• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Social Corporates Social Impact Day Noord Welzijn en Zorg

Marloes Dekker – Vangnet en springplank voor jongeren

Tom Tieman · 23 oktober 2017 · 0 Reactie(s)

Marloes Dekker

‘Op jongeren kun je niet zomaar een label plakken of ze in een hokje stoppen’, zegt Marloes Dekker. En dus startte ze, als voormalig beleidsadviseur jeugd, jongerennetwerk Jimmy’s. Een fysieke en online ontmoetingsplek gerund door jongeren. Jongeren kunnen bij het netwerk terecht met al hun vragen en ideeën. ‘Wij zorgen dan dat ze in contact komen met de juiste mensen of informatie, wat maar nodig is om zelf tot een antwoord of oplossing te komen.’

Over Jimmy's

Bij Jimmy’sJimmy's kunnen alle jongeren tussen 12 en 27 jaar terecht met alle vragen én ideeën. Online, en op fysieke plekken in een groeiend aantal gemeentes. Jongeren ondersteunen elkaar in het vinden van antwoorden op hun vragen, en inspireren en dagen elkaar uit hun talent te ontdekken en verder te ontwikkelen. Daarbij worden zij waar nodig ondersteund door betrokken professionals en andere volwassenen die de jongeren een stap verder kunnen helpen in de realisatie van hun plannen of uitdagingen.

Het is 2011 als Marloes Dekker en Fanny Koerts samen met de MJD, de maatschappelijke organisatie in Groningen, de eerste vestiging van Jimmy’s in Groningen openen. Dekker heeft even daarvoor haar baan opgezegd om met Koerts onder de naam Up to Us het concept van Jimmy’s uit te rollen. ‘Ik zag namelijk dat het anders kan. Dat jongeren vaak in hokjes worden gestopt om hen als onderwerp makkelijker bespreekbaar te maken. Op een gegeven moment merkte ik dat ik in veel verschillende gremia meer over dan met de doelgroep zat te praten.’

Vijf jaar later zijn er meerdere filialen van Jimmy’s in Nederland te vinden en het einde is nog niet in zicht. ‘Het gaat goed’, lacht Dekker. ‘Jimmy’s is een online en fysiek platform, waarbij jongeren elkaar zoveel mogelijk ondersteunen bij vragen en ideeën en waar als het nodig is een professional klaarstaat. Die moeten een vangnet en springplank kunnen zijn. Het kan zijn dat jongeren vragen hebben over drank- en drugsgebruik, seksualiteit of geld maar ook over school, studiekeuze of huisvesting. Ook met ideeën voor een project of onderneming zijn ze bij Jimmy’s aan het juiste adres. Ze krijgen de support die nodig is om hen een stap verder te helpen.’

“Jongeren krijgen de support die nodig is om hen een stap verder te helpen.”

Met ‘jongeren’ bedoelt Dekker de doelgroep van tussen de 12 en 27 jaar oud. Dat is immers de leeftijdsfase waarin je je ontwikkelt en waarin je volwassen wordt, vertelt Dekker. ‘Bij Jimmy’s kom je makkelijk leeftijdsgenoten tegen die hetzelfde hebben meegemaakt. Op die manier vinden ze ondersteuning bij hun vraagstuk en komen ze erachter dat ze niet de enige zijn met dat ene specifieke probleem. Ik noem het altijd maar een soort van ‘life management’, waarin we gereedschappen bieden waarmee je je staande kunt houden en het beste uit jezelf kunt halen in deze ingewikkelde samenleving.’

‘Als je bij ons aanklopt krijg je geen hapklare oplossing. We leren jongeren hoe je jezelf en elkaar de juiste vragen kunt stellen, en hoe je wezenlijke verbindingen legt. Dat helpt bij het leren op je eigen manier te navigeren in het leven.’

De vragen en ideeën die bij Jimmy’s worden gesteld, verschillen nogal. Toch komt Dekker vooral tegen dat veel jongeren het moeilijk vinden om hun plek in de samenleving te vinden. ‘Ik zie de laatste jaren dat veel meer jongeren zichzelf grote vragen stellen: hoe sta ik in het leven? En hoe kan ik goede keuzes maken? Dat zijn grote vragen die je op een juiste manier moet aanpakken. Sociaal ondernemen is voor mij dan ook een vorm van maatschappelijke betrokkenheid. Je probeert met een positieve en ondernemende instelling maatschappelijke vraagstukken te tackelen.’

Het concept van Jimmy’s slaat intussen zo aan dat er op verschillende plekken in Nederland een vestiging is of wordt opgezet. Behalve in Groningen is er ook een vestiging in Appingedam, Leeuwarden, Doetinchem en Nijmegen. ‘Ons ideaal is natuurlijk om Jimmy’s op zoveel mogelijk plekken uit te rollen. Maar we lopen er nog weleens tegenaan dat sommige organisaties en gemeenten er nog niet klaar voor zijn. Onze opzet is breed en innovatief terwijl in sommige gemeenten besluitvorming traag en soms ook wankel is. Toch merk je dat het aanslaat. Ik kreeg laatst een telefoontje van een jongen uit Ootmarsum in Overijssel die een Jimmy’s in zijn woonplaats op wilde zetten. Daar word ik blij van.’

“Sociaal ondernemen is voor mij dan ook een vorm van maatschappelijke betrokkenheid. Je probeert met een positieve en ondernemende instelling maatschappelijke vraagstukken te tackelen.”


Social Impact Day NoordDit interview maakt onderdeel uit van een serie gesprekken met sociaal ondernemers uit Noord Nederland die gemaakt is door Social Impact Day Noord.

Social Impact Day Noord is hét evenement over sociale impact in Noord-Nederland. Op woensdag 1 november 2017 spreken toonaangevende ondernemers over hoe zij maatschappelijke impact met economisch succes combineren.

Economisch succes en maatschappelijke impact gaan hand in hand. Dat laat Social Impact Day zien middels inspirerende voorbeelden. Sociaal ondernemen is een innovatieve vorm van ondernemerschap en heeft enorme groeipotentie. Niet alleen wat betreft impact: óók wat betreft omzet, productie en innovatie. Investeren in sociaal ondernemerschap is dus niet alleen slim, maar ook goed. Voor ons allemaal.

Met diverse workshops, panels en lezingen ben je in één dag helemaal up-to-date en klaar om (nog) meer omzet, productie én maatschappelijke impact te genereren.

Het doel van Social Impact Day Noord is om sociaal ondernemerschap in Noord-Nederland te versnellen. Met inspirerende best practices, handige tips & tricks en uitwisseling van nieuwe ideeën, maken we de regio klaar voor het nieuwe ondernemen.

De wereld is er klaar voor. Jij ook? Hier kun je je kaarten bestellen.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Achter de schermen bij… The Good Roll

Social Enterprise NL · 5 juli 2019 · 0 Reactie(s)

De Sociale Troonrede: het verhaal van sociaal ondernemers

Rutger van Weeren · 27 oktober 2016 · 0 Reactie(s)

ImpactPlus: Hoe positioneer je je sociale onderneming in de markt?

Jasper Kars · 20 juni 2019 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver