• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Blog Ecosysteem

Lancering Social Impact Market voor sociaal ondernemers

Rutger van Weeren · 17 januari 2018 · 0 Reactie(s)

Social Impact Market

Op 16 januari is de vernieuwde Social Impact Market gelanceerd, hét platform dat inkoopvragen van publieke en private organisaties verbindt aan het aanbod van sociale ondernemingen. Dit platform maakt het voor bedrijven en overheden extra makkelijk om hun MVO doelstellingen concreet te maken door in te kopen bij sociale ondernemingen.

Sociaal inkopen, excelleren in MVO

Voor steeds meer bedrijven in Nederland is alleen winst maken niet meer voldoende. Het bereiken van maatschappelijke waarde of ‘impact’ wordt steeds belangrijker. Ook consumenten vragen hier in toenemende mate om. Een manier om impact te creëren is door in te kopen bij sociale ondernemingen. Dit zijn bedrijven die als primair doel hebben een maatschappelijk probleem aan te pakken, vaak met innovatieve oplossingen. En voor hen geldt: hoe meer omzet, hoe meer impact!

Social Impact Market

Op de Social Impact Market staat een groeiend aanbod van sociale ondernemingen in heel Nederland. Bezoekers kunnen eenvoudig zoeken naar producten en diensten door een branche, regio, impactgebied en/of Sustainable Development Goal te selecteren. Daarnaast biedt de Market partners de mogelijkheid om inkoopvragen te stellen aan het netwerk van sociale ondernemingen en om social return in te vullen. De Social Impact Market is ontwikkeld door de sociale ondernemingen DropOuts (vormgeving) en Piipol (bouw van de website).

Social Impact Market

Tony’s Chocolonely: “informatie in waardeketen is leidend”

Tijdens de lancering vertelde Frans Pannekoek, value chain manager van Tony’s Chocolonely, over de inkoopstrategie van deze snel groeiende sociale onderneming: “Onze waardeketen bestaat uit informatie, goederen en geld. Informatie over wat waar gebeurt, is voor ons leidend in dit proces.” Andere sprekers waren Stefan van de Griendt (Directeur HR, Facilities, Inkoop & Contractmanagement bij de Sociale Verzekeringsbank) en Marloes Tap (programmamanager Corporate Responsibility bij PwC). Ook pitchten tien sociaal ondernemers hun producten en
diensten.

“Onze waardeketen bestaat uit informatie, goederen en geld. Informatie over wat waar gebeurt, is voor ons leidend in dit proces.”

Buy Social: impact door inkoop

Buy Social is een samenwerking van Social Enterprise NL en Social Impact Factory, dat als doel heeft het bevorderen van inkoop bij sociale ondernemingen door publieke en private organisaties. Daarnaast organiseert Buy Social met haar partners (ABN AMRO, PwC, Sociale Verzekeringsbank en gemeenten in de regio Alkmaar) het Buy Social Leernetwerk, waarin bedrijven en overheden ervaringen omtrent sociaal inkopen uitwisselen en best practices identificeren.


Foto’s (c) Clementine Bent

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Rutger van Weeren

Rutger helpt impactmakers om meer impact te maken. Als zelfbenoemd CSSO (Chief Social Startup Officer) zet hij zich in voor (vaak startende) organisaties die op een sociaal ondernemende manier maatschappelijke vraagstukken aanpakken. Ook stond hij aan de basis van sociale ondernemingen De Slinger Jongeren (in Utrecht en Almere) en Starters4Communities (in Utrecht, Den Haag en Rotterdam).

Vanuit een gezamenlijke passie voor het vertellen van verhalen over sociaal ondernemerschap richtte hij samen met Hylke van der Wal so/magazine op. Uit dit magazine ontstond de volgende sociale onderneming: so/creatie.

Email: [email protected]

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Getting Good at Doing Good – A new way for socially-minded businesses to sell

Roy Whitten · 23 juli 2018 · 1 Reactie(s)

Ariëtte van Hespen – Gewoon even ‘zijn’ bij het Inloophuis Leiden

Jasper Kars · 7 oktober 2017 · 0 Reactie(s)

Ondernemen met maatschappelijke impact levert aan alle kanten winst op

Rutger van Weeren · 6 april 2018 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver