Zoals Marguerite Evenaar eerder in deze serie goed beschreef, is het belangrijk de impact van je sociale onderneming te meten. Toch zijn er ondernemingen die dit nauwelijks doen omdat het meten van je impact duur is of veel tijd kost. Als iemand die zelf volop bezig is met het bouwen van (sociale) digitale producten, denkt Jochem Gietema dat de techniek hier – gedeeltelijk – uitkomst kan bieden. Impact meten, maar goedkoop, nauwkeuriger en zonder dat je daar veel tijd aan kwijt bent. Wie wil dat nou niet? In dit artikel laat Jochem enkele digitale mogelijkheden zien die de impact van een bedrijf inzichtelijk maken.
Over Jochem Gietema
Na zijn studie rechten aan de VU in Amsterdam besloot Jochem Gietema door te gaan met het bedrijf Energiekliek, dat hij tijdens zijn studie onder de vleugels van Enactus opzette. Energiekliek is een online programma voor huishoudens om energie te besparen. Inmiddels werkt Jochem met Energiekliek samen met Energiebox, een succesvol project op het gebied van energiebesparing in de gemeente Utrecht.
Daarnaast vind Jochem het erg leuk om andere (sociale) digitale producten te lanceren. Zo bouwde hij onder andere Socent World, een overzicht met sociale ondernemingen wereldwijd en Incassobot, een chatbot om op te komen tegen te hoge incassokosten.
Real-time inzicht in de impact
Het handige van een online product is dat alles wat er binnen je bedrijf gebeurt, kan worden opgeslagen en geanalyseerd. Hierdoor kun je uitstekend zien hoe je bedrijf ervoor staat. Stap twee is vervolgens het laten zien van die data aan je klanten. Een bedrijf als Buffer – een tool waarmee je berichten op sociale media kunt inplannen – doet dat mooi. Het bedrijf laat op de site Baremetrics precies zien hoe het er financieel voorstaat. Daarnaast wordt wekelijks geblogd over de activiteiten van het bedrijf. Belangrijk daarbij is dat niet alleen positief nieuws wordt gedeeld.
“Belangrijk daarbij is dat niet alleen positief nieuws wordt gedeeld.”
De gegevens op Baremetrics – die ieder uur automatisch worden bijgewerkt – laten ook het percentage gebruikers zien dat afhaakt of een dalende omzet. De blogs gaan ook over het ontslaan van 10 werknemers omdat het bedrijf te optimistisch dacht over de groei. Deze transparantie verhoogt de betrokkenheid van gebruikers en vergroot de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van het bedrijf.
Toepassing voor sociaal ondernemers
Uiteraard is dit iets anders dan het meten of laten zien van de impact van een sociale onderneming. Dat kan vaak minder goed digitaal of geautomatiseerd en gaat niet alleen over gemakkelijk meetbare onderwerpen. Maar ook als je bijvoorbeeld een restaurant hebt waarin je langdurig werkzoekenden aan een baan helpt, heb je als het goed is inzicht in het aantal klanten dat je dagelijks hebt, het aantal verkochte of ingekochte producten, je omzet of het aantal uren dat je werknemers draaien.
“Automatisering zorgt ervoor dat je minder tijd en geld kwijt bent aan het meten van je impact én dat je beter zicht krijgt op de status van je onderneming. Dat helpt je om nog meer impact te maken.”
Als je tijd wil besparen, kunnen die statistieken automatisch bijgehouden worden. Afhankelijk van het systeem dat je hiervoor gebruikt, kun je zo de impact van je bedrijf gedeeltelijk automatisch meten én tonen. Heb je weinig affiniteit met dit soort processen, dan kan het lonen hier hulp bij te zoeken. Het zorgt er uiteindelijk voor dat je minder tijd (en dus geld) kwijt bent aan het meten van je impact en dat je beter zicht krijgt op de status van je onderneming. Dat kan je uiteindelijk weer helpen om te verbeteren en nog meer impact te maken.
Energiebox
Een voorbeeld uit eigen praktijk: Energiebox. Energiebox helpt jaarlijks zo’n 1500 huurders in Utrecht energie te besparen door energieadviseurs bij deze huishoudens langs te sturen. De focus ligt daarbij op gedragsmaatregelen en kleine investeringen, zodat het energieadvies ook voor huishoudens met een kleine portemonnee uitvoerbaar is. Het energieadvies werd eerst op papier ingevuld, op kantoor in Excel verwerkt en vervolgens per post of als statisch PDF via e-mail opgestuurd.
“Het te verwachten resultaat: een tijdsbesparing per uitgevoerd advies, meer inzicht in de resultaten voor betrokken organisaties en een betere impactmeting.”
De afgelopen maanden heb ik met Energiebox gewerkt aan een digitale energiescan. Op een iPad worden de gegevens binnenkort bij de bewoner thuis ingevoerd, waarna het resultaat direct wordt besproken en wordt toegevoegd aan de database met gegevens van álle huishoudens. Vervolgens wordt op gezette tijden automatisch een e-mail verstuurd naar de deelnemer met de vraag of hij of zij op de website kan aangeven welke tips zijn uitgevoerd, wat de meterstanden zijn en hoe tevreden hij of zij is met het advies. Ook deze gegevens worden weer automatisch verwerkt. Zo krijgt Energiebox in één oogopslag inzicht in deze gegevens. Het te verwachten resultaat: een tijdsbesparing per uitgevoerd advies, meer inzicht in de resultaten voor betrokken organisaties en een betere impactmeting.
Toekomstmuziek?
Ik realiseer me dat dit voor veel sociale ondernemingen nog toekomstmuziek is. Maar naarmate de wereld steeds digitaler wordt, zal het steeds makkelijker worden automatisch je impact te meten. Het lijkt mij tof in de toekomst een site te zien (of te maken) waar sociale ondernemingen in realtime hun impact meten en tonen. Denk je mee? Ik hoor graag je mening dus stuur me een bericht via Twitter of email.
In een serie van meerdere gastblogs over het thema ‘impact’ verkennen we wat deze term nu eigenlijk betekent. Wat is het belang van impact meten en hoe kun je te werk gaan? Maar we kijken ook naar concrete voorbeelden van impactmetingen bij sociale ondernemers.
Meer lezen over impact
Impactpad maakt impactmeten toegankelijk en betaalbaar voor ondernemers
Reacties