so/creatie gaat internationaal. Voor dit interview trokken wij richting de westkust van Finland naar een klein dorpje genaamd Aura. Hier staat de fabriek van biologische ijsproducent Jymy. Een interview over sociaal ondernemen in Finland, biologische voedselproductie én ijs.
De zon schijnt fel in Aura, een idyllisch dorpje waar de tijd lijkt stil te staan. Grote groene dennen en uitgestrekte weiden razen voorbij en een typisch Scandinavisch landschap toont zich. Tussen al dat natuurschoon vinden we de Jymy ijsfabriek. Een perfecte locatie voor een lokale biologische ijsfabrikant met een bijzondere filosofie. “Klein is het nieuwe groot, ook in de ijswereld”, zo verwelkomt Jymy-oprichter Horst Neumann ons enthousiast.
“Klein is het nieuwe groot”
Suominen’s Milk Ltd. is een kleine ijsfabrikant die is ontstaan in 2014 dankzij de passie van vijf heren uit twee generaties. Deze ijsfanaten zijn ingenieur Olli Suominen, (24), agrariër Samuli Suominen (26), chef-kok Jyrki Sukula (50), reclameman Erkki Mikola (52) en fotograaf en CEO Horst Neumann (52). “Wat krijg je als je een kok, reclameman, fotograaf, ingenieur en boer met een voorliefde voor ijs samenbrengt en zij de krachten bundelen?”, vraagt de half Finse, half Duitse Horst Neumann zich hardop af. Het antwoord geeft hij zelf: “Dan krijg je Jymy-ijs: handgemaakt biologisch ijs gemaakt van pure lokale melk.”
Finland lijkt een paradijs voor de productie van biologisch ijs. Melk, lucht, bodem en grondwater zijn hier immers van de puurste vorm. De struiken met verse blauwe bessen zijn eindeloos, de zon gaat pas laat onder en de nachten zijn koel en fris.
Hoewel de meeste ingrediënten afkomstig zijn uit de Finse natuur, zijn een aantal smaken − zoals vanille − vanuit andere continenten geïmporteerd. “Deze zijn simpelweg niet in Scandinavië te vinden”, zo licht Horst Neumann toe. Toch blijft het uitgangspunt van Jymy (spreek je uit als “jie-mu”) om zoveel mogelijk ingrediënten uit de Finse natuur of lokale landbouw te winnen.
Nationale ijs van Finland
Terwijl Horst en zijn kompanen pas echt bezig zijn met het produceren van ijs sinds 2014, wordt hun biologische ijsmerk nu al bij meer dan duizend verkooppunten door heel Finland verkocht. Het ligt in de schappen bij grote supermarkten, restaurants en musea en is zelfs verkrijgbaar in treinen. Kortom: Jymy is in Finland niet meer weg te denken. Zelfs de nationale vliegtuigmaatschappij Finnair biedt klanten tijdens vluchten vanuit Helsinki Jymy-ijs aan. Samenwerken met grotere partijen is volgens Neumann dan ook een belangrijke zaak wanneer je als sociale onderneming vooruit wilt.
In twee jaar tijd zijn de zaken dus nogal snel gegaan. Het feit dat Finnen maar geen genoeg kunnen krijgen van ijs zal daarin ook best een rol hebben gespeeld, zo legt de CEO uit. “Finland telt maar zo’n 5 miljoen inwoners. Toch staat ons land op de vierde plek van de wereld wat betreft ijsverkoop per hoofd van de bevolking.” Momenteel richt de sociale onderneming zich voornamelijk op de eigen markt, al zijn er al verkooppunten buiten Finland. “Recentelijk is Planet Organic in Londen gestart met de verkoop van ons ijs. Ook in Rotterdam zijn er plannen”, vertelt Horst enthousiast. Voorlopig hebben de vijf mannen achter Jymy vooral nog een nationale doelstelling: hét nationale ijs van Finland worden.
Sociaal ondernemen in Finland
Finland staat bekend als één van de meest sociaalvooruitstrevende landen ter wereld. Het onderwijssysteem is veelgeprezen, qua duurzaamheid loopt het land voorop en van corruptie is nauwelijks sprake. Deze factoren maken het Scandinavische land tot een voorbeeld op het gebied van de verzorgingsstaat en sociale kwesties. Is sociaal ondernemen daarom minder noodzakelijk? Zeker niet, stelt Horst Neumann: Finland is juist een unieke plek om te sociaal ondernemen.
“Finland is een unieke plek om sociaal te ondernemen”
“Sociale impact maken is in Finland voor veel bedrijven al vanzelfsprekend. Het ondernemingsklimaat is hier net als bij jullie heel gezond. Ik zie dan ook zeker veel positieve raakvlakken met Nederland”, aldus Horst. “Zo ben ik bekend met prachtige Nederlandse sociale ondernemingen zoals de Triodos Bank, Peerby en WakaWaka.”
In haar eigen bedrijf heeft Jymy ook al veel sociale componenten geïntegreerd. Zo heeft de zuivelfabrikant van het ijsbedrijf vooruitstrevende ecologische doelstellingen. “Wij proberen al onze producten op een zo ecologisch verantwoord mogelijke manier te behandelen.” Ook binnen het personeelsbeleid is het Finse ijsmerk sociaal ondernemend. “We geven de groepen die momenteel een lastige positie op de arbeidsmarkt bekleden een kans. Zowel startende jongeren als 55-plussers krijgen bij ons de mogelijkheid zich te ontplooien.” Het personeel krijgt daarnaast de vrijheid om hun eigen uren en vakantie in te delen. “Op die manier voelen werknemers zich betrokken bij ons bedrijf.” Jymy streeft dan ook een filosofie na die zowel voor mens als natuur een meerwaarde heeft.
Pure alternatieven
Die filosofie is onder andere geïnspireerd op de werkwijzen van biologische producenten en boeren over de hele wereld. “We gaan voor pure en transparante voedselproductie door verantwoordelijk te handelen.” Jymy’s boeren werken bijvoorbeeld zonder chemische toevoegingen of kunstmatige componenten. “Wij gaan voor een zo puur mogelijk product. De connectie tussen hoe het voedsel is geproduceerd en hoe het smaakt is hierbij leidraad.”
“Wij gaan voor een puur product”
Biologische ingrediënten vormen een belangrijke basis voor de Finse ijsproducent. Ook benadrukt de CEO welke ingrediënten bewust niet worden toegevoegd aan Jymy-ijs. Toegevoegde kleurstoffen of gluten, bijvoorbeeld. Hierdoor is de smaak puurder en komt de volle smaak van bijvoorbeeld verse Finse bessen veel beter naar voren. “Al deze duurzame en ethische alternatieven gaan vol in tegen de massaproductie van de voedingsindustrie”, zo besluit Horst Neumann.
Uiteindelijk hopen Neumann en de vier andere ‘founding fathers’ de pure Jymy-smaak, mede mogelijk gemaakt door de Finse middernachtzon, naar ijsliefhebbers van over de hele wereld te brengen. “Ik wil iedere sociale ondernemer, jong én oud, aanraden om vooral zijn of haar passie en hart te volgen.” Diezelfde voorliefde voor de pure smaken van ijs bracht de vijf Finse ‘ijscomannen’ een paar jaar geleden immers ook bij elkaar. Nu is Jymy een gerespecteerde Finse sociale onderneming waar pure passie voor puur ijs het fundament is.
Reacties