“Op de eerste dag dat al onze horecavestigingen dicht moesten, waren er tranen. En veel teleurstelling en frustratie. Maar al snel hebben we de vrolijke noot weer opgepakt. Dat zit in onze genen. We heten niet voor niks Happy Tosti, hè!”
Mike van der Linden is manager over de zeven Happy Tosti-vestigingen in ons land. Happy Tosti is hét sociale lunchrestaurant waar iedereen vrolijk van wordt. De altijd-Happy-medewerkers met een arbeidsbeperking serveren namelijk de lekkerste tosti’s. De eigen vestigingen bieden werk aan ca. 75 medewerkers met een beperking. Daarnaast zijn er ook nog enkele franchisevestigingen. En ook die moesten op zondag 15 maart van het ene op het andere moment de deuren sluiten.
Dit interview verscheen eerder op de website van Start Foundation. Start Foundation is een onafhankelijk maatschappelijk ontwikkelaar die zich hardmaakt voor een maatschappij waarin iedereen werkt en die voor iedereen werkt. Hiervoor zet zij zelf actief projecten op, agendeert issues, mengt zich in het publieke debat en investeert geld in initiatieven waarin zij geloven en die passen bij de visie.
Wil je meer lichtpuntjes in crisistijd lezen? Kijk dan op www.nacorona.blog!
Voorjaarsschoonmaak
Een deel van de medewerkers kon amper bevatten wat er gebeurde. Daar kwam bij dat een aantal van hen in een gezinsvervangend huis verblijft en gedwongen was binnen te blijven. Lang bij de pakken neerzitten is niet iets wat past bij deze bijzondere keten. Nu er toch geen publiek binnenkomt, is er alle ruimte voor een grote voorjaarsschoonmaak. Medewerkers die nog wel van huis mogen, worden er nadrukkelijk bij ingeschakeld. Mike: “Werkelijk alles gaat aan de kant. Zelfs de vaatwassers worden van hun plek gehaald en alle voegjes daarachter worden grondig schoongemaakt. Kortom, als we straks weer opengaan, zijn we beter dan eerst!”
In contact blijven
Van iets negatiefs iets positiefs maken, dat is volgens Mike al vanaf de oprichting in 2015 het parool geweest. Alle bedrijfsleiders hebben minstens twee keer per week telefonisch of met videobellen contact met de medewerkers die thuiszitten. “We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de medewerkers niet de dupe worden van deze situatie.”
Afhaalconcept?
Een tosti is op z’n lekkerst als je ‘m uit de grill haalt en binnen een minuut de eerste hap kunt nemen. Niet meteen een product dat zich eenvoudig leent voor thuisbezorging. Maar bij Happy Tosti zijn ze niet voor een gat te vangen. Eén van hun franchisers doet een pilot met afhalen en thuisbezorgen. Als dat aanslaat bij de klanten, zullen er mogelijk meer restaurants volgen.
Zwangerschap
Een groot deel van de werkzaamheden van Mike, zoals z’n wekelijkse bezoekronde langs alle vestigingen, is stilgevallen. En dat doet pijn, temeer daar hij bijna van het begin af aan heeft gezien hoe er met hard werken een prachtig bedrijf is opgebouwd. Aan de andere kant worden hij en zijn vrouw wel happy van de onverwachte horeca-stop. “We verwachten dezer dagen ons eerste kindje, dus dan is dat vele thuiswerken wel weer lekker.”
Verder lezen:
Toen de coronacrisis halverwege de maand maart Nederland lam legde, was Renée Gravelotte (19), werknemer van happy Tosti, de wanhoop nabij. “Werk viel weg, sporten viel weg, bezoek aan vrienden viel weg … en ik word gek als ik niks te doen heb en er geen structuur is …” Je leest haar verhaal hier: https://www.startfoundation.nl/blog-renee-gravelotte.
Reacties