Impact maken op de maatschappij en door samenwerking impact op de toekomst vergroten. Dat is waar Social Enterprise Day over gaat. Tijdens deze dag worden gevestigde organisaties, overheden en start-ups met elkaar verbonden om samen te werken aan een mooiere toekomst.
Op 2 juni 2016 vond in Tivoli in Utrecht de Social Enterprise Day 2016 plaats. Een dag vol ontmoetingen, nieuwe kennis en vooral ook veel (sociale) inspiratie. Een dag waarop Tony’s Chocolonely vertelt over de impact op de chocoladesector en Van Hulley praat over het hergebruik van je versleten overhemd. En alles daartussen. Kortom; een event waar je geweest moet zijn! (Voor wie er niet was; hier volgt een verslag!)
Er zijn nog kaartjes! Zorg dat jij er bij bent en bouw mee aan een betere toekomst! #SED16 https://t.co/zM1s8kX6Ds pic.twitter.com/jlDWm7L33a
— SocialEnterpriseDays (@SEDays_2017) May 31, 2016
Het blijft altijd een spannend moment. Die eerste woorden, dat eerste moment. Het zet toch altijd weer de toon. Na een welkomstwoord op afstand door Wethouder Everhardt, neemt dagvoorzitter Martijn de Greve het over. Een introductie in de wondere wereld van het sociaal ondernemen en een kennismaking met verscheidene mensen uit de zaal. Het publiek is verscheiden; gemeenten, banken, crowdfunders, gevestigde ondernemers, startende ondernemers, etc.
We gaan van start bij Social Enterprise Day 2016! #Sed16 pic.twitter.com/ISfkkepoyu
— so/creatie (@socreatie) June 2, 2016
Daan Weddepohl, CEO van Peerby, neemt het -zogenaamde- stokje over van de dagvoorzitter en neemt ons mee in het ontstaan en het succes van Peerby.
80% van de spullen in huis gebruik je maar 1x per maand volgens @peerby @SED_2016 #sed16. Zal dat echt zo zijn?
— Sandra van der Pal (@svdpal) June 2, 2016
Maar als je 80% van de spullen, maar 1x per maand gebruikt, dan kun je die spullen toch ook delen? En zo is Peerby ontstaan. Daan presenteert vol enthousiasme over ‘het nieuwe delen’, over ’toegang zonder eigenaarschap’ en vooral ook over nieuwe vormen van ondernemen.
Hoe normaal is de combinatie van commercieel en maatschappelijk ondernemen anno 2016? Wij zijn aanwezig op #sed16 pic.twitter.com/p8N0TARHVj
— SocialStart (@socialstartorg) June 2, 2016
Het combineren van commercieel en maatschappelijk, dat is wat een Social Enterprise typeert. De wereld mooier maken is natuurlijk een mooi streven, maar je moet er wel je geld mee kunnen verdienen. (Stiekem kregen we ook een inkijkje in het verdienmodel van Peerby; wist je dat ongeveer 10% van wat je moet betalen voor het gebruik van spullen aan ‘de strijkstok’ blijft hangen?) Ondernemen lijkt wat dat betreft een beetje op de natuur; alleen de sterksten overleven.
@peerby: er is een grens aan dingen gratis doen, alleen vanuit idealisme. Sterk businessmodel is belangrijk! #sed16 pic.twitter.com/1LxRRdoxqj
— Sandra van der Pal (@svdpal) June 2, 2016
Interessant verhaal v @dwed @peerby met boodschap dat alleen sterkste business modellen overleven (bv Airbnb vs Couchsurfing) #SED16
— Mathilde Teuben (@mthld) June 2, 2016
Nadat Daan ons als uitdaging meegaf om weer meer te gaan denken als kleuter (want zeg nou zelf, vroeger waren we toch veel creatiever?!), was het tijd voor het panelgesprek. Professor Harry Hummels, de allereerste hoogleraar Sociaal Ondernemen in Nederland, spreekt met Marcello Palazzi (B Lab Europe) en Christophe Barnouin (CEO Wessanen).
Nu on stage: Marcello Palazzi, founder B Lab Europe met Harry Hummels (hoogleraar #socent UU) & CEO Wessanen #sed16 pic.twitter.com/2GjgZCEnrl
— Han Hendriks (@han_hendriks) June 2, 2016
Het gaat erom dat je nadenkt hoe je met je onderneming de wereld mooier kan maken. Na jarenlang de mogelijkheid te hebben gehad om als onderneming de wereld uit te putten, moet het nu anders. Duurzaam, stabiel en maatschappelijk verantwoord.
“Social is the source of their competitive advantage” – Marcello Palazzi (B Lab Europe)
“We like to work where we can make a contribution. We care about what is good for people and planet.” – Christophe Barnouir (CEO Wessanen)
Samenwerking en ‘leren van elkaar’ staan centraal in de nieuwe economie. Voor zowel startups als corporates zit daar grote meerwaarde. Enerzijds kunnen de corporates leren van disruptieve bedrijven die spannende dingen doen en startups kunnen profiteren van de veilige omgeving die een corporate te bieden heeft. Zowel qua kennis als financiën.
It is about crossectoral coöperation.. #SED16 @Elsevier @GemeenteUtrecht @kirkmancompany @InterfaceInc @Nets2Carpet https://t.co/Y193ERV5OP
— Geanne van Arkel (@GeanneVanArkel) June 2, 2016
..learning from eachother! #SED16 @Elsevier @GemeenteUtrecht @kirkmancompany @InterfaceInc @Nets2Carpet
— Geanne van Arkel (@GeanneVanArkel) June 2, 2016
Met deze prachtige inzichten is het tijd om vrijgelaten te worden in de grote ruimtes van het Tivoli (of zoals intimi zeggen ‘Tivo’). Interactieve workshops…
De interactieve workshop van @AlfaAccountants dat voor 100% eigendom is van de medewerkers #SED16 pic.twitter.com/ZrsxKnAZ55
— SocialEnterpriseDays (@SEDays_2017) June 2, 2016
…Silent talkshows…
Silent is het nieuwe lawaaierig bij #sed16 #silenttalkshow pic.twitter.com/FjVKe0omnH
— Kim Hendriks (@Kim_impact) June 2, 2016
…en inzichten over de succesfactoren van een sociale onderneming.
Een volle zaal bij de workshop van @PwC_Nederland over de succesfactoren van een sociale onderneming #SED16 pic.twitter.com/FyLceE9XId
— SocialEnterpriseDays (@SEDays_2017) June 2, 2016
En mocht je even geen zin hebben in een workshop of een luistersessie, was er alle ruimte om langs te gaan op de beursvloer om daar in gesprek te gaan met ondernemingen die echt het verschil maken.
Mooie en enthousiaste mensen weer ontmoet op drukbezochte Social Enterprise Day #SED16 @SED_2016 pic.twitter.com/gUMLNhDsJr
— MVO Communicatieburo (@BureauMVO) June 2, 2016
Tijdens de Social Enterprise Day 2016 werden er ook drie awards uitgereikt. De start-up, transformer en de Elsevier Juist publieksaward. Voor de start-up en de transformer-award kon het publiek de afgelopen periode sociale ondernemingen nomineren. Een vakkundige jury koos tijdens de Social Enterprise Day, na uitvoerig beraad, de winnaars!
De winnaar van de start-up award: @decorrespondent! Gefeliciteerd! #SED16 pic.twitter.com/JItkAQUo3G
— SocialEnterpriseDays (@SEDays_2017) June 2, 2016
Gefeliciteerd @Unilever met de Transformer award! #SED16 pic.twitter.com/muLkjvktaC
— SocialEnterpriseDays (@SEDays_2017) June 2, 2016
Voor de publieksprijs kon tot het laatste moment worden gestemd. Aan het begin van de dag waren er 5 genomineerden en de bezoekers konden vandaag de beslissende stem geven. De winnaar is geworden…
En de @ElsevierJuist Publieksaward gaat naar @studiojux Gefeliciteerd dames! #SED16 pic.twitter.com/O1HteqRoxe
— SocialEnterpriseDays (@SEDays_2017) June 2, 2016
Wat een dag. Nieuwe ontwikkelingen om te zien, nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe kansen om te ontdekken. Wie weet waar de sector zich heen ontwikkeld. Misschien stelde Martijn de Greve het goed en is ‘sociaal ondernemen in 2017 misschien wel de standaard. Het blijft een gok, maar als er iets is wat wel duidelijk is geworden vandaag, dan is dat het volgende;
Boodschap van de dag: “Als het om geld gaat, doe je het om de verkeerde motivatie!” @Sheltersuit #sed16 pic.twitter.com/Slc6X3NEB9
— so/creatie (@socreatie) June 2, 2016
Dank je voor het lezen van dit verslag! Vanuit so/creatie mogen wij zeggen dat we hebben genoten van een fantastische dag en gaan graag verder met het versterken van de sector sociaal ondernemen. Door het delen van verhalen, het tonen van inspiratie en het verslag doen van mooie evenementen. Ben jij nou benieuwd wat wij uitspoken, kijk dan vooral eens op onze website; www.socreatie.nl. Natuurlijk zitten wij ook op social media; facebook en twitter. En mocht je nou echt niet zonder ons kunnen, mail ons dan op [email protected]! Tot snel!
Reacties