“Tijdens mijn studie communicatiewetenschap aan de VU kwam ik in aanraking met sociaal ondernemen. Met het vak ‘Sociaal Ondernemerschap’ mocht ik een bedrijf gaan helpen. Ik ging aan de slag bij een lunchroom en merkte daar dat het werk wat ik daar deed ook echt impact had.” Al vanaf zijn eerste studiejaar had Niels Lap zijn eigen communicatiebureau, waarmee hij werkte voor diverse bedrijven. Later is hij aan de slag gegaan bij Social Enterprise NL en sindsdien richt hij zich met zijn bureau hoofdzakelijk op de communicatie van sociale ondernemingen. “Ik denk graag mee, waar moet je naartoe in je werk en wat voor betekenis geef je aan je werk?”
Over Niels Lap
Tijdens de Bachelor Communicatiewetenschap aan de VU kwam Niels Lap in aanraking met sociaal ondernemerschap. Al vanaf het eerste jaar van zijn studie begon Niels met zijn eigen communicatiebureau. Na een verre reis door Centraal Amerika kwam hij tot de conclusie dat hij niet zo maar voor elk commercieel bedrijf wilde gaan werken. Een betekenisvolle impact was veel belangrijker voor hem. Daarom gooide hij het roer om. Hij besloot om zich in te zetten voor wat hij noemt de helden van de toekomst, oftewel sociaal ondernemers. Met de ondersteuning van deze sector wil Niels bijdragen aan de transitie naar een nieuwe economie. Een inclusieve, duurzame en eerlijke economie waarin winst maken niet ten koste gaat van mens en milieu.
Foto copyright Nadine Maarhuis
De eerste stappen
“Het vak dat ik volgde gaf de basiskennis over sociaal ondernemerschap. Op zich vind ik een vak volgen over ondernemerschap een beetje tricky. Ondernemerschap is namelijk gewoon echt doen!” Het vak bestond voor de helft uit het schrijven van een ondernemingsplan en de andere helft was een stage bij een opdrachtgever. Voor Niels was dit een lunchroom.
De lunchroom waar Niels aan de slag ging kampte met een groot aantal uitdagingen. Het businessmodel moest worden aangescherpt, de juiste mensen moesten op de juiste plek worden gezet en, niet te vergeten, het werk moest zichtbaar worden gemaakt. Aan Niels de taak om dit tijdens zijn stage op te lossen.. Later is hij deze lunchroom gaan helpen als freelancer vanuit zijn eigen communicatiebureau. “Ik heb ze later ook als een klant kunnen behandelen. Dat vond ik persoonlijk heel leuk, maar het was ook een goede leerschool. Al dat werk vanuit goodwill, daar kan ik ook echt geld mee verdienen,” aldus de enthousiaste Niels.
Soms is ‘nee’ het beste antwoord
Het hebben van een eigen onderneming gaat zeker niet altijd vanzelf en de verleiding van ‘het grote geld’ is altijd om de hoek. “Soms komen mensen naar me toe en die vragen me of ik een website voor hen kan maken over bijvoorbeeld plastische chirurgie. Dan wringt het bij mij en dan moet ik nee zeggen. Ik heb er dan wel lang over nagedacht. Plastische chirurgie kan ook iets goeds zijn, maar over het algemeen ben ik het er niet mee eens. Het legt te veel de nadruk op een ‘ideaalbeeld’.”
“Ik kan het niet verkroppen om iets te maken voor iets waar ik niet achter sta.”
Ook werken op de Zuidas staat voor Niels niet op de lijst met ambities. “Ik heb ook eens een vraag gekregen van een bedrijf dat op de Zuidas zat. Een vastgoedbedrijf was dat. Toen heb ik ook gezegd waar ik in geloof en dat ik wil werken voor sociaal ondernemers. Hun reactie was: ‘bedoel je niet stichtingen?’.” Hij merkte dat het bij dit bedrijf alleen om geld ging, maar dat ze wel interesse hadden in de dingen die hij kon. Dat was wel echt een eye-opener. “Ik kon toen ook, bij wijze van spreken, mijn ziel verkopen en voor veel geld dit werk gaan doen, maar ik heb het niet gedaan. We zijn toen alsnog goed uit elkaar gegaan.”
De Purpose Economy
“Als we het hebben over wat een sociale onderneming is, dan parafraseer ik daarbij toch Social Enterprise NL, omdat die goed zijn in het verwoorden daarvan. Het is een onderneming starten waarbij niet de winst – het geld – voorop staat, maar de impact die je maakt. De maatschappelijke waarde die je wilt creëren.” Geld mag daarin absoluut wel een middel zijn om de impact te maken, aldus Niels. “Het moet gaan om een sustainable business model, maar geld moet niet op de voorgrond staan. Dat lijkt ook wel een beetje op wat men de nieuwe economie noemt: de purpose economy.”
Niels wil een bijdrage leveren aan een mooiere wereld. Een wereld die over honderd jaar minstens zo mooi is als de wereld van nu. Met een beetje mazzel, hebben diverse ondernemers een verschil weten te maken door maatschappelijke en ecologische vraagstukken aan te pakken. “Ik wil er echt aan bijdragen, dat we er later op terugkijken en denken: ‘Die economie toen was echt heel schadelijk. Nu- in de toekomst dan – is de economie veel inclusiever, veel socialer, veel ethischer en veel bewuster.’ Ondernemers kunnen het zich niet meer veroorloven om kosten af te schuiven op milieu of arbeid.”
‘Het goede gaat niet altijd vanzelf’
Een eigen onderneming starten is niet iets wat zomaar gebeurt. Het vergt inzet, tijd en moeite om van een idee een goed bedrijf te maken. “Ik geloof dat je gewoon achterna moet gaan wat je gevoel je vertelt. Dan kom je er wel, omdat je dan meer jezelf bent.”
Niels is onder andere ook de bouwer van de webshop van Firma Koos (die wij eerder interviewden voor so/creatie). Op de vraag waarom hij zelf dan geen Firma Koos-tas heeft, zegt Niels; “Het blijft altijd heel lastig. Het is een heel goede vraag. Het is wel dat ik denk dat we op ontzettend veel verschillende manieren keuzes kunnen maken. Ik richt mij nu heel erg op voedsel en daarin de goede keuzes maken,” zegt Niels.
“Ik geloof dat je niet een ‘pionier’ hoeft te zijn op elk gebied.”
Het idee dat je op elk vlak meteen de juiste keuzes moet maken, kan soms juist verlammend werken. Elke stap is er een in de goede richting. “Ik geloof dat je niet een ‘pionier’ hoeft te zijn op elk gebied. Ik zie mezelf nu als een pionier op het gebied van eten. Ik sta daarom heel erg open voor mensen die zeggen ‘de kledingindustrie is heel slecht’ en die mij helpen daar de juiste keuzes te maken. Ik denk dat we open moeten staan voor betere manieren van handelen. Dan kunnen we samen zoeken hoe we betere keuzes maken.”
Reacties