Twee jaar geleden kregen vier studenten een case: wat kunnen lokale bierbrouwerijen met hun restafval doen? Dus zochten UvA-studenten Laila, Sophie Louise, Laurens en Mathijs naar een nuttige verwerking van de reststroom bierbostel. Bierbostel is een graansoort dat na het bierbrouwproces overblijft. Na een grondige literatuurstudie kwamen zij op het idee er brood van te maken, zo ontstond BrouwBrood.
“Van bierbostel kun je verschillende dingen maken: bio-ethanol (een brandstof), bakstenen of brood”, zegt Laila Blömer. Brood en bier wordt van dezelfde grondstoffen gemaakt, namelijk van graan en water. Daarom koos het viertal ervoor een broodrecept te ontwikkelen met het overblijvende bierbostel. Samen met brouwerij Oeidipus en de bakkerij Hartog’s Volkoren, beiden Amsterdams, begonnen ze met experimenteren tot ze het recept van BrouwBrood geperfectioneerd hadden.
In eerste instantie begon het bedrijf als een schoolopdracht. Bij de eindpresentatie kreeg het viertal van verschillende kanten de vraag waarom ze hun plan niet zouden omzetten in een daadwerkelijk bedrijf. Waaruit een unaniem besluit volgde om dat inderdaad te gaan doen. “Niemand van ons wist hoe je een eigen bedrijf moest opzetten, na een half jaar heb ik gegoogled wat ‘ondernemen’ nou precies betekent”, zegt Laila.
“Niemand van ons wist hoe je een eigen bedrijf moest opzetten.”
Stok achter de deur
“We hoorden dat brouwerij Prael aan het experimenteren was met bier maken van brood, precies andersom dat wat wij doen. Die moesten we voor zijn.” Na overleg met de manager van brouwerij Oeidipus, waar ze het bierbostel vandaan halen, werd het duidelijk dat ze BrouwBrood snel moesten lanceren. Bier van brood of brood van bier lijkt erg op elkaar, als ze later waren geweest met het lanceren dan Prael zou iedereen daar aan denken. “Eigenlijk hadden we zo’n stok achter de deur nodig, want binnen een week lanceerde we ons product. Als we niks gehoord hadden over het andere product, waren we misschien nog steeds aan het uitstellen. ”
Niet moeilijk
“Wat ik belangrijk vind is te laten zien dat sociaal ondernemen helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Wij maken brood van bierafval, dat is echt niet zo moeilijk.” Het opzetten van een bedrijf hoeft niet veel te kosten. Het viertal van BrouwBrood heeft nooit hoeven investeren.
Laila vind het belangrijk te laten zien dat een bedrijf starten ook met een simpel idee kan beginnen. “Onze ervaring willen we graag delen. Daarom zijn we aan het nadenken om de structuur van het bedrijf zo op te zetten dat het makkelijk is om studenten aan te nemen en ze snel verantwoordelijkheden te kunnen geven”, zegt Laila. Zo willen ze BrouwBrood gebruiken om studenten inzicht te geven in wat ondernemerschap betekent.
Aaibaar
De massale productiekant wil BrouwBrood niet op. “Onze charme is juist dat we met lokale producten werken, we zijn aaibaar en dat moeten we ook blijven.” Een deal met Heineken staat dus niet op de planning. Wel hebben ze aan manieren gedacht om verder te kunnen groeien.
“Dit concept is makkelijk op te pakken en in een andere stad uit te voeren. Nederland stikt van de lokale bierbrouwerijen en bakkers, daar liggen onze nieuwe mogelijkheden. Zo kunnen we een deal sluiten met een brouwerij en een bakker en hetzelfde concept opzetten als in Amsterdam. Dan kan het brood rondgebracht worden met de bakfiets en zijn vrachtwagens overbodig. Dat zou mooi zijn.”
“Onze charme is juist dat we met lokale producten werken, we zijn aaibaar en dat moeten we ook blijven.”
Goede zaken
“Winst maken is niet ons eerste doel. We streven er nu naar om onze gewerkte uren uit te betalen, als dat zou kunnen! Nu kan dat nog niet en werken we eigenlijk gratis. Maar als het goed is komt daar ooit verandering in.” Op verkoopgebied gaat het goed: inmiddels wordt BrouwBrood op acht verschillende plekken verkocht. “Als we niet alle vier nog bezig waren met onze studie en ons fulltime zouden storten op BrouwBrood zou het allemaal veel sneller gaan. Er zou genoeg werk zijn voor ons allemaal, zo goed loopt het.”
Ondanks dit tijdsgebrek gaat het goed met BrouwBrood. Het bedrijf krijgt steeds meer naamsbekendheid. “Soms weten mensen niet meer waar de naam bij hoort, maar ervan gehoord hebben is altijd beter dan dat ze er nog nooit van gehoord hebben,” aldus Laila.
Volgens Laila Blömer is het grootste succes dat ze behaald hebben het daadwerkelijk beginnen met het bedrijf. “Heel lang blijft het een soort abstract idee ‘een bedrijf beginnen’. Ik denk dat er veel mensen zijn die rondlopen met goede ideeën voor bedrijven. Het verschil is alleen dat je het ook echt moet doen. Dat hebben wij gedaan, daar ben ik trots op.”
Communicatie op fast forward
Een bedrijf oprichten gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Laila liep zelf tegen de communicatie aan. “Communicatie vond ik lastig. Normaal gesproken zit ik voor mijn studie met mijn neus in de boeken, ik communiceer natuurlijk wel maar op een andere manier dan nu nodig was.” Ook het feit dat de studenten elkaar in het begin nog niet kende speelde mee. Als je niet op elkaar bent ingespeeld duurt communicatie veel langer, vertelt Laila. “Voor je met iemand op een lijn zit en duidelijk hebt wat iemand precies bedoeld waren we soms wel een week verder!”
Just jump!
Wat de BrouwBrood-oprichtster iedere beginnende of twijfelende ondernemer wil meegeven is ‘niet bang zijn’. “Elke onderneming beland op het breakpoint: je gaat of je gaat niet. Wees dan niet bang om te springen: Just jump!” Volgens Laila is informatie verzamelen niet alles, soms heb je genoeg informatie en moet je het gewoon doen. “Ondernemen gaat over je ideeën in de praktijk realiseren, dat betekent dus dat je ooit je papiertje los moet laten en de wereld in moet stappen. Daar leer je het meest van.” Een ander aspect aan ondernemen dat Laila belangrijk vindt is je te beseffen dat je niet alles in je eentje kan doen. “Je moet dingen uit handen geven, alleen met samenwerken kom je er.”
“Ondernemen gaat over je ideeën in de praktijk realiseren.”
Bewuster zijn
Laila denkt dat duurzame- en sociale ondernemingen steeds populairder gaan worden in de maatschappij. “Duurzaamheid is een onderwerp waar we als samenleving meer aandacht aan moeten en gaan geven. We moeten letten op de grondstoffen die we gebruiken en de reststromen die er ontstaan.” Omdat duurzaamheid hoger op de agenda staat zullen bedrijven ook eerder een duurzame weg inslaan, denkt Laila. Wat sociaal ondernemen betreft vindt Laila dat we erg individualistisch leven en dat het geen kwaad kan om aan anderen te denken. “Het is juist leuk om veel bewuster met je medemens om te gaan. Zo leer je de mensen waar je mee samenwerkt echt kennen en is het niet alleen een stem aan de andere lijn.”
BrouwBrood wil graag laten zien wat ondernemen precies inhoudt. De initiatiefnemers zijn hard bezig studenten te stimuleren hun eigen bedrijf te laten starten. Wat Laila ook belangrijk vindt is dat er meer steun vanuit de overheid komt. “Nu maakt de gemeente het lastig voor studenten die willen ondernemen.”
Ze heeft liever dat studenten hun studie afmaken, dan hebben ze namelijk geen studieschuld en kosten ze minder geld. Ook bleek uit onderzoek dat het grootste deel van de studenten graag een eigen bedrijf wil starten, maar dat een groot deel dit niet durft. Daar moet volgens Laila verandering in komen. Daarom doet ze mee met een campagne van de gemeente Amsterdam dappereondernemers.nl, om meer inzicht te geven in het begrip ‘ondernemen’. Je kunt haar poster bewonderen in een bushokje in de Linnaeusstraat. Ook vindt ze het belangrijk dat die aandacht lokaal en niet landelijk plaatsvindt. “Dat is volgens mij hoe je het moet aanpakken, je kunt niet gelijk beginnen met de héle wereld te verbeteren, je moet klein beginnen.”
Laila Blömer raadt voor onze so-estafette Floor van Langen aan, zij is de oprichtster van NATR (Nature’s Answer To Rain) deze sociale onderneming introduceert de bio-poncho: voor minimale impact op het milieu en maximale afvalvermindering. Ben jij benieuwd hoe de volgende interviews gaan verlopen? Houd dan vooral onze website in de gaten. Natuurlijk kan je ons ook op social media volgen! Like ons op Facebook, volg ons op Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Reacties