Op maandag 21 september startte het grootste internationale congres op het gebied van sociaal ondernemerschap: het Social Enterprise World Forum. Sinds de eerste editie in 2008 trekt het forum wereldwijd honderden mensen, van sociaal ondernemers, ondersteunende organisaties en academici tot investeerders en beleidsmakers. Allen komen samen met het doel om inzichten te delen en netwerken te bouwen om samen het verschil te maken. Dit jaar voor het eerst volledig digitaal.
so/creatie sloot aan bij de webinar: ‘Samenwerking tussen lokale overheden en sociale ondernemingen’. In deze webinar gaat Laura Grassi van SenseTribe Consulting in gesprek met de panelleden Ellen Oetelmans van Amsterdam Impact, Pjotr Anthoni van PwC en Gareth Hart van Plymouth Social Enterprise Places uit het Verenigd Koninkrijk. Allen benadrukken de impact van een succesvolle samenwerking tussen beleidsmakers en sociale ondernemers. Zij illustreren dit met levendige voorbeelden uit hun omgeving en delen tips om dit in je eigen gemeente te bewerkstelligen.
Gezamenlijk doel voor ogen
Als het aan Ellen Oetelmans ligt komt de samenwerking tussen sociaal ondernemers en ambtenaren in elke gemeente op de agenda. Beiden streven ernaar maatschappelijke uitdagingen in hun omgeving op te lossen. Dit gemeenschappelijke doel maakt het niet meer dan logisch om samen op te trekken en dit te bereiken vindt Oetelmans. ‘Ondernemingen die sociale impact als uitgangspunt in hun business model hebben lossen onze maatschappelijke uitdagingen op. Het bedrijfsleven is hiermee doorslaggevend om de duurzame ontwikkelingsdoelen te bereiken.’
Als sociaal ondernemer heb je twee petten op. Enerzijds ben je een ‘challenger van de status quo’. Je daagt beleidsmakers uit om te vernieuwen en met een ander perspectief naar hun beleid te kijken. Tegelijkertijd heb je elkaar nodig in de samenwerking om een een verandering in de maatschappij teweeg te brengen. ‘Dit vereist een precaire balans in de relatie tussen beide groepen,’ legt de Britse sociaal ondernemer Gareth Hart uit.
Deelnemers aan de webinar vragen Hart hoe hij dit aanpakt in zijn gemeente Plymouth. Soms slaat hij met zijn vuist op tafel, vertelt hij lachend. Hierbij kiest hij heel bewust voor de juiste discussies en omschrijft deze aanpak als pick your battles. Bovenal is de mate van constructiviteit allesbepalend ervaart de sociaal ondernemer. ‘Heldere en duidelijke verwachtingen met constructieve feedback werkt het beste om samen tot een oplossing te komen. Je moet er hoe dan ook samen uitkomen, alleen samen maak je een betere wereld.’
Spreek tot de verbeelding van politici
Hart ziet het als zijn missie om sociaal ondernemerschap op de agenda te krijgen bij de lokale politici in zijn gemeente Plymouth. Beleidsmakers wisselen elke periode wat het niet altijd makkelijk maakt. Hij raadt daarom alle deelnemers met dezelfde missie aan om voortdurend tot de verbeelding van de lokale politici te spreken. ‘Houd de boodschap consistent over de jaren, maar laat deze aansluiten op de belangen van het zittende electoraat. Hoe dragen sociale ondernemingen hieraan bij? Een groenere omgeving? Een boost voor de lokale werkgelegenheid?’
Kennisniveau ambtenaren sterk gegroeid
Antoni Pjotr werkt namens PwC aan een onderzoek met Social Enterprise NL om erachter te komen hoe een intensievere samenwerking tussen gemeenten sociaal ondernemers tot stand kan worden gebracht. Dit is een vervolg op het onderzoek uit 2018. Pjotr is trots om te vertellen dat er veel is veranderd bij de beleidsmakers sinds het vorige onderzoek. ‘Wat opvalt is dat drie jaar geleden slechts 26 procent van de deelnemers vonden dat gemeenten de kennis in huis hadden om sociaal ondernemers vooruit te helpen. Drie jaar later is dit percentage gegroeid naar maar liefst 70 procent. Dit is vooral gedreven door veel interne trainingen om ambtenaren bij te spijkeren over sociaal ondernemerschap.’
Kracht van een betrokken netwerk
Ambtenaren kunnen bijdragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelen door een ecosysteem te creëren en te versterken waarbij sociaal ondernemingen zichtbaar zijn voor de samenleving en op duurzame wijze kunnen groeien. Oetelmans pleit voor meer nadruk op gesprekken tussen social en mainstream business, maar ook met investeerders en financiers. ‘Gemeenten kunnen unieke netwerksessies organiseren. Ontzettend waardevol voor sociaal ondernemers om hun klantenkring te vergroten en kapitaal te vinden, maar andersom werkt het ook. Op deze manier krijgt het traditionele bedrijfsleven en investeerders de handvatten om hun beleid aan te passen voor een duurzamere wereld.’
Zichtbaarheid bij inwoners
Als tweede voorbeeld noemt Oetelmans The Impact Days. Hierin bundelen Nederlandse steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht – en nog veel andere gemeenten in het land – hun krachten om het bewustzijn van consumenten over het aanbod en diensten van sociaal ondernemers te vergroten. Deelnemers van de webinar uit andere delen van de wereld reageren enthousiast op dit initiatief. Oetelmans legt hierbij uit hoe zij met sociale media en speciale shopping routes dit initiatief op de kaart hebben gezet en hoe dit in andere steden op vergelijkbare manieren ingezet kan worden. ‘Het bedrijfsleven is doorslaggevend in het oplossen van maatschappelijke uitdagingen, een overheid kan niet zonder om de duurzame ontwikkelingsdoelen dichterbij te brengen.’
“Het bedrijfsleven is doorslaggevend in het oplossen van maatschappelijke uitdagingen, een overheid kan niet zonder om de duurzame ontwikkelingsdoelen dichterbij te brengen.”
Ingrediënten voor succes zijn niet lokaal gebonden
Het vertrekpunt voor een succesvolle samenwerking tussen lokale overheden en sociaal ondernemers is de erkenning van het streven naar een gemeenschappelijk doel. Samen maatschappelijke uitdagingen op een duurzame manier oplossen. Een constructieve houding en een kritische blik op de status quo is hierbij onmisbaar. Zo houd je elkaar scherp, maar kun je ook succesvol samen het verschil maken op de duurzame ontwikkelingsdoelen.
Ingrediënten voor groei van de sociaal ondernemingen blijken niet lokaal gebonden. Wil je zelf aan de slag? Denk dan aan netwerksessies tussen sociaal ondernemers, investeerders en inkoopafdelingen van het traditioneel bedrijfsleven. Of bundel je krachten met gelijkgestemde ondernemers en politici voor een lokale campagne om het bewustzijn van de inwoners van jouw gemeente te vergroten en zo de inkomsten van de sociale sector een boost te geven.
Reacties