• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Blog Ecosysteem Impact

Impactpad maakt impactmeten toegankelijk en betaalbaar voor ondernemers

Rutger van Weeren · 26 juni 2018 · 0 Reactie(s)

Impactpad

Iedereen kent ze ondertussen wel, de ondernemingen als Tony’s Chocolonely en Dopper, die maatschappelijke impact op de eerste plaats hebben staan. Maar welke impact maken zij nu echt en hoe maak je dat meetbaar? Impact meten is essentieel voor de ontwikkeling van sociaal ondernemerschap in Nederland. Het doen van een goede meting is echter door gebrek aan kennis en toegankelijke methoden en tools, kostbaar en tijdrovend voor ondernemers. Het Impactpad is een online en open source handleiding die ondernemers praktische hulp biedt bij het zetten van de volgende stap(pen) in het meten van hun impact.

Toegankelijk en betaalbaar impact meten

In 2015 bracht de Sociaal-Economische Raad (SER) een advies uit aan het kabinet over sociale ondernemingen. Hierin adviseerde de SER onder andere om het meten van maatschappelijke impact gemakkelijker en goedkoper te maken. Ondanks dat maatschappelijke impact het hoofddoel is van sociale ondernemingen, zijn er nog te weinig ondernemingen goed in staat zijn hun impact te meten en communiceren. Vaak komt dit door een gebrek aan kennis enerzijds en een gebrek aan toegankelijke, algemeen geaccepteerde methoden en tools anderzijds. (Zie ook onze serie over impact meten, red.).

Het Impactpad verlaagt deze drempel en maakt impact meten toegankelijk en betaalbaar voor sociaal ondernemers. De handleiding bestaat uit een overzicht van de meest relevante indicatoren voor drie geselecteerde maatschappelijke thema’s, en instrumenten om die ook daadwerkelijk te meten. Ook andere betrokken partijen, zoals gemeentes en impact investeerders, kunnen gebruik maken van Het Impactpad.

Arbeidsparticipatie, duurzame waardeketens en circulaire economie

Om diepgang aan te brengen focust Het Impactpad zich vooralsnog op drie thema’s: arbeidsparticipatie, duurzame waardeketens en circulaire economie. Op de eerste twee thema’s zijn veel sociaal ondernemers actief en is er relatief veel beschikbaar aan kennis en methodes. Met het thema circulaire economie zet Het Impactpad een vernieuwende en belangrijke stap in de kennisontwikkeling over en concretisering van impactmeten binnen dit thema. De ambitie is het aantal thema’s de komende jaren uit te breiden, zodat de handleiding steeds breder inzetbaar wordt.

Ontwikkeld in samenwerking met ondernemers en experts

Het Impactpad is ontwikkeld door een consortium bestaande uit Avance Impact, Impact Center Erasmus en Social Enterprise NL en gebeurt in opdracht van de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Economische Zaken en Klimaat en Buitenlandse Zaken. Het consortium heeft een groot aantal ondernemers en experts betrokken bij de ontwikkeling van Het Impactpad. Zo is deze gebaseerd op de huidige best practices en kan Het Impactpad doorgroeien naar een basis voor landelijke standaarden en methodieken.

De lancering

Tijdens de lancering wordt Het Impactpad overhandigd aan de opdrachtgevers. En is er een sneak preview van de werking van Het Impactpad. Daarnaast deelt een sociaal ondernemer eigen ervaringen met de handleiding. Tenslotte bespreken we de laatste trends op het gebied van impactmeten voor sociaal ondernemers en behandelen we de vervolgstappen van het onderzoek.

Wanneer: woensdag 27 juni, 14.15 – 16.30 uur
Locatie: Impact Hub Rotterdam, 1e Middellandstraat 103, 3021 BD te Rotterdam
Aanmelden: kan via deze link.


In een serie van meerdere gastblogs over het thema ‘impact’ verkennen we wat deze term nu eigenlijk betekent. Wat is het belang van impact meten en hoe kun je te werk gaan? Maar we kijken ook naar concrete voorbeelden van impactmetingen bij sociale ondernemers.

Meer lezen over impact

Het belang van impact meten

Automatisch impact meten: ook voor jou mogelijk?

Edith Kroese – Impactmanagement is een vak

Wie helpt jou echt impact maken?

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Rutger van Weeren

Rutger helpt impactmakers om meer impact te maken. Als zelfbenoemd CSSO (Chief Social Startup Officer) zet hij zich in voor (vaak startende) organisaties die op een sociaal ondernemende manier maatschappelijke vraagstukken aanpakken. Ook stond hij aan de basis van sociale ondernemingen De Slinger Jongeren (in Utrecht en Almere) en Starters4Communities (in Utrecht, Den Haag en Rotterdam).

Vanuit een gezamenlijke passie voor het vertellen van verhalen over sociaal ondernemerschap richtte hij samen met Hylke van der Wal so/magazine op. Uit dit magazine ontstond de volgende sociale onderneming: so/creatie.

Email: [email protected]

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Jurjen de Vries – Permanent Future Lab als Pretpark 3.0

Hylke van der Wal · 26 augustus 2016 · 0 Reactie(s)

Sociaal ondernemen, hoe werkt dat precies? En is het ook iets voor studenten?

Jos Hummelen · 12 april 2019 · 0 Reactie(s)

Achter de schermen bij… De 7 Deugden

Social Enterprise NL · 29 januari 2020 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver