Je verwacht het niet. Een broeinest van duurzame ideeën op een grijs industrieterrein in Groningen. Tot je het parkeerterrein van Schilders de Vries opdraait. Op de oprit staan allemaal elektrische auto’s en auto’s die rijden op groengas. Bij de voordeur hangt een bordje met het logo van Urgenda (organisatie voor duurzaamheid en innovatie) en Duurzom (netwerk voor ondernemers met duurzame ambities). Roelof de Vries zelf – een vriendelijk ogende man met opvallende gifgroene bril en hippe witte sneakers – is geen traditioneel ondernemer. Waar in de bouwbranche nog heel traditioneel gedacht wordt springt hij in de bres voor duurzaam en sociaal ondernemen.
Eye-opener
Voor de Vries was de Tegenlicht uitzending over Cradle2Cradle een eye-opener. ‘Het draait om slimmer werken waardoor je waarde toe kunt voegen. In plaats van een beetje minder slecht is het dan heel haalbaar om het écht beter te doen en daarmee tegelijk ook nog goede zaken te doen. Mede door deze insteek is Schilders de Vries eigenlijk meer een vastgoedonderhoudsbedrijf geworden dan een echt schildersbedrijf. Al zit dat natuurlijk nog wel in de naam. Onze werkzaamheden bestaan bijvoorbeeld ook uit reparatie en vervanging. Wij kijken al in een vroeg stadium of bij het verwijderen bijvoorbeeld isolatiemateriaal los afgevoerd of hergebruikt kan gaan worden. Of bijvoorbeeld naar wat de levensduur van de toegepaste verf is.’
Waardering voor sociaal ondernemerschap
In 2010 won Roelof de Vries met zijn bedrijf de prijs ‘duurzaamste ondernemer’ van de Gemeente Groningen. Een prijs waar hij nog steeds erg trots op is. ‘Zo’n award helpt gigantisch om te laten zien waar je mee bezig bent. Voor de buitenwereld kom je bekend te staan als duurzaam ondernemer. Maar ook naar binnen toe speelt zo’n prijs een belangrijke rol. Het is voor de medewerkers een bevestiging dat het gewaardeerd wordt waar we mee bezig zijn.’
Ook de medewerkers denken duurzaam
De medewerkers werken bij een bijzonder bedrijf en moeten daar zelf ook in meebewegen. ‘Ik weet nog goed wat de eerste reactie was toen ik te kennen gaf dat we ons personeel wilden opleiden om duurzamer, klant- en resultaatgerichter te werken. “Ik doe dit al 15 jaar zo.” kreeg ik dan te horen. Mede dankzij een groep die wel heel nieuwsgierig was naar het traject ging uiteindelijk iedereen mee. Als je dan een prijs wint of een nieuw duurzaam project binnenhaalt dankzij de nieuwe manier van werken is uiteindelijk iedereen enthousiast.’
“Als je dan een prijs wint of een nieuw duurzaam project binnenhaalt dankzij de nieuwe manier van werken is uiteindelijk iedereen enthousiast.”
Die verandering van de cultuur kost veel energie. Na een opleidingstraject van 3 jaar kost het nog een paar jaren voordat het duurzame denken volledig in de genen van het bedrijf zit. Van medewerkers wordt een resultaatgerichte houding verwacht. Medewerkers krijgen ook meer beslissingsbevoegdheid zodat ze beter in kunnen spelen op ontwikkelingen op de werkvloer en in de maatschappij.
Met een glimlach citeert de Vries een van zijn leveranciers: ‘Bij jou heerst zo’n andere sfeer op de werkvloer dan bij andere bedrijven. Jouw medewerkers vragen me of het beter of anders kan en staan echt open voor suggesties in plaats van gewoon maar iets op te leveren.’
Je moet het durven: schilders aannemen met een vast dienstverband
Bij Schilders de Vries werken zo’n 50 medewerkers. Dat zijn geen ZZP-ers maar allemaal medewerkers met een vast contract. Dat kan door goede afspraken met elkaar te maken. De medewerkers werken bijvoorbeeld in de zomer langere dagen en in de winter korter waardoor ze toch het hele jaar door voorzien zijn van werk. Als er toch onvoldoende werk is gaan de medewerkers in een roulatieschema tijdelijk met de WW, maar dan wel met een terugkeergarantie.
Deze flexibiliteit in ruil voor de zekerheid van een regelmatig inkomen toont dat er ook in het personeelsbeleid meer naar de lange termijn wordt gekeken. De Vries vertelt ‘als werknemers het goed hebben, dan heb je als bedrijf ook een positieve impact op de maatschappij. Helaas zijn traditionele organisaties zoals vakbonden en belastingdienst niet altijd blij met deze aanpak. Dat is vooral jammer omdat dat negatieve energie oplevert.’
Ecologische en sociale duurzaamheid
De Vries vindt dat je in het ondernemerschap niet alleen moet waken voor het uitputten van ecologische bronnen. Als het gaat om sociale duurzaamheid wordt vaak gedacht aan social return, aan wat je achteraf teruggeeft. ‘Voor mijn gevoel ben je dan aan het goedmaken wat je al verpest hebt of hebt laten liggen. Ik kijk liever naar de impact die je als bedrijf hebt in het sociale domein. Ik wil graag een meetinstrument maken waarmee het heel toegankelijk wordt om de sociale impact van een bedrijf te meten. Dat ben ik in aanbestedingen nog nooit tegengekomen terwijl dat toch ook een belangrijk stukje duurzaamheid is.’
Duurzaam ondernemen loont
‘Er is een kleine groep klanten die ons juist weet te vinden omdat we een duurzame aanpak hebben. Die groep groeit, maar dat mag nog wel wat sneller. Vorig jaar nog hebben we een project gedaan met woningbouwcorporatie Patrimonium. Bewoners hadden zelf gevraagd om een duurzame aanpak. Ik geloof dat co-creatie altijd meer oplevert. En uiteindelijk zijn de bewoners dan ook meer dan tevreden.
Natuurlijk denk ik ook wel eens “laat allemaal ook maar”, maar dat is inherent aan het ondernemerschap. Dat gevoel maakt altijd al snel weer plaats voor trots. Wij hebben er recent bijvoorbeeld even een momentje van gemaakt toen we de laatste diesel uitzwaaiden.’
“We hebben er 7 jaar over gedaan maar rijden nu echt groen.”
‘We hebben er 7 jaar over gedaan maar rijden nu echt groen. Ook kleine stapjes zijn ontzettend belangrijk. Want soms ervaar je het pas als je er mee aan de slag gaat. Als je in een elektrische auto rijdt, dan besef je pas echt hoe vervuilend zelfs een zuinige diesel is. Dan waardeer je echt dat jouw auto geen CO2 uitstoot. En dat je dan af en toe eens om moet rijden om ‘te tanken’ is dan ook geen bezwaar. Ook dat is winst omdat je een positieve invloed op de wereld hebt.’
Gewoon beginnen
Zijn tip voor ondernemers, die duurzamer willen ondernemen is kenmerkend voor zijn nuchtere houding en oog voor de lange termijn. ‘Je moet gewoon beginnen met duurzamer ondernemen. Voor je uitschuiven werkt niet en als je denkt in kansen valt er juist veel te verdienen.’
Dit interview maakt onderdeel uit van een serie gesprekken met sociaal ondernemers uit Noord Nederland die gemaakt is door Social Impact Day Noord.
Social Impact Day Noord is hét evenement over sociale impact in Noord-Nederland. Op woensdag 1 november 2017 spreken toonaangevende ondernemers over hoe zij maatschappelijke impact met economisch succes combineren.
Economisch succes en maatschappelijke impact gaan hand in hand. Dat laat Social Impact Day zien middels inspirerende voorbeelden. Sociaal ondernemen is een innovatieve vorm van ondernemerschap en heeft enorme groeipotentie. Niet alleen wat betreft impact: óók wat betreft omzet, productie en innovatie. Investeren in sociaal ondernemerschap is dus niet alleen slim, maar ook goed. Voor ons allemaal.
Met diverse workshops, panels en lezingen ben je in één dag helemaal up-to-date en klaar om (nog) meer omzet, productie én maatschappelijke impact te genereren.
Het doel van Social Impact Day Noord is om sociaal ondernemerschap in Noord-Nederland te versnellen. Met inspirerende best practices, handige tips & tricks en uitwisseling van nieuwe ideeën, maken we de regio klaar voor het nieuwe ondernemen.
De wereld is er klaar voor. Jij ook? Hier kun je je kaarten bestellen.
Reacties