Op LinkedIn zag de redactie van so/magazine begin dit jaar een oproep: ‘Ben je geïnteresseerd in een exemplaar van ‘The Purpose Economy’? Laat het ons weten! We hebben 5 exemplaren gekocht. Op is op.’ Het toeval wilde dat so/creatie net verhuisd was en we samen met purpose-ondernemers Kyver, Slow Food, Youth Food Movement en Instock onze intrek hadden genomen in de historische Jaffa Villa, de nieuwe hotspot voor sociaal ondernemerschap in Utrecht. Op onze redactionele boekenplank zou het boek van Aaron Hurst dan ook niet misstaan. En dus stuurden we de afzender van de oproep, Next2Company, een berichtje.
Over Sandra van der Pal
Sandra van der Pal is ‘impact agent’ bij Next2Company. Ze houdt zich bezig met het adviseren van bedrijven over vernieuwende bedrijfsmodellen, die gebaseerd zijn op een combinatie van een goed businessmodel en maatschappelijke impact. Het liefst kijkt ze daarbij over de grenzen van sectoren heen.
Next2Company is partner van diverse maatschappelijke organisaties, waaronder HiiL. HiiL is een sociale onderneming uit Den Haag met de missie om recht voor iedereen toegankelijk te maken. Sandra werkt voor HiiL aan aan het opbouwen van een Nederlandse community van mensen die geïnteresseerd zijn in en werken aan het verbeteren van de toegang tot recht.
De oproep bleek afkomstig te zijn van Sandra van der Pal, impact agent bij Next2Company. Zij reageerde direct enthousiast op ons bericht. “Het boek komt jullie kant op! Klinkt trouwens erg interessant waar jullie mee bezig zijn, wij geloven ook erg in de combinatie van maatschappelijke en economische groei. Leuk om een keer kennis te maken.” Daar staan wij ook altijd voor open. Dus reisden we af naar Amsterdam voor een ontmoeting met Sandra. Wat volgde was een inspirerend gesprek over schaalbare en vernieuwende bedrijfsmodellen die duurzaam perspectief bieden.
“Wij geloven ook erg in de combinatie van maatschappelijke en economische groei.”
De markt van morgen
Sandra vertelt over de visie van Next2Company. “Globale uitdagingen vormen de markt van morgen. Een markt waarin economisch rendement alleen niet meer voldoende is en grenzen van organisaties vervagen. Een markt waarin we de huidige manier van organiseren en verdienen los moeten laten.” Next2Company helpt organisaties om met vernieuwende bedrijfsmodellen een verbinding te leggen met die nieuwe realiteit.
Die verbinding ontstaat door een goed businessmodel te combineren met echte maatschappelijke impact. Sandra legt uit: “Wij ontwikkelen schaalbare en vernieuwende bedrijfsmodellen die duurzaam perspectief bieden. Het overbruggen van de tegenstellingen tussen publiek en privaat om maatschappelijke en economische waarde te co-creëren, staat daarbij centraal.”
Maximale impact creëren
De missie van Next2Company is om ‘vernieuwend rendement’ te leveren. Organisaties willen dit zelf ook heel graag maar het is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan, zo legt Sandra uit. “Vaak verbinden we de binnenwereld van organisaties met de buitenwereld. Het durven loslaten van oude modellen is hierbij essentieel. Alleen op die manier kun je vernieuwend rendement voor morgen en overmorgen leveren. Als organisatie brengen wij daarbij kerncompetenties van bedrijven en maatschappelijke vraagstukken bij elkaar.”
“Het durven loslaten van oude modellen is hierbij essentieel.”
Door de kerncompetenties van bedrijven en maatschappelijke vraagstukken op een vernieuwende manier in te zetten, ontstaat maximale impact volgens Sandra. Zo creëert Next2Company vernieuwende bedrijfsmodellen met een positieve impact; “precies waar de veranderende wereld van vandaag om vraagt.”
The Purpose Economy
Het boek de ‘The Purpose Economy’ verscheen 2 jaar geleden. Het schetst een nieuw economisch tijdperk waarin mensen en organisaties meervoudige – gezamenlijke – waarde creëren als basis voor economische en maatschappelijke groei. De auteur, Aaron Hurst, benadrukt de combinatie van ‘personal purpose’, ‘social purpose’ en ‘societal purpose’. Organisaties die in staat zijn het ‘hogere doel’ in zijn manier van werken, in zijn producten en diensten én in zijn businessnetwerk door te vertalen zullen nieuw en duurzaam rendement weten te realiseren.
Aaron Hurst beschrijft hoe deze nieuwe economie het werk, de markt en de organisaties verandert in het beter in dienst stellen van mensen. Hij concretiseert het gedachtegoed middels opgaven en kansen voor retail, vastgoedontwikkeling, onderwijs en gezondheidszorg.
Aan welke ondernemingen moeten we dan zoal denken? Achterin het boek geeft de auteur een lijst met de ‘Purpose Economy Top 100 Pinoneers From Europe.’ Op nummer 40 vinden we Floris Lambrechtsen van Double Dividend. De oprichter van misschien wel Nederlands bekendste sociale onderneming, Teun van der Keuken van Tony’s Chocolonely, staat op plek 53. En ook de politiek speelt een rol in deze nieuwe economie; de enige andere Nederlandse vermelding is namelijk voor Job Cohen (plek 59).
Reacties