Hoe bereik je als sociale onderneming meer klanten? Opschalende sociale ondernemingen worstelen regelmatig met deze belangrijke vraag. Tijdens de vierde trainingsdag van ImpactPlus – een groeiprogramma voor ambitieuze sociaal ondernemers – leren de deelnemers alles over het verkopen en positioneren van hun initiatief. “Door een goed verhaal kan je de volgende stap zetten.”
De deelnemers van ImpactPlus schrijven gretig op groene en gele post-its. Het is eind april en de vierde trainingsdag van ImpactPlus staat op de planning. Door de lange ramen van het Beatrixgebouw in Utrecht schijnt de zon vriendelijk naar binnen. Ondernemers van zes verschillende sociale ondernemingen zijn vertegenwoordigd en nemen vandaag deel aan een trainingsdag van het ImpactPlus groeiprogramma.
De initiatieven vinden elkaar in het tegengaan van eenzaamheid. Van vluchtelingen door dans uit het isolement halen tot het koppelen van ouderen aan medisch studenten. Alle deelnemers sterven een sociaal doel na en weten waar hun maatschappelijke impact te behalen valt. Maar is dit ook een verkoopbaar verhaal? Want behalve een maatschappelijke missie nastreven, zullen deze ondernemingen zich ook in het marketing- en financiële domein staande moeten houden.
Een verkoopbaar verhaal
“Wat maakt jullie uniek?”, vraagt expert-trainer Ellis Boerkamp van BeBright. Vandaag draait het om positionering en marktbewerking. Alle deelnemende ondernemingen hebben – stuk voor stuk – een bijzonder verhaal, maar bereik je hiermee de buitenwereld? Voor de meeste ondernemers is dit nog geen gesneden koek. En juist daarom staan thema’s als marktbewerking en positionering vandaag centraal. De deelnemers gaan vervolgens aan de slag met hun ‘Grand Vision’: hoe ziet de wereld eruit als het ultieme effect van ons werk is bereikt?
Voor de meeste aanwezigen is het denken in marketingtermen een nieuwe ervaring. “Wel erg nuttig”, klinkt het vanuit de hoek van Omapost, een concept dat het gemakkelijk maakt om je opa of oma digitaal een foto te sturen. Aan de andere kant van het raam zijn de beide deelnemers van Stichting IMOVE in een interessant gesprek beland. “Voor onszelf is de filosofie en ons verhaal helder, maar je verhaal vertalen en ‘verkoopbaar’ maken is echt anders. Dat is wel even zoeken. Juist ook voor een onderneming die probeert positief bij te dragen.”
“Je verhaal vertalen en ‘verkoopbaar’ maken is echt anders”
Over ImpactPlus
ImpactPlus is een initiatief van Achmea Foundation. In een Groeiprogramma helpen zij sociaal ondernemers in zorg en welzijn met de professionalisering van hun onderneming en het vergroten van hun maatschappelijke impact.
Het vertellen van een verhaal is cruciaal om klanten aan je te binden, daarom vraagt Ellis Boerkamp de ondernemers om voor de groep een één minuut durende pitch te verzorgen. Een klassieke oefening, maar daarom niet minder leerzaam. Met de Grand Vision nog vers in het achterhoofd stappen de deelnemers van ImpactPlus 2019 omstebeurt naar voren: “We willen verbinden en eenzaamheid in de wijken tegengaan door mensen te koppelen aan initiatieven in de buurt”, aldus een van de initiatiefnemers van KOPPL – een app die buurgenoten met elkaar in contact brengt. Alle ImpactPlussers luisteren aandachtig.
Geloof in eigen meerwaarde
Als afsluiter delen alle sociale ondernemers een aantal problemen waarbij ze wat advies kunnen gebruiken. Door middel van post-its ontvangen ze de raadgevingen van hun mede-ondernemers. Veel deelnemers vragen zich af hoe zij aan tafel kunnen komen met verschillende belangrijke partijen en hoe fondsen het beste kunnen worden benaderd.
Harm van Ballegooy en Remko Boer van Zorgoppas worden overladen met adviezen. Van het organiseren van een flashmob om aandacht te generen tot het uittekenen van een netwerk met de voornaamste spelers. “Die kunnen we in onze zak steken”, aldus de heren van Zorgoppas.
Met de opgedane kennis en de geleerde lessen keren de deelnemers voldaan huiswaarts. Een stap dichterbij opschaling en het maken van sociale impact. “Zolang je maar gelooft in wat je doet en daar met passie voorgaat”, aldus deelnemer Janet Turkstra van Vraagelkaar. En precies dat hebben de zeven initiatieven van ImpactPlus 2019 gemeen met elkaar.
“Zolang je maar gelooft in wat je doet en daar met passie voorgaat”
Op 25 juni 2019 is feestelijke afsluiting van het ImpactPlus Groeiprogramma 2019 in de Moestuin in Utrecht: de Grande Finale. Laat je inspireren tijdens een avond vol innovatieve oplossingen tegen eenzaamheid. Meer informatie en aanmelden via: www.impactplus.social/grandefinale
Verder lezen:
IMOVE: Dans als swingend middel voor inclusiviteit en welzijn
Reacties