Er komen steeds meer sociaal ondernemers in Nederland. Mensen die op een ondernemende manier op verschillende niveaus maatschappelijke uitdagingen aanpakken; zowel lokaal, landelijk als ook internationaal. Waarbij maatschappelijk rendement gaat voor ‘private profit’.
Visie
so/creatie beschouwt actuele maatschappelijke vraagstukken als een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van samenleving, markt en overheid. Om tot daadkrachtige oplossingen te komen is groei en opschaling van sociale ondernemingen noodzakelijk. Voorwaarde hiervoor is een optimale wisselwerking tussen alle betrokkenen. Samen werken aan meer-waarde.
Onze definitie
Wij zien in iedereen die op een ondernemende manier een maatschappelijk vraagstuk aanpakt een sociaal ondernemer. Deze mensen brengen – al dan niet vanuit een sociale onderneming – sociaal ondernemerschap in de praktijk. Het kenmerk van sociaal ondernemers is dat ze sociaal & ondernemend zijn. Zij weten als geen ander sociale betrokkenheid met een ondernemende houding te combineren.
Als we kijken naar een meer officiële omschrijving, dan is dit de definitie:
Sociaal ondernemers zijn mensen die primair een maatschappelijke missie / maatschappelijke meerwaarde willen realiseren vanuit een zelfstandige onderneming (zowel als eenmanszaak of als rechtspersoon).
Eén van de eerste vragen die wij stellen tijdens de interviews met de de sociaal ondernemers is: “Wat betekent sociaal ondernemerschap voor jou?”. Dat vragen we natuurlijk niet voor niets. Er zijn namelijk veel verschillende definities van het begrip ‘sociaal ondernemen’. Zoveel zelfs, dat het onduidelijk is wat er precies mee wordt bedoeld. Samen zoeken we naar de definitie of eventueel meerdere definities die goed bij dit nieuwe fenomeen passen.