Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger verandert de voedselmarkt met een zeewierburger: “Ondernemer of activist zijn is niet zo verschillend.” Een burger gemaakt van oer-Hollands zeewier blijkt een culinaire hit. Ondernemer en voormalig milieuactivist Mark Kulsdom begon in 2012 met Lisette Kreischer aan een avontuur dat The Dutch Weed Burger heet. Amper vijf jaar later is de eco-vriendelijke zeewierburger nog altijd bezig aan een opmars als opvolger voor vleesproducten. Een die nog lang mag duren van Kulsdom. ‘We moeten met z’n allen een omslag maken in onze manier van consumeren’.
Over Mark Kulsdom
Mark is de maker van de film waarmee de missie van The Dutch Weed Burger begon. Hij is ook de eindbaas over het reilen en zeilen van de dagelijkse bedrijvigheid. Hij staat elke dag aan het roer om met The Dutch Weed Burger voorop te lopen in de wereldwijde transitie naar een plant based food culture.
Mark Kulsdom liep met mede-oprichtster Lisette Kreischer in 2012 door New York toen ze het idee vatten om een vegaburger te maken. ‘We wilden een plantaardig product maken dat de massa aan zou spreken. De burger is hét icoon van vleeseters. Ik was op dat moment voornamelijk bezig met het maken van een documentaire over vleesconsumptie, waarmee we mensen wakker wilden schudden. Maar toen we terug waren, kregen we de vraag of we een zeewierburger konden maken. Toen zijn we aan de slag gegaan. Samen met de eigenaar van een burgerrestaurant hebben we vervolgens binnen enkele maanden de zeewierburger ontwikkeld. Daarna bleef de vraag maar komen’, vertelt Kulsdom.
Vijf jaar later en veel media-aandacht verder is de Dutch Weed Burger uitgegroeid tot een concept van formaat. Zo heeft Kulsdom op flink wat festivals staan bakken en staat de burger bij een aardig aantal Nederlandse restaurants op de menukaart. Het duo is zelfs een eigen zaak begonnen in Amsterdam. Dat de Weed Burger zo’n culinaire hit is, zegt volgens Kulsdom vooral iets over de periode waarin we nu leven. ‘We hebben een bepaalde manier van denken die steeds gemeenschappelijker wordt. Als ik zie hoe snel nieuws over bijvoorbeeld dierenleed of gekapte bossen zich over sociale media verspreidt en wat voor weerstand dat oproept, dan denk ik wel dat de consument ons product nu veel sneller begrijpt dan twintig jaar geleden. Maar laat ik vooral niet vergeten dat ons basisproduct ook gewoon goed is, anders waren we niet zover gekomen.’
De video is gemaakt door Jeppe van Pruissen, Kees Klomp en Mandy Fit voor MaatschapWij – een onafhankelijke beweging voor positieve maatschappelijke vernieuwing – in de serie ‘Purpose People’.
Het basisproduct, de Dutch Weed Burger, is gemaakt van geroosterde sojasnippers en kombu (zeewier) op een broodje van micro-algen en een zelfgemaakte saus. Het is natuurlijk vooral het zeewier dat de aandacht trekt, vertelt Kulsdom. ‘Zeewier is rijk aan ijzer, vezels en jodium. Maar wat we vooral willen uitdragen is dat plantaardige burgers erg lekker zijn en dat je geen ecosystemen verwoest. Je hebt als consument een keuze. Veel mensen die in de supermarkt staan, realiseren zich niet dat het bijvoorbeeld absurd is dat we nu alles maar kunnen eten. Vroeger kon je in de winter geen aardbeien eten en waren er in de herfst geen asperges. Nu kun je bijna het hele jaar door alles kopen. Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik begon met de burger ik ook niet wist waar mijn voedsel vandaan kwam. Maar dat is nu veranderd.’
“Ondernemer of activist zijn is niet zo verschillend.”
Niet alleen het consumentengedrag, ook de kwinkslag die Kulsdom en Kreischer aan het product geven slaat vaak aan. ‘Aan het woordje ‘weed’ zit toch een sterke wietlucht’, lacht Kulsdom. ‘Terwijl het zeewier dat we gebruiken uit de Oosterschelde komt. Die knipoog maakt het toegankelijk. Als je een fotogeniek product hebt dat ook nog goed smaakt, willen mensen dat delen.’ Daarnaast merkt hij dat het aanbod van vleesvervangers steeds groter en beter wordt. ‘Het ontbrak ook aan goede alternatieven voor comfort food en snacks. We hebben nu een restaurant in Amsterdam geopend met een fastfoodformule. Daarbij hebben we een paar iconische snacks vervangen door plantaardige varianten. Denk aan de weed dog in plaats van de hotdog en seawharma in plaats van shoarma. Ik vind namen verzinnen erg leuk binnen het ondernemen.’
Grote verschillen tussen ondernemen en zijn oude leven als activist zijn er niet. ‘Althans, zo voelt het niet’, zegt Kulsdom. ‘Als activist onderneem je ook bepaalde zaken. Alleen krijg je er geen financiële beloning voor. Het vergt ook net iets andere kwaliteiten in de omgang met mensen. Maar de basis is toch wel hetzelfde. Je probeert een product in de markt te zetten, mensen te bereiken en hun gedrag te veranderen. Daar zijn we nu ook mee bezig. Ik geloof dat we als mensheid een grote omslag moeten maken naar een systeem waarbij economische groei niet ten koste hoeft te gaan van onze planeet. We kunnen niet doorgaan met het ontwrichten van ecosystemen. Dat gaat in elkaar storten als we niet oppassen. Als consument moeten we keuzen maken. Daar hoop ik met mijn broodje zeewierburger een bijdrage aan te leveren.’
Dit interview maakt onderdeel uit van een serie gesprekken met sociaal ondernemers uit Noord Nederland die gemaakt is door Social Impact Day Noord.
Social Impact Day Noord is hét evenement over sociale impact in Noord-Nederland. Op woensdag 1 november 2017 spreken toonaangevende ondernemers over hoe zij maatschappelijke impact met economisch succes combineren.
Economisch succes en maatschappelijke impact gaan hand in hand. Dat laat Social Impact Day zien middels inspirerende voorbeelden. Sociaal ondernemen is een innovatieve vorm van ondernemerschap en heeft enorme groeipotentie. Niet alleen wat betreft impact: óók wat betreft omzet, productie en innovatie. Investeren in sociaal ondernemerschap is dus niet alleen slim, maar ook goed. Voor ons allemaal.
Met diverse workshops, panels en lezingen ben je in één dag helemaal up-to-date en klaar om (nog) meer omzet, productie én maatschappelijke impact te genereren.
Het doel van Social Impact Day Noord is om sociaal ondernemerschap in Noord-Nederland te versnellen. Met inspirerende best practices, handige tips & tricks en uitwisseling van nieuwe ideeën, maken we de regio klaar voor het nieuwe ondernemen.
De wereld is er klaar voor. Jij ook? Hier kun je je kaarten bestellen.
Reacties