Voor veel mensen gaat er een hele nieuwe culinaire wereld open dankzij de ‘plantaardige beweging’ van dit moment. Yolanda van der Jagt (50) is graag hun gids in het supermarktschap. Het gaat haar om het realiseren van een unieke smaakbeleving en zo het eten van supermarkten op restaurant- niveau brengen. In dat verband wil ze plantaardig eten op de kaart zetten met haar bedrijf YoVeggieWorld. “Zonder dat iedereen meteen veganistisch moet gaan eten”, zegt ze. “Maar er wordt nu gewoon anders tegen vlees eten aangekeken dan vroeger en dat brengt ook weer veel mogelijkheden met zich mee.”
Yolanda kijkt daarbij niet meer per se naar hoe iets langer houdbaar kan blijven, maar juist naar hoe minder toevoegingen nodig zijn. “Mensen doen nu kort van tevoren boodschappen, dat is echt veranderd de laatste jaren. Het gaat om de kwaliteit van producten, dat vraagt om anders kijken naar een kookproces. Ik wil iets verrassends bedenken, iets toevoegen aan een recept waardoor het spannender wordt.” Ook de authenticiteit is belangrijk, geeft ze aan. “Terug naar de basis en de oorsprong van een recept. Ik houd van die verhalen over vissers in Zuid-Frankrijk die een bepaald soort vis meebrachten waar heerlijke gerechten mee werden bereid. Die verhalen wil ik vertellen.”
Het vertellen van die verhalen aan de juiste mensen, gaat echter niet vanzelf, ontdekt Yolanda. “Tijdens een business bootcamp van Green Badger en enkele vervolgtrainingen realiseerde ik me wat ik allemaal kan met mijn bedrijf. Echt een eyeopener! Mijn missie om groente op de kaart te zetten ben ik actiever gaan aanpakken en ook echt de beslissingsbevoegden gaan opzoeken om mijn verhaal aan te vertellen. Dan krijg je veel sneller iets gedaan. Het was niet echt een drempel die ik over moest om iemand in een hoge functie te benaderen, maar ik had er gewoon nog niet op die manier naar gekeken.”
“Mijn missie om groente op de kaart te zetten ben ik actiever gaan aanpakken.”
Over Green Badger
Edo Boonstra en Roy Sijgers van Green Badger Mindset & Sales geloven dat persoonlijke verkoop leuk en makkelijk is vanuit de juiste (sales) mindset. Daarom helpen zij graag MKB ondernemingen die met hun producten of diensten meer impact willen maken in de wereld bij het realiseren van hun commerciële ambities, betere sales resultaten en groei. Leidend bij hun aanpak is het creëren van de juiste mindset bij de in het commerciële proces betrokken medewerkers. Dit doen ze via training, coaching on the job, uitvoering en interim-management. In deze verhalenreeks brengen zij sociaal ondernemers en impactmakers onder de aandacht.
YoVeggieWorld groeit al 1,5 jaar, maar Yolanda heeft haar groentemissie nu veel concreter gemaakt. “Koken en eten is nog steeds mijn basis, net als toen ik als chefkok werkte en kookboeken schreef. Onlangs heb ik bewust een trechter gemaakt en me afgevraagd: ‘waarmee kan je een verbetering voor de wereld zijn?’. In mijn geval: een beter product in het supermarktschap krijgen. Dat doe ik met YoVeggieWorld. De social media is er nu op aangepast, binnenkort gaat ook echt een zelfstandige site live.”
Structuur blijkt het sleutelwoord. “Ik vond netwerken heel lastig, maar dankzij de trainingen weet ik wie ik moet spreken en wat mijn verhaal is. Ik ben netwerken zelfs leuk gaan vinden. Het is een gewoonte die je je eigen moet maken. Zie het niet als een los onderdeel, maar als een complete jas die je aandoet: social media, marketing, wekelijks een belrondje en een heldere dagindeling. Maandelijks sparren met Green Badger helpt me om het overzicht te houden.”
“Niet alles lukt meteen, dat zie ik niet als tegenslag. Je moet gewoon constant blijven schakelen.”
De zoektocht naar meer structuur ziet Yolanda als iets dat bij het proces van ondernemen hoort. “Niet alles lukt meteen, dat zie ik niet als tegenslag. Je moet gewoon constant blijven schakelen. Ik heb de drive om verder te willen, op zoek naar uitdagingen. Dan hoort dit erbij. Zolang je maar dicht bij jezelf blijft in wat je doet en hoe je het doet, dan ben je vanzelf uniek. Dat, samen met een heldere doelgroep, zorgt ervoor dat mensen weten waarvoor ze me kunnen vinden.”
Contentbureau Corner is de auteur van deze artikelenreeks. Foto: Ivo van der Bent.
Reacties