Onze dagelijkse producten worden niet altijd gemaakt met oog voor de sociale omstandigheden en het klimaat. Een van de belangrijke oorzaken is dat productieketens wereldwijd zo complex zijn geworden dat het moeilijk is om overzicht te krijgen waar producten worden gemaakt. Vaak wordt er aangenomen dat producten nou eenmaal niet lokaal kunnen worden gemaakt en dat het “dus niet anders kan”. In dit interview vertelt Mireille Geijsen uit ervaring met i-did dat lokale producten ook kwalitatief, goedkoop en efficiënt kunnen worden gemaakt. In de toekomst moet er meer aandacht zijn voor het versterken van lokale productieketens.
Over ToekomstVisies Utrecht
Dit verhaal is onderdeel van de serie artikelen en video’s ToekomstVisies Utrecht. Lees en kijk verder op www.toekomstvisiesutrecht.nl.
Het doel van ToekomstVisies is om kennis te ontwikkelen over maatschappelijke verandering in de samenleving en bewoners actief mee laten denken over hoe we belangrijke maatschappelijke uitdagingen aangaan. Binnen elk thema worden ondernemers die op een maatschappelijk betrokken manier bezig zijn met verandering geïnterviewd en de kennis wordt gedeeld. Gedurende het eerste pilotproject wordt een serie artikelen en video’s geproduceerd rondom het thema duurzaamheid in de stad Utrecht.
ToekomstVisies is een initiatief van Bas de Laat, wordt mogelijk gemaakt door de Gemeente Utrecht, VanSelfie en so/creatie en gesteund door MAEX, Social Impact Factory, Starters4Communities en Duurzame Week Utrecht.
Reacties