• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
The Impact Days

Marco Swart: van bewust zijn naar bewust doen

Jos Hummelen · 1 mei 2019 · 0 Reactie(s)

Marco Swart

Sociaal, circulair, duurzaamheid: het zijn allemaal buzzwords. Maar tussen woord en daad zitten nog drempels en onwetendheid. Marco Swart: “Iedereen heeft het erover: sociaal is belangrijk, maar als de handtekening voor een aankoop gezet moet worden is het toch moeilijk. Met de leergang ‘social buying’ worden vooroordelen getackeld en kennis gedeeld.”

In De Werkfabriek in Den Haag is Marco Swart in een onderhoudend gesprek verwikkeld. Swart ziet zichzelf als initiator en inspirator. Belangrijk voor hem is: “Het daadwerkelijk realiseren van toegevoegde waarde voor de mens, dier en voor de natuur.” De Werkfabriek is een broedplaats voor (sociale) ondernemers die een gemeenschap vormen. In deze omgebouwde drukkerij zitten architecten, maar ook een van de oudste sociale ondernemingen: Nelis Company. Swart vertelt over de noodzaak en de inhoud van de leergang en over zijn aanwezigheid op The Impact Days.

Over The Impact Days

In de serie ‘The Impact Days’ vertellen deelnemende initiatieven over hun eigen onderneming en ervaringen tijdens de eerste editie van The Impact Days (15, 16 en 17 november 2018). In 2019 vinden er weer Impact Days plaats op veel verschillende locaties door het hele land.

De Leergang

Omdat opgemerkt werd dat veel inkopers bij de gemeente of het bedrijfsleven hun wensen niet om wisten te zetten in daden, kwam Swart met het idee van kennisdeling. Swart vertelt: “We zorgen ervoor dat mensen weten waarom, wat en hoe je kunt inkopen bij sociale ondernemers.” Er bestaan namelijk nogal wat misverstanden. “Er wordt gezegd dat het duurder is om sociaal in te kopen, maar dat hoeft niet zo te zijn.” Daarnaast hangt het er vanaf hoe je rekent: wat heeft allemaal waarde? “Mensen denken ook dat je ‘issues’ binnen haalt. Maar je kwaliteit hoeft helemaal niet minder te zijn omdat je een bedrijf inhuurt waar mensen werken, die extra hulp nodig hebben.”  Er zijn zelfs voorbeelden bekend die het tegenovergestelde laten zien.

Naast kennis gaat het ook om een andere mindset. Swart, een beetje filosofisch: “Wij denken als mensen dat we groei moeten nastreven. Ik denk dat dat helemaal niet zo is. We moeten geen groei, maar verdieping nastreven. Meer in een relatie komen tot elkaar. In plaats van alleen maar streven naar meer.”

“We moeten geen groei, maar verdieping nastreven”

Ook de ‘grote jongens’ worden bereikt met deze boodschap. Via de gemeente, de Social Club en Nelis Company komt er een diverse groep af op de leergang. Swart: “Als ik iemand uit de corporate wereld spreek, die begrijpt de boodschap al gauw. Aan bewustzijn ontbreekt het niet.” De Hagenaar observeert een enorme vooruitgang in de laatste jaren als het hierom gaat. “Er is iets gaande, maar we zijn er nog lang niet. De volgende stap is: sociaal, duurzaam en circulair inkopen.”

The Impact Days

Op de Impact Days was er een proefles te volgen voor deze leergang. Swart wilde een ‘proof of concept’. Dat kreeg hij: 26 mensen namen deel. Er was sprake van een mooie verdeling tussen inkopers, geïnteresseerden, mensen van de gemeente en mensen uit wereld van het sociaal ondernemerschap. De volgende stap is het ontwikkelen van modules.

Swart: “Van oudsher is Den Haag een hofstad. We hebben dus wat in te halen als het gaat om ondernemen. Maar het klimaat in Den Haag voor startups is goed.” Vooral internationale startups zitten in de lift in de regio. “We hopen dat volgend jaar groter wordt in Den Haag: ik zie wel dat daar potentie voor is.”

“Er is iets gaande, maar we zijn er nog lang niet”

Verder lezen:

Thuisafgehaald: je maaltijd afhalen bij de buren

Van shirt naar boxer via de ‘Van Hulley vrouw’

15 tot en met 17 november zijn The Impact Days!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Jos Hummelen

Altijd vrolijk en scherp. Jos is van oorsprong sociale wetenschapper en heeft een master in de geografie. Hij ziet zichzelf als een kritisch journalist, maar wil in de eerste plaats sociaal ondernemers helpen aan goede publiciteit. Jos' specifieke interesse's zijn duurzaamheid in steden en de ontwikkeling van Afrika, grote kans dus dat je daarover stukken ziet verschijnen op so/creatie.

Meer lezen? http://www.joshummelen.nl/

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Rutger van Weeren – Sociaal ondernemen vraagt om social end-ups

Rutger van Weeren · 10 april 2016 · 1 Reactie(s)

Happy Tosti betaald verhuurder Orange Capital Partners met impact

Redactie · 26 juni 2020 · 0 Reactie(s)

Bert van Son – een betere weg met duurzame denim

Jasper Kars · 19 augustus 2016 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver