• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Deeleconomie Keuze van de Redactie

Michiel van Wickeren – Van bezit naar toegang

Jasper Kars · 19 februari 2016 · 2 Reactie(s)

Michiel van Wickeren

Toen DeDeelkelder-oprichter Michiel van Wickeren (26) ging samenwonen met zijn vriendin, had hij plots geen ruimte meer voor allerlei spullen. Wat moest hij nu in hemelsnaam doen met dat surfboard, overtollig gereedschap of die bladblazer? Dit zette de op Curaçao geboren en getogen ondernemer aan om eens goed na te denken over al dat (overbodige) bezit. Zo zag in afgelopen januari de eerste Deelkelder het levenslicht: “Voor niemand meer bezit, maar voor iedereen toegang”. Met Michiel praten we over ontwikkelingen in de deeleconomie en het soms turbulente bestaan van een startende én jonge sociale ondernemer.

Over Michiel van Wickeren

Het jaar 2016 was nog maar net begonnen, toen Michiel samen met mede-twintiger Ruben van Camerijk, de eerste vestiging van DeDeelkelder opende. In Utrecht om precies te zijn en wel aan de fameuze Oudegracht. Hier kunnen mensen door middel van een abonnement terecht om allerlei kwaliteitsspullen te lenen en of zelf in te leggen. Een soort speel-o-theek voor volwassenen. Michiel is hierin meer de denker, zijn compagnon meer een doener. “Ik bekijk het grote geheel en Ruben denkt meer lokaal, op die manier houden we elkaar in balans.” Geheel in de geest van de deeleconomie, hopen de heren door het starten van deze ambitieuze sociale onderneming, een verschil te maken: “Samen hebben wij immers meer”, glimlacht de jonge ondernemer.

“Bij sociaal ondernemen staan de sociale- en ecologische waarden voorop, de economische waarde volgt dan pas. Diezelfde economische waarde zorgt er simpelweg voor dat de sociale- en ecologische waarden bekostigd kunnen worden.”

De weg naar sociaal ondernemen

Ondernemen zit Michiel in het bloed: zijn vader is ondernemer in kantoor- en schoolartikelen en via zijn bachelor Bestuurs- en organisatiewetenschappen, kwam hij al vroeg in contact met fenomeen sociaal ondernemen. “Het is niet zozeer iets of iemand die mij heeft geïnspireerd om te gaan sociaal ondernemen, het is meer een algehele bewustwording van mijzelf, legt hij uit. “Ik ben zelf erg milieubewust en ook sociaal ingesteld. Zoals we op de huidige manier met z’n allen samenleven, dat gaat niet lang meer goed.” Sociaal ondernemen kan bij dit soort complexe vraagstukken dan ook een geweldig antwoord zijn. Het is daarom alles behalve verrassend, dat hij zich inmiddels fulltime sociaal ondernemer mag noemen. “Ik heb een tijdje een platform gehad voor het uitlenen van zeilboten, hier stuitte ik echter op veel weerstand en een boel concurrentie.” In die tijd sprak hij met veel verschillende soorten sociale ondernemers, dit inspireerde hem om zelf na te gaan denken over sociaal ondernemen. “De slimheid van een ondernemer inzetten om iets te maken wat mensen willen hebben en daarmee iets goeds doen voor de wereld, dát is sociaal ondernemerschap”, ligt hij enthousiast toe.

“De slimheid van een ondernemer inzetten om iets te maken wat mensen willen hebben en daarmee iets goeds doen voor de wereld, dát is sociaal ondernemerschap”

Obstakels voor een jonge ondernemer

Over zijn recent gestarte onderneming, een start-up avant la lettre, vertelt hij het volgende: “We zitten momenteel nog in de start-up fase. Mensen reageren enthousiast, maar kijken ook nog wel de kat uit de boom. Van een grote impact is nog geen sprake, maar dat zal naarmate de tijd vordert zeker gaan komen,” verklaart Michiel van Wickeren optimistisch. Aangezien DeDeelkelder een dienst betreft, dus geen product, blijkt het een stuk lastiger om te peilen of mensen er daadwerkelijk gebruik van willen maken. “Als we nu Netflix als voorbeeld nemen: mensen zijn hiervoor gewoon bereid om maandelijks 10 euro te spenderen. Dit bedrag halfjaarlijks maar dan voor een boel spullen, vindt men nog lastig.” Daarnaast liepen de oprichters tegen enkele andere (start-up) problemen aan. Zo mist het Deelkelder-team momenteel nog een business-minded persoon: “Een persoon die keihard op de cijfers zit, dit is namelijk niet echt onze expertise. Doordat we zo iemand missen, hebben we een hoop extra werk moeten verrichten.” Toch heeft het duo al het nodige bereikt: een succesvolle crowdfunding-campagne, lancering van een website en, als klap op de vuurpijl, de opening van de eerste Deelkelder-vestiging. Positieve reacties in overvloed. “Toch ben ik pas écht tevreden als de reacties omslaan van: ‘wat een leuk idee’, naar ‘ik word nu meteen lid!’ Als ik die transitie (mede) ingang heb kunnen zetten, zou dat geweldig zijn!”

“Mijn marktonderzoek bestond uit anderhalf jaar praten en sparren met andere mensen”

Gewoon doen

Ondanks het feit dat hij opgroeide op de Antillen, is Michiel van Wickeren wars van de mañana-mentaliteit: “Gewoon doen, zou ik zeggen. Wees niet bang dat je ideeën gejat worden, het is jouw eigen kindje. Praat er met mensen over, op die manier evolueert je idee. Met DeDeelkelder heb ik bijvoorbeeld ook geen echt marktonderzoek gedaan, mijn marktonderzoek bestond uit anderhalf jaar praten, sparren en gewoon doen met andere mensen,” zo adviseert hij lachend.  

Slimme businessmodellen

De toekomst van zowel zijn eigen onderneming als sociaal ondernemen, ziet Michiel rooskleuring in. De sleutel zit volgens hem bij het samenwerken op allerlei niveaus. “Door beginnende sociale ondernemingen actief te stimuleren en meehelpen groeien, laat je ook aan de grote spelers zien, dat deze manier van ondernemen echt veel kan opleveren.” Samenwerkingsmogelijkheden, in de vorm van partnerships, ziet hij dan ook volop: “We kunnen van elkaar leren. Door slimme business-modellen kan je genoeg overhouden om ook je sociale taken te vervullen.  Hiermee kunnen we bedrijven, die vooral uit zijn op financieel gewin, het tegendeel bewijzen!”

Helpen door meer te verdienen

Het concept van DeDeelkelder biedt veel mogelijkheden: “Het liefst willen we  een Deelkelder, in een bepaalde vorm, in iedere Nederlandse wijk terugzien. En daarmee buurlanden inspireren om dezelfde soort initiatieven op poten te zetten.” Vanaf de jaren ’60 zijn we echter al gewend een hoop bezit te hebben, om de ‘deel vlek’ te verspreiden, is een fikse omslag nodig. “We moeten ervoor zorgen dat een Deelkelder als een soort pakketje gedropt kan worden bij een enthousiasteling, zodat die in zijn of haar wijk gemakkelijk een vestiging kan starten.” Waarbij DeDeelkelder zowel de functie van spullenbibliotheek, als die van buurthuis op zich neemt. Verder in de glazenbol kijkend vertelt Michiel: “Wanneer je mensen niet meer alleen beloont in salaris, maar ze aandeelhouder laat worden van je onderneming, zal je zien dat werknemers zich veel meer betrokken voelen bij hun bedrijf. Waar ik dan ook kom te werken, ik zal mij altijd blijven afvragen: waarmee kan ik het meeste positieve impact maken? Een goed salaris volgt dan vanzelf wel.


Ook zo benieuwd naar het eerste DeDeelkelder filiaal aan de Oudegracht, wij in ieder geval wel! Het inspirerende gesprek met Michiel van Wickeren vond plaats bij de Stadstuin, niet geheel toevallig raadt de Deelkelder frontman, de mensen achter JOP Onderneemt aan. JOP is een broedplaats voor talentvolle jongeren, gevestigd in hetzelfde pand als de Stadstuin, die ondanks hun (fysieke) beperking het lef, de drive en de brains hebben om zelfstandig te ondernemen. Ook belangstelling in dit goede gesprek over goede zaken? Like ons op Facebook, like ons op Twitter of schrijf je in op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Jasper Kars

Jasper is actief als freelance journalist op het cross-media speelveld. Jasper is een breed geïnteresseerde verhalenverteller, tekstschrijver, interviewer, presentator, copywriter, editor, recensent en enthousiasteling.

Via zijn functie bij de Vrijwilligerscentrale Utrecht, kwam hij in contact met so/magazine. Gelijk was er sprake van een wederzijdse drang om sociaal ondernemen bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.

De persoonlijke verhalen van ondernemers die het net even anders doen, en daarmee de maatschappij en de wereld tot een aangenamere plek maken, fascineren hem mateloos. “It’s all storytelling, you know. That’s what journalism is all about.”

Email: [email protected]

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Charlotte de Kruijk – Studenten laten proeven aan sociaal ondernemerschap

Jasper Kars · 16 december 2016 · 0 Reactie(s)

Samen maken we de vinex Maximaal Gezond

Joëlle Baijer · 25 mei 2017 · 0 Reactie(s)

Yagmur Masmas vertelt haar groene verhaal

Rutger van Weeren · 29 januari 2016 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

  1. Bart Hansma zegt

    19 februari 2016 om 16:15

    Mooi verhaal en mooi initiatief! ‘speel-o-theek voor volwassenen’ :-). Wellicht rondkijken op de opleiding entrepreneurship op de UvA/VU voor een business-minded aanvulling ;-)?

    Beantwoorden
    • Hylke zegt

      26 februari 2016 om 18:39

      Hi Bart!

      Dank je voor de goede tip, deze gaan we uiteraard doorgeven aan Michiel!

      Goed weekend,
      Hylke

      Beantwoorden

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver