De social enterprise sector groeide in de afgelopen jaren met 70%. Binnen deze sector haalt 80% van de nieuwe sociale ondernemingen de eerste vijf jaar, waar dit bij reguliere ondernemingen ‘maar’ 40% tot 60% is. Dat zijn serieuze cijfers. Echter maakt slechts 20% van de sociale ondernemingen winst, zo liet het ABN Amro Social Impact Fund (AASIF) onlangs zien. Dit staat sociale ondernemingen in de weg om hun belangrijkste doel te behalen: het maken van impact.
Social Enterprise NL en GrowthClass starten daarom op 9 april het groeiprogramma Grow Impact, om ondernemers te helpen met het vergroten van hun omzet en impact. Ook bij sociale ondernemingen draait het uiteindelijk om de cijfers onderaan de streep: want hoe meer omzet, hoe meer impact.
Over Grow Impact
Sociaal ondernemers zijn ondernemers die geld niet als een doel zien, maar als een middel: een middel om meer economische en maatschappelijke impact te maken. Maar tegen welke obstakels lopen ondernemers aan? En welke extra obstakels ervaren sociaal ondernemers? Annette Wassenaar, founder van GrowthClass en Mark Hillen, Founder van Social Enterprise NL kennen de perikelen van (sociaal) ondernemers en vertellen over het tweejaarlijks programma Grow Impact: het groeiprogramma voor sociaal ondernemers om hun impact in 90 dagen te vergroten.
58% sociale ondernemingen heeft lage omzet
De meeste sociale ondernemingen zitten volgens het AASIF nog in een vroege ontwikkelingsfase: 58% zet jaarlijks minder om dan een half miljoen euro. Grow Impact helpt juist deze ondernemers op te schalen naar een omzet van tussen de 1 en 5 miljoen euro. Hierin differentiëren ze zich van andere groeiprogramma’s binnen deze niche, welke zich vaak richten op start-ups. In zowel online als offline sessies verscherpen ondernemers hun propositie en stellen ze een actiegerichte groeistrategie op. Sociaal ondernemers uit verschillende sectoren sparren hierover met elkaar en worden door elkaar en mentoren uitgedaagd om tot baanbrekende inzichten te komen. Uiteindelijk werken de ondernemers toe naar een concreet groeiplan met helder toepasbare stappen richting een hogere omzet.
“Hoe vaak krijg je nou eerlijke en onafhankelijke feedback op je bedrijf? Dat heeft het programma mij onder andere gebracht.” – Camille van Gestel, Founder WakaWaka
Reacties