de hal. Ondertussen pleegt hij een telefoontje met de gemeente en verwerkt hij een reservering voor een vergaderruimte. Terwijl we in gesprek zijn, tikt één van de medewerkers hem aan. ‘Heb je even tijd? Iemand heeft thuis last van een bijenzwerm. Ken jij niet iemand die daar iets tegen kan doen?’ Gert Jan kent wel een goede stadsimker en zoekt het nummer op. “Het is voor mensen moeilijk de juiste instanties te vinden. Ik vind dat we als wijkbedrijf ook een gidsfunctie hebben,” vertelt hij met de telefoon in de hand.
Over Wijkbedrijf Selwerd
Bij Wijkbedrijf Selwerd krijgen bewoners de ruimte. Ruimte om te ondernemen, op adem te komen, te re-integreren en nieuwe dingen te leren. “Het uitgangspunt is dat mensen een stap zetten in hun ontwikkeling. Het draait erom bewoners de kans te geven hun talent te vinden, te ontdekken waar ze goed in zijn.” Karlijn Ligtenberg van het Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners (LSA) ging een dagje op bezoek bij dit LSA-lid uit Groningen.
Coverfoto: Chef Goeie Sfeer Gert Jan en bedrijfsleider Haaije op het terras van de foodtruck van Bertha, een startende sociaal ondernemer die bij wijkbedrijf Selwerd ervaring opdoet (c) Inge Nicholaij.
Sociaal ondernemerschap stimuleren
Die gidsfunctie is heel veelzijdig. Het uitgangspunt is dat mensen een stap zetten in hun ontwikkeling en weer regelmaat opbouwen. Soms vanwege werkeloosheid, een burn-out, re-integratie of iets heel anders. “We vinden het belangrijk om bewoners de kans te geven hun talent te vinden, te ontdekken waar ze goed in zijn, vertelt Gert Jan, die chef Goeie Sfeer is bij BewonersBedrijf Selwerd. “Ik ben een soort huisregelgoeroe, al klinkt dat zwaarder dan het in de praktijk is. Meestal gaat iedereen goed met elkaar om, maar als er een keer iets aan de hand is, spring ik ertussen.” Buurtbewoner en ondernemer Bertha loopt binnen met twee verse tosti’s en rauwkost, net gebakken in haar foodtruck die op het terrein van het wijkbedrijf staat. “Ze is erg goed in catering en verzorgt maaltijden voor mensen die hier vergaderen of een activiteit hebben,” vertelt Gert Jan.
De foodtruck van startende ondernemer Bertha is een mooi opgeknapte caravan, die midden in het groen staat geparkeerd. Bertha: “Ik verzorg de catering voor organisaties die ruimte huren bij het wijkbedrijf. De internationale studenten die in de flats even verderop wonen, krijgen bij het ophalen van de sleutels een lekkere Groningse mosterdsoep. Mensen uit de buurt zijn welkom voor een lunch en op zaterdag bakken mensen op een eigen pitje pannenkoeken.” In ruil voor de standplaats van haar foodtruck, onderhoudt Bertha het terrein, dat sinds haar komst behoorlijk is opgeknapt. En dat is in de buurt niet onopgemerkt gebleven. “Nu brengen mensen uit de buurt af en toe een plantje. Laatst kreeg ik een vijgenboompje cadeau.”
“Mensen die bij ons aan de slag gaan, mogen op een laagdrempelige manier gebruik maken van ruimte. Daar hoeven ze niet voor te betalen, maar we vragen wel om iets terug te doen voor de wijk.”
Haaije, bedrijfsleider van Selwerd, legt uit hoe het wijkbedrijf sociaal ondernemerschap stimuleert. “Mensen die bij ons aan de slag gaan, mogen op een laagdrempelige manier gebruik maken van ruimte. Daar hoeven ze niet voor te betalen, maar we vragen wel om iets terug te doen voor de wijk. Die tegenprestatie hangt helemaal af van je kennis en kunde. Zo geven juristen een gratis spreekuur, en Bertha helpt ons het plein rondom het schoolgebouw netjes te houden.”
Dit interview verscheen eerder op de website van LSA bewoners. Het LSA is een landelijk netwerk van actieve bewonersgroepen zoals bewonersorganisaties, buurthuizen in zelfbeheer, BewonersBedrijven en coöperaties. Karlijn Ligtenberg is communicatiemedewerker bij het LSA.
Recessie
Zelf stopte Haaije bij zijn werkgever tijdens de recessie en wilde als zzp’er aan de slag. Hij werkte in een één van de leegstaande lokalen bij Wijkbedrijf Selwerd aan zijn ondernemingsplan en langzaam raakte hij meer betrokken. “In die periode zag het wijkbedrijf net het licht. De gemeente zette er een kwartiermaker op, maar er was vanuit de wijk toch weinig animo. Selwerd – met 6.500 inwoners niet een supergrote wijk – was zeker toen een buurt met weinig sociale cohesie, waar mensen vooral optrokken met mensen van hun eigen nationaliteit,” vertelt Haaije.
Na een aantal jaren hard werken is het nu een zoete inval bij wijkbedrijf Selwerd. Haaije: “We kunnen elke week rekenen op een paar honderd bezoekers, die komen voor zumba, het koor, de vrouwengroep, een cursus Arabisch of de toneelvereniging. Als je weinig financiële middelen hebt mag je in ruil voor de huur van de ruimte wat teruggeven aan het wijkbedrijf. Misschien kun je goed verven, buiten een klus doen of koffie schenken?”
Reacties