Hoe Rikke van der Veen hier is beland, is ook voor hem soms een raadsel. Maar inmiddels is hij zes jaar verbonden aan de Nepalese sociale onderneming Maya Universe Academy en heeft hij samen met anderen in Nederland een stichting in het leven geroepen om deze scholengemeenschap vanuit hier te ondersteunen.
Over Rikke van der Veen
“Het begon allemaal bij Majill”, vertelt Rikke. Majill Rana is een Nepalese man, die na in het buitenland gestudeerd te hebben op zijn 21ste terugverhuisde naar Nepal. In Nepal is er een groot kwaliteitsverschil tussen privaat- en publieksonderwijs. Zo bleek uit onderzoek dat slechts minder dan een derde van de kinderen op publieksonderwijs hun centraal examen haalde tegenover 90% bij privaatonderwijs. Majill wilde daar iets aan doen. Zijn idee om een school op te richten waar ouders niet in geld, maar in het leveren van een dienst betalen, werd meteen goed ontvangen in het dorp, Tanahun. Zo ontstond Maya Universe Academy.
Voor meer info ga naar de website: www.mua-nl.org en facebook: https://www.facebook.com/muanetherlands/
Foto cover (c) Rosemary Dekker
Rikke van der Veen kreeg het stokje in de so/estafette aangereikt door Daan Stroeken van Pangaea Clothing. Rikke’s collega bij Maya Universe Academy, Jeff Gomez, werkte eerder samen met Daan bij sociale onderneming Vandebron.
Van tent naar echte schoolbanken
Maya Universe Academy begon met een tent als klaslokaal en twaalf leerlingen. De ouders van deze kinderen werken twee dagen per maand voor de school, in ruil voor onderwijs voor hun kind. In eerste instantie was dat het bouwen van de school zelf. Eén jaar later zag Rikke het initiatief op WorkAway staan, een platform voor vrijwilligers, en ging er heen. Inmiddels waren er toen 40 leerlingen en een daadwerkelijke school.
Het project maakte diepe indruk op Rikke: “Sinds ik er die eerste keer bij was, blijf ik terugkomen. Het is echt een eigen community waardoor je het gevoel krijgt alles samen te doen. Heel bijzonder.”
Zes jaar later is Rikke nog steeds verbonden aan Maya Universe Academy, hij gaat er jaarlijks een aantal maanden heen, maar heeft ook een stichting in Nederland opgezet: Toen hij die stichting, samen met anderen van de organisatie, opzette hadden ze één doel, namelijk geld bij elkaar krijgen om een nieuwe schoolbus te kopen.
“We hadden wel een schoolbus, maar die was zo gammel dat kinderen er van hun ouders niet in mochten, wat betekende dat ze ook niet naar school kwamen.” De afstanden in Nepal zijn vele malen groter dan in Nederland, waardoor sommige kinderen een paar uur per dag moeten lopen om op de school te komen.
Wilde Ganzen
Het begon bij een bus, maar inmiddels is de stichting met veel meer dingen bezig. “Bij het opzetten bleek al dat er veel animo was, mensen vonden het een tof idee en wilde daar graag iets aan bijdragen.” Door hulp van familie, vrienden, Koningsdag, evenementen en een veiling is de bus gerealiseerd. Deze brengt nu kinderen naar en van school. Ook de stichting Wilde Ganzen heeft ze gesteund . Dit is een organisatie die sociale initiatieven steunt als ze iets zien in wat je wil gaan doen. “Dat hebben ze ook bij ons gedaan, wat natuurlijk geweldig is!”
Maya Universe Academy bestaat nu zeven jaar en is naar zo’n 400 leerlingen gegroeid, waarvan er 70 ook wonen en drie scholen. Bij zo’n enorme groeispurt kan het lastig zijn de kernwaarden te behouden, maar dat was hier niet het geval. “De kernwaarden blijven altijd op nummer 1 staan: onafhankelijk goed onderwijs verlenen.” Winst maken heeft in geen enkel opzicht de overhand, deels omdat er dus met een dienstenprincipe wordt gewerkt. Maar dat is voor Rikke het uitgangspunt van een sociale onderneming. “Er moet een sociale functie zijn en winst maken mag niet ten koste van die sociale functie gaan.”
“We hadden wel een schoolbus, maar die was zo gammel dat kinderen er van hun ouders niet in mochten.
Wederzijdse uitwisseling
“Ik heb veel geleerd tijdens mijn al zes jaar durende avontuur bij Maya Universe Academy, maar als er één het belangrijkst is: er is veel meer mogelijk dan je denkt.” Zo begon Rikke zijn stichting om een bus te kunnen kopen en kwamen daar veel verschillende projecten uit. Waaronder een project met het Amsterdams Lyceum, waarvan komende week 20 leerlingen naar Nepal gaan om het daar te ervaren.
Dit wordt de eerste keer van de uitwisseling. “We noemen het een ‘uitwisseling’, maar nu komen de Nepalese jongeren niet naar Nederland. Daar is gewoon geen geld voor. Maar hoe tof zou het zijn als zij over een tijd ook naar Nederland zouden kunnen?”
“Hoe tof zou het zijn als zij over een tijd ook naar Nederland zouden kunnen?”
Naast de wederzijdse uitwisseling zijn er nog meer dromen binnen de organisatie. Voorop staat zelfvoorzienend zijn: “Maya Universe Academy is een Nepalees project, onafhankelijk van NGO’s of de overheid, we hoeven aan niemand verantwoording af te leggen. Maar we zijn op dit moment toch afhankelijk van bijvoorbeeld onze stichting en ons eigen internationale netwerk.” Idealiter zouden ze alles zelf vanuit Nepal kunnen financieren.
Ze zijn ook al bezig om dat voor elkaar te krijgen, door bijvoorbeeld kuikens te geven aan de families van de studenten. Zij brengen de kippen groot en als ze groot genoeg zijn worden ze verkocht en krijgen de ouders een deel van de opbrengst. “Als dat op grootschalige manier gerealiseerd zou kunnen worden kan dat voor een aardig inkomen zorgen.” Vandaar dat het volgende project van Maya Universe Academy Netherlands zich focust op het realiseren van een transportvoertuig voor de kippen.
Goed onderwijs
Goed onderwijs geven blijft het belangrijkste. Ze doen dat door goede leraren en goed lesmateriaal te gebruiken. Het doel is namelijk dat meer leerlingen hun centraal examen halen en zichzelf gaan inzetten voor het verbeteren van het onderwijssysteem in Nepal. “Leerlingen bij ons leren veel meer dan wat nodig is voor het centraal examen, maar aan het eind van de dag gaat het jammer genoeg toch maar om één ding: heb je een papiertje?” Over drie jaar wordt duidelijk of wat ze nu doen goed genoeg is. Dan zijn de eerste leerlingen, die ooit in een tent zijn begonnen, klaar voor hun centraal examen.
Voor een nieuw interview voor de so/estafette raadt Rikke Casco Amsterdam aan. Deze Amsterdamse filmstudio is nu meer dan een jaar open en biedt ook ruimte aan kunst, cultuur en theatergezelschappen.
Reacties