Op 16 januari is de vernieuwde Social Impact Market gelanceerd, hét platform dat inkoopvragen van publieke en private organisaties verbindt aan het aanbod van sociale ondernemingen. Dit platform maakt het voor bedrijven en overheden extra makkelijk om hun MVO doelstellingen concreet te maken door in te kopen bij sociale ondernemingen.
Sociaal inkopen, excelleren in MVO
Voor steeds meer bedrijven in Nederland is alleen winst maken niet meer voldoende. Het bereiken van maatschappelijke waarde of ‘impact’ wordt steeds belangrijker. Ook consumenten vragen hier in toenemende mate om. Een manier om impact te creëren is door in te kopen bij sociale ondernemingen. Dit zijn bedrijven die als primair doel hebben een maatschappelijk probleem aan te pakken, vaak met innovatieve oplossingen. En voor hen geldt: hoe meer omzet, hoe meer impact!
Social Impact Market
Op de Social Impact Market staat een groeiend aanbod van sociale ondernemingen in heel Nederland. Bezoekers kunnen eenvoudig zoeken naar producten en diensten door een branche, regio, impactgebied en/of Sustainable Development Goal te selecteren. Daarnaast biedt de Market partners de mogelijkheid om inkoopvragen te stellen aan het netwerk van sociale ondernemingen en om social return in te vullen. De Social Impact Market is ontwikkeld door de sociale ondernemingen DropOuts (vormgeving) en Piipol (bouw van de website).
Tony’s Chocolonely: “informatie in waardeketen is leidend”
Tijdens de lancering vertelde Frans Pannekoek, value chain manager van Tony’s Chocolonely, over de inkoopstrategie van deze snel groeiende sociale onderneming: “Onze waardeketen bestaat uit informatie, goederen en geld. Informatie over wat waar gebeurt, is voor ons leidend in dit proces.” Andere sprekers waren Stefan van de Griendt (Directeur HR, Facilities, Inkoop & Contractmanagement bij de Sociale Verzekeringsbank) en Marloes Tap (programmamanager Corporate Responsibility bij PwC). Ook pitchten tien sociaal ondernemers hun producten en
diensten.
“Onze waardeketen bestaat uit informatie, goederen en geld. Informatie over wat waar gebeurt, is voor ons leidend in dit proces.”
Buy Social: impact door inkoop
Buy Social is een samenwerking van Social Enterprise NL en Social Impact Factory, dat als doel heeft het bevorderen van inkoop bij sociale ondernemingen door publieke en private organisaties. Daarnaast organiseert Buy Social met haar partners (ABN AMRO, PwC, Sociale Verzekeringsbank en gemeenten in de regio Alkmaar) het Buy Social Leernetwerk, waarin bedrijven en overheden ervaringen omtrent sociaal inkopen uitwisselen en best practices identificeren.
Foto’s (c) Clementine Bent
Reacties