• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Duurzaamheid Sociaal ondernemen tijdens de coronacrisis

Local en Global: deze corona-acties mag je niet missen

Jos Hummelen · 7 mei 2020 · 0 Reactie(s)

Corona actie de Ik Blijf Thuis box

Geen restaurantbezoekjes, borrelavonden of festivals betekent voor sommigen meer tijd over én misschien ook wel wat extra’s in de portemonnee. Waar het eerst consuminderen was wat de klok sloeg, kun je jezelf nu met recht wereldverbeteraar noemen als je een sociale en groene ondernemer steunt door een product af te nemen. so/creatie zet daarom de meest in het oog springende Corona-proof acties voor je op een rij.

1: The Karma Box

De karma-box is een no-brainer. Want wat je geeft, krijg je terug. In dit geval: een doos gevuld met de nieuwste en lekkerste veganproducten. Lokale ondernemers dragen allerlei oplossingen aan om minder afhankelijk te zijn van dierlijke producten. Een verandering van levensstijl begint vaak met het ontdekken van producten. Dan ga je de mogelijkheden zien en langzamerhand verandert je koop- en eetgedrag. Had je ooit eerder van een plantaardig worstje gehoord? Of van vegan choco-truffels? Het proberen waard, dachten wij. Een bedrijf dat hier zijn steentje aan bijdraagt is Dutch Weed Burger. Zij hebben zelf ook een actie: bestel alle ingrediënten om thuis je eigen burger te maken van zeewier. (tekst gaat verder onder het kader)

Verder lezen:

Mark Kulsdom – De voedselmarkt veranderen met een zeewierburger

2: Ik Blijf Thuis-box

Is een Karma Box iets teveel van het goede? Kijk dan eens naar de iets kleinere, maar niet minder fijne ‘ik-blijf-thuis-box’. Wij hebben ‘m zelf voor je uitgeprobeerd. Ons oordeel: voortreffelijk. De koekjes van De Koeckebackers zijn origineel en een fijne afwisseling op je eentonige week. De koffie van Gosling is echt even wat anders. Vergeet niet eerst even te ruiken voor je het in je koffie-apparaat gooit. Dan is er nog de kruidenthee van Senza en het kloosterbier van Brouwerij Kleiburg, een bierbrouwerij uit de Amsterdamse Bijlmer. Johannes van den Akker is directeur en zegt: “Normaal leveren we voor 90 procent aan de horeca, nu zijn we ineens afhankelijk van dit soort dozen en verkoop aan de deur. Maar het belangrijkste is dat we ons personeel kunnen betalen. Dat lukt nu nog net.” (tekst gaat verder onder het kader)

Verder lezen:

Martijn Horsman – Bier met sociale meerwaarde

3: Sococo Koffie en Frank About Thea

Heb je het kantoorleven, of je thuiswerk omgeving, weer een beetje opgepakt en wil je de goede zin een beetje opstoken? Dan raden we Sococo koffie aan. Zij werken samen met Family Bonds Coffee en nemen hun koffie af van een familiebedrijf in Guatemala. Theefreak? Probeer eens een (thuis)kantoor-theetje van Frank About Tea. (tekst gaat verder onder het kader)

Meer zien:

4: Webinars van MUD Jeans

Ben jij een infobeet en wil je alleen maar meer weten over duurzaamheid? Volg dan eens een webinar van Mud Jeans, waarin Bert van Son zijn mislukkingen openlijk deelt. Hij doet verwoede pogingen om de kledingindustrie transparant en duurzamer te maken, maar dat is nog behoorlijk uitdagend, zo legt hij uit. “Wij proberen ook het voorbeeld te geven aan andere kledingmerken, maar als zij dan mooi weer gaan spelen met een niet-duurzaam product frustreet mij dat enorm.” Na de webinar raak je er misschien van overtuigd dat jij ook een broek wilt gaan leasen, dit kan al vanaf €7,50 per maand. 

Social Enterprise NL maakte eerder een overzicht van alle acties van sociale ondernemers in Nederland. Neem een kijkje!

Verder lezen:

Bert van Son – een betere weg met duurzame denim

 

Verder lezen:

Kraakdecrisis – hoe kraak je een (corona)crisis?

Groene brouwers van Bird Brewery kijken voorbij de coronacrisis 

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Jos Hummelen

Altijd vrolijk en scherp. Jos is van oorsprong sociale wetenschapper en heeft een master in de geografie. Hij ziet zichzelf als een kritisch journalist, maar wil in de eerste plaats sociaal ondernemers helpen aan goede publiciteit. Jos' specifieke interesse's zijn duurzaamheid in steden en de ontwikkeling van Afrika, grote kans dus dat je daarover stukken ziet verschijnen op so/creatie.

Meer lezen? http://www.joshummelen.nl/

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Erwin Stam – Werken aan werk, werken aan de wijk, werken aan elkaar

Rutger van Weeren · 7 mei 2018 · 0 Reactie(s)

Mike van der Linden – Van iets negatiefs toch iets positiefs zien te maken

Redactie · 8 juni 2020 · 0 Reactie(s)

Social Enterprise NL lanceert onderzoeksrapport: Sociale ondernemingen

Social Enterprise NL · 10 november 2020 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver