• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Blog Ecosysteem

Social enterprise sector rijp voor groei

Rutger van Weeren · 7 maart 2018 · 0 Reactie(s)

Grow Impact

De social enterprise sector groeide in de afgelopen jaren met 70%. Binnen deze sector haalt 80% van de nieuwe sociale ondernemingen de eerste vijf jaar, waar dit bij reguliere ondernemingen ‘maar’ 40% tot 60% is. Dat zijn serieuze cijfers. Echter maakt slechts 20% van de sociale ondernemingen winst, zo liet het ABN Amro Social Impact Fund (AASIF) onlangs zien. Dit staat sociale ondernemingen in de weg om hun belangrijkste doel te behalen: het maken van impact.

Social Enterprise NL en GrowthClass starten daarom op 9 april het groeiprogramma Grow Impact, om ondernemers te helpen met het vergroten van hun omzet en impact. Ook bij sociale ondernemingen draait het uiteindelijk om de cijfers onderaan de streep: want hoe meer omzet, hoe meer impact.

Over Grow Impact

Sociaal ondernemers zijn ondernemers die geld niet als een doel zien, maar als een middel: een middel om meer economische en maatschappelijke impact te maken. Maar tegen welke obstakels lopen ondernemers aan? En welke extra obstakels ervaren sociaal ondernemers? Annette Wassenaar, founder van GrowthClass en Mark Hillen, Founder van Social Enterprise NL kennen de perikelen van (sociaal) ondernemers en vertellen over het tweejaarlijks programma Grow Impact: het groeiprogramma voor sociaal ondernemers om hun impact in 90 dagen te vergroten.

58% sociale ondernemingen heeft lage omzet

De meeste sociale ondernemingen zitten volgens het AASIF nog in een vroege ontwikkelingsfase: 58% zet jaarlijks minder om dan een half miljoen euro. Grow Impact helpt juist deze ondernemers op te schalen naar een omzet van tussen de 1 en 5 miljoen euro. Hierin differentiëren ze zich van andere groeiprogramma’s binnen deze niche, welke zich vaak richten op start-ups. In zowel online als offline sessies verscherpen ondernemers hun propositie en stellen ze een actiegerichte groeistrategie op. Sociaal ondernemers uit verschillende sectoren sparren hierover met elkaar en worden door elkaar en mentoren uitgedaagd om tot baanbrekende inzichten te komen. Uiteindelijk werken de ondernemers toe naar een concreet groeiplan met helder toepasbare stappen richting een hogere omzet.

“Hoe vaak krijg je nou eerlijke en onafhankelijke feedback op je bedrijf? Dat heeft het programma mij onder andere gebracht.” – Camille van Gestel, Founder WakaWaka

Grotere maatschappelijke impact creëren

Social Enterprise NL is aanjager van de groeiende beweging van ondernemers die geld als een middel zien en niet als een doel. Social Enterprise NL kent als geen ander de uitdaging van deze groep om omzetgroei te realiseren zonder het hogere doel uit het oog te verliezen. GrowthClass is het blended groeiprogramma dat al tientallen ondernemers van scale-ups heeft geholpen om de structurele groei van zichzelf en hun bedrijf in te zetten. Met Grow Impact bundelen Social Enterprise NL en GrowthClass de krachten van impact en groei. Grow Impact hoopt zo dat de social enterprise sector een grotere maatschappelijke en economische impact kan creëren. Hierin wordt zij gesteund door partners als Rabobank Foundation en Duurzaam Bedrijfsleven. Sociale ondernemingen die in april direct van start gaan met Grow Impact zijn onder andere Rechtstreex, Bioexpress en Amplino.
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Rutger van Weeren

Rutger helpt impactmakers om meer impact te maken. Als zelfbenoemd CSSO (Chief Social Startup Officer) zet hij zich in voor (vaak startende) organisaties die op een sociaal ondernemende manier maatschappelijke vraagstukken aanpakken. Ook stond hij aan de basis van sociale ondernemingen De Slinger Jongeren (in Utrecht en Almere) en Starters4Communities (in Utrecht, Den Haag en Rotterdam).

Vanuit een gezamenlijke passie voor het vertellen van verhalen over sociaal ondernemerschap richtte hij samen met Hylke van der Wal so/magazine op. Uit dit magazine ontstond de volgende sociale onderneming: so/creatie.

Email: [email protected]

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Kraakdecrisis – hoe kraak je een (corona)crisis?

Kelvin van der Galien · 1 mei 2020 · 0 Reactie(s)

Veronika Utasi – Verandering door vrolijke kussens

Carline Lucassen · 14 oktober 2016 · 0 Reactie(s)

ImpactPlus: Hoe positioneer je je sociale onderneming in de markt?

Jasper Kars · 20 juni 2019 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver