Dit jaar organiseert NRC Live voor de tweede keer de ‘Impact Day’. Op deze dag laten diverse sprekers zien hoe je, met vallen en opstaan, de weg inslaat naar impactvol ondernemen. “Wij kijken naar shared value voor bedrijven: hoe je economisch succes boekt door maatschappelijke waarde te creëren. Daaronder verstaan we bijvoorbeeld armoedebestrijding, goede werkomstandigheden, maar ook duurzaamheid”, aldus Thomas van de Sandt – programmamaker bij NRC Live.
Samen voor meerwaarde
9 februari barst het los in de Beurs van Berlage met de tweede Impact Day. Het thema van de dag is ‘Innoveren vanuit ‘purpose’. Sprekers als Nelleke van der Puil (VP Materials bij Lego), Andy Last (auteur ‘Business on a Mission’) en Stef van Dongen (oprichter ENVIU) bespreken hoe je aan de slag gaat met ‘purpose’-gedreven innovatie. Zo geven zij bijvoorbeeld antwoord op de vraag; ‘Hoe integreer je duurzaamheid in jouw bedrijfsstrategie?’.
Thomas: “We mikken niet alleen op maatschappelijke organisaties, die traditioneel al zijn opgericht vanuit het idee om een maatschappelijk vraagstuk op te lossen. We richten ons juist ook op grote bedrijven die duurzaam aan het werk willen.” Met de Impact Day wil NRC Live het bedrijfsleven, de politiek en onderzoek bij elkaar brengen. Op die manier kunnen de partijen samen zoeken naar nog meer meerwaarde.
Motieven voor sociaal ondernemen
Naast dat sociaal ondernemerschap goed is voor mens en milieu, hebben bedrijven soms ook andere motieven om hiermee aan de slag te gaan. “Bijvoorbeeld omdat bedrijven talenten willen binden. We weten dat millennials steeds vaker kijken naar de impact die een bedrijf maakt. Door daar actief op in te zetten, kun je talent makkelijker en langer aan je binden!”
Ook klanten verwachten steeds vaker dat bedrijven aan de slag gaan met duurzaamheid. “Als mensen onderzoek doen naar de producten die ze willen kopen, kijken ze steeds vaker naar de duurzaamheid van het bedrijf. Hoe worden de goederen geproduceerd? Wat voor materialen zitten er in? Of als het gaat om het leveren van een dienst; met wat voor mensen wordt er gewerkt en hoe wordt binnen de organisatie met elkaar omgegaan?”
“Daarnaast zijn niet zo lang geleden de Global Development Goals afgesproken. Als bedrijf moet je wat mij betreft niet met de meute meegaan, maar altijd voorop lopen. Innoveren voordat de massa dat doet. Het allerbelangrijkste is nog wel dat je niet moet blijven zitten op een oud verdienmodel.”
“Het allerbelangrijkste is nog wel dat je niet moet blijven zitten op een oud verdienmodel.”
Podium voor beginnende sociaal ondernemers
Naast dat we bij de Impact Day de verhalen horen van de meer gevestigde partijen, is ook aandacht voor de kleinere sociaal ondernemers. Samen met Allianz en de World Startup Factory is de ‘NRC Live Impact Startup van het jaar’-wedstrijd georganiseerd. Een hele mond vol, voor een belangrijk doel; startende sociaal ondernemers helpen aan bekendheid en groei! Inmiddels zijn de finalisten voor deze wedstrijd bekend; Gyre, I Hate Statistics, Xeelas, NoFoodWasted en SpeedComfort!
De finalisten nemen het tijdens Impact Day tegen elkaar op in een pitch battle. De winnaar krijgt een jaar ondernemersverzekeringen van Allianz en mag gebruik maken van het accelerator programma van World Startup Factory.
Wij zijn er in ieder geval bij op 9 februari en doen uitgebreid verslag. Wil je er zelf ook bij zijn? Bestel dan je kaarten via: http://nrclive.nl/impactday/. Tot dan?
Reacties