Op maandag 21 september startte het grootste internationale congres op het gebied van sociaal ondernemerschap: het Social Enterprise World Forum. Sinds de eerste editie in 2008 trekt het forum wereldwijd honderden mensen, van sociaal ondernemers, ondersteunende organisaties en academici tot investeerders en beleidsmakers. Allen komen samen met het doel om inzichten te delen en netwerken te bouwen om samen het verschil te maken. Dit jaar voor het eerst volledig digitaal.
so/creatie sloot aan bij de webinar: ‘Sociaal ondernemers als influencers’ met maar liefst drie Nederlandse sprekers. Simone van Dijk van Social Enterprise NL, Monique Lempers van Fairphone en Ellen Oetelmans van Amsterdam Impact beantwoorden de vraag hoe sociaal ondernemers het traditionele bedrijfsleven kunnen beïnvloeden om duurzamer te handelen. Wij delen hun ervaringen en adviezen met jou.
De kracht van indirecte impact
Simone van Dijk pleit vurig voor meer sociaal ondernemers als influencer. ‘We moeten sneller bewegen om de wereldproblematiek aan te pakken. Sociaal ondernemers kunnen hierin een leidende rol nemen en de grote bedrijven laten zien dat duurzaam ondernemen rendabel is.’ Zij legt uit dat de waarde van sociaal ondernemingen niet alleen zit in hun eigen directe impact, maar juist ook in hun indirecte impact om de hele industrie te verduurzamen.
Drie manieren van beïnvloeden
Social Enterprise NL heeft onderzoek gedaan hoe sociaal ondernemers het bedrijfsleven kunnen beïnvloeden en onderscheidt drie manieren. Simone licht deze kort toe:
- Raising the possible: ‘Door bij te dragen aan kennis en technische innovatie, stellen sociale ondernemingen ook andere bedrijven in staat om duurzamer te handelen. Bedrijven zien dat duurzaam ondernemen technisch mogelijk is, en op een financieel rendabele manier.’
- Raising the desirable: ‘Sociaal ondernemers spelen een belangrijke rol in het maatschappelijk debat. Door de normen en waarden van de samenleving en consumenten te beïnvloeden, zal het bedrijfsleven zich duurzamer moeten opstellen om hieraan te kunnen voldoen.’
- Raising the acceptable: ‘Sociale ondernemingen dragen bij aan nieuwe standaarden, beleid en regelgeving zodat bedrijven hun bedrijfsbeleid hierop moeten aanpassen en duurzamer moeten handelen.’
Als lichtend voorbeeld bij raising the acceptable omschrijft Simone de inzet van chocoladefabrikant Tony’s Chocolonely om slavenarbeid te bannen uit de cacao keten. ‘Door hun allianties met grote spelers in de chocolade industrie blijft hun impact niet beperkt tot de verkoop van hun eigen repen, maar brengen ze een verandering teweeg in het systeem. Hun indirecte impact door aangepaste wetgeving op de industrie is van onschatbare waarde.’
Verander de industrie van binnenuit
Monique Lempers is werkzaam als Impact Innovation Director bij Fairphone. Fairphone maakt eerlijke smartphones voor mens en planeet. ‘Een smartphone heeft een korte lifecycle, e-waste is één van de snelst groeiende afvalstromen ter wereld. We doen er daarom alles aan om zo veel mogelijk waarde te halen uit de mineralen en metalen die nodig zijn om een telefoon te maken.’ Kobalt is één van de mineralen die nodig is voor de productie van batterijen. ‘Een essentieel onderdeel van je smartphone,’ beaamt Monique met een glimlach.
De transitie naar een groenere economie drijft de wereldwijde vraag naar batterijen en dus kobalt enorm op. De mijnen zijn hier niet klaar voor, de werkomstandigheden zijn vaak erbarmelijk en kinderarbeid is geen uitzondering. Monique vertelt hierover: ‘Fairphone heeft een programma opgezet om de arbeidsomstandigheden in twee kobaltmijnen in Congo te verbeteren. De gewonnen kobalt uit deze mijnen wordt vervolgens gebruikt in de telefoons van Fairphone.’
Schaal op met partners voor impact
Monique benadrukt het belang van partners om meer invloed te kunnen uitoefenen op de bedrijfsstandaarden van hun leveranciers. Om de impact van hun initiatief te vergroten heeft Fairphone daarom Fair Cobalt Alliance opgezet. ‘Fairphone is als afnemer een kleine speler, hierdoor hebben we bij onze leveranciers vaak geen prioriteit. Grotere afnemers helpen om samen een verandering in het systeem te bewerkstelligen.’
Doorslaggevend voor dit succes is Fairphone’s brede perspectief in hun zoektocht naar partners. Hun blik rijkt verder dan alleen hun peers in de telefoonindustrie. Zo is recent ook autofabrikant Tesla, een groot afnemer van batterijen, aangehaakt bij de alliantie, vertelt Monique trots. ‘We spreken de hele elektronica-industrie aan om te laten zien dat eerlijke materialen en verantwoorde processen mogelijk zijn.’
Beïnvloeden doe je niet alleen
Ellen Oetelmans gelooft in de kracht van verbinding. Met Amsterdam Impact streeft zij ernaar sociaal ondernemers en het bedrijfsleven samen te brengen om duurzame initiatieven op te schalen. Als voorbeeld noemt zij hun buy social matching events, waarbij het traditionele bedrijfsleven wordt geholpen duurzamer in te kopen. In deze events maakt het mainstream bedrijfsleven kennis met sociaal ondernemers om groenere deals te sluiten. Kort maar krachtig zegt zij: ‘Sociale ondernemingen hebben veel potentie om invloed te hebben. Via het product, samenwerking en beleidsbeïnvloeding. Een combinatie van die drie is het sterkst.’
Influencer van het systeem
Om het systeem van binnenuit te veranderen kiezen steeds meer mensen het pad van een duurzame onderneming met directe impact. Met duurzame producten en diensten laten zij de consument en het traditionele bedrijfsleven zien dat het ook anders kan. Simone, Monique en Ellen stimuleren sociaal ondernemers om hun impact te vergroten door allianties aan te gaan met het mainstream bedrijfsleven, binnen én buiten je industrie. Op die manier maak je als influencer samen het verschil in de gehele keten en kan beleid en regelgeving worden aangepast om duurzaam handelen de norm te maken.
Reacties