Op 27 maart heeft de jury van Managementboek bekend gemaakt dat het boek Échte Winst van auteur Petra Hoogerwerf genomineerd is voor de titel Managementboek van het Jaar 2018.
Op 19 april zal tijdens het Managementboekengala de winnaar bekend worden gemaakt. Auteur Petra Hoogerwerf reageert enthousiast: “Echte winst betekent dat je niet alleen nadenkt over geld verdienen maar ook over hoe je de planeet wilt achterlaten en een positieve impact wilt hebben op de samenleving. Deze manier van ondernemen staat nu nog in de kinderschoenen. Bedrijven hebben vaak nog niet door dat échte winst een bedrijf daadwerkelijk meer winstgevend maakt. Bedrijven moeten nu wakker worden.”
“Echte winst betekent dat je niet alleen nadenkt over geld verdienen maar ook over hoe je de planeet wilt achterlaten en een positieve impact wilt hebben op de samenleving.”
De drive van Hoogerwerf, oprichter van Veleda, is om mensen aan te zetten tot verandering. In haar boeken, lezingen en video’s enthousiasmeert ze managers en CEO’s om van MVO geen wassen neus te maken. “Bij échte winst gaan financieel gewin en maatschappelijke impact hand in hand. Oftewel: bedrijven zetten hun kennis en energie in voor een betere samenleving, maar halen hier zelf ook voordeel uit.
Uit ons onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat vooral de millenials de voorkeur geven aan werken binnen een “purpose-driven” bedrijf. Uit ander onderzoek blijkt dat slechts 6% van de consumenten denkt dat bedrijven alleen op winst voor aandeelhouders gericht moeten zijn. Alleen op winst gericht zijn is allang passé. Kortom, het maatschappelijk verantwoord ondernemen levert een bedrijf tevreden werknemers en klanten op, maar ook een beter imago.”
Resultaten
Hoogerwerf interviewde voor haar boek ruim honderd brancheorganisaties, ondernemers, wetenschappers en organisaties. Hieruit blijkt dat er veel manieren zijn van ‘goed doen’. Er zijn bedrijven die hierin voorop lopen en in hun missie, naast aandeelhouderswaarde, ook maatschappelijke waarde hebben opgenomen. Van multinational tot (prijswinnende) startup. Van buurtinitiatief tot coöperatie. De voorbeelden en verhalen zijn zo divers, dat zowel studenten, managers als commissarissen, hier wat aan hebben. Het gaat volgens Hoogerwerf niet alleen om goede intenties, het gaat om echte winst: klinkende resultaten die het leven verbeteren. In het boek staan ruim 75 praktische voorbeelden van onder andere DSM, Access to Medicine Foundation, Taxi Electric, Studio 26, I-Care Pads, 1% Club, Plastic Whale, Care & Culture.
“Er zijn bedrijven die in hun missie, naast aandeelhouderswaarde, ook maatschappelijke waarde hebben opgenomen. Van multinational tot startup en van buurtinitiatief tot coöperatie.”
Plastic Whale
Oprichter Anna Chojnacka van GoodUp, veranderde haar online platform in een social venture en groeide naar dertig online platforms. Daarmee vertienvoudigde het aantal mensen dat zich inzet voor wereldverbeterende projecten. Marius Smit van Plastic Whale vertelt in het boek dat zij grote ambities hebben: plasticvrije wateren. Voor oprichters Edvard Hendriksen en Ruud Zandvliet van Taxi Electric geldt dat ze impact maken door op groene stroom te rijden waardoor er onder andere minder CO₂ uitstoot is.
Nieuw leiderschap
Hoogerwerf roept leiders van nu op om via de Échte winst-methode, het MVO-beleid aan te scherpen. “Meerwaarde creëren is nodig, niet alleen voor de planeet en je kinderen, maar ook om in de toekomst de high potentials en intrinsiek gemotiveerde talenten, met oog voor de samenleving, te behouden. Bezig zijn met Global Sustainabaility Goals (UN) is geen keuze, het is een must.”
Methode
Het boek, met de Échte winst- methode, laat zien hoe een organisatie in zeven stappen excellent kan presteren voor de samenleving: een geïntegreerde aanpak om duurzaam impact te realiseren. Hoogerwerf: “Als we een man op de maan weten te krijgen, als er hiv-remmers worden ontwikkeld en als landen uit structurele armoede omhoog weten te klimmen, moeten we niet somberen maar alle innovatiekracht van het bedrijfsleven benutten om lastige maatschappelijke problemen aan te gaan.”
Over Echte Winst
Boekdetails
- Échte winst In zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact
- Auteur: Petra Hoogerwerf
- Uitgeverij SWP | ISBN 9789088507502 | paperback | 256 pagina’s |
- Prijs: € 29,50
Profiel auteur
Petra Hoogerwerf is auteur, oprichter Veleda, spreker en senior adviseur. Ze was directeur bij Hogeschool INHolland in kennisinstituut Forum. Ook werkte zij als manager en coach voor de Algemene Bestuursdienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en als communicatiemanager voor het Ministerie van VROM. Hoogerwerf publiceerde al meerdere boeken waaronder Van dromen naar scoren en Vonk!. Échte winst staat op de shortlist van Managementboek van het Jaar 2018.
Reacties