So/creatie ging op aanbeveling van Coby Babani in gesprek met Sophia Bensch van Taste Before You Waste over de organisatie, voedselverspilling, sociaal ondernemerschap en het klimaat voor jonge sociale ondernemers. Jaarlijks wordt er in Nederland voor ongeveer 1,6 miljard kilogram aan voedsel verspilt: 50 % hiervan komt van consumenten. Voedselverspilling blijft een actueel thema en er bestaan meerdere initiatieven om het tegen te gaan. Een van deze initiatieven die er uitspringt, is het Amsterdamse non-profit Taste Before You Waste. Sophia Bensch: “Wanneer we van een profit gedreven economie naar een value gedreven economie gaan, zal veel verbeteren.”
Zes keer per week fietsen vrijwilligers voor Taste Before You Waste door de Amsterdamse straten, waar zij wekelijkse 250 kilo voedsel van nodeloze verspilling redden. “We noemen deze mensen heroes”, vertelt Sophia. Maar het redden van eten is niet hun voornaamste doel: “we willen mensen bewust maken van de enorme hoeveelheid eetbaar voedsel die wij als maatschappij dagelijks weggooien en wat wij als consumenten kunnen doen om dit te voorkomen.”
Over Sophia Bensch
Sophia Bensch (23) groeide op in Duitsland en vertrok naar Amsterdam voor de studie Liberal Arts and Sciences. Door haar goede vriendin Luana, de oprichter van TBYW, rolde ze in het project erin. Ze begon met het beheren van de social media, later kwamen daar meer en meer taken bij. Haar studie is nu afgerond en Taste Before You Waste is van een hobbyproject uitgegroeid tot een fulltime bezigheid. Naast haar inzet voor dit relatief jonge bedrijf, zet zij zich in voor andere humane projecten en reisde ze onlangs af naar de Grieks-Macedonische grens voor Aid Delivery Mission.
Foto copyright Nadine Maarhuis.
“We willen consumenten reconnecten met voedsel.”
Reconnecten met voedsel
“We willen consumenten reconnecten met voedsel, de perceptie die zij hebben van voedsel veranderen en op deze manier verspilling tegengaan. Op de lange termijn willen wij de gewoontes van de consument veranderen.” Behalve het verzamelen van eten, is TBYW daarom ook actief bezig met een lesprogramma voor basisscholen, ‘voedsel-weggeef-markten’, diners gemaakt van ‘afgekeurd voedsel’ en de organisatie van debat- en filmavonden rondom het thema voedselverspilling. “Door bottom up te werken kun je de perceptie van mensen veranderen”, volgens Sophia.
Wat in 2012 begin als een project tegen voedselverspilling, is vandaag de dag een echte organisatie. De in Italië geboren Luana Carretto fietste in haar eentje met haar bakfiets door de Indische buurt van onze hoofdstad. Niet veel later voegde Sophia Bensch zich bij het bedrijf om de social media tak op zich te nemen. Enkele jaren later staat Sophia samen met Luana aan het roer van deze non-profit. Na hun studie dachten de dames: “Wat willen we nu verder met TBYW?” Sinds de oprichting in 2012 is het bedrijfje uitgegroeid tot een fulltime bezigheid inclusief een verdienmodel voor de dames. TBYW groeide op een organische manier uit tot wat de organisatie vandaag de dag is.
Bureaucratsiche processen
Ook al groeide het initiatief op een organische manier, met sommige dingen had Sophia minder rekening gehouden. “Het duurde even voordat alle gegevens officieel op papier stonden. We hadden minder rekening gehouden met het bureaucratische proces dat er achter steekt.” Hier zou dan ook meer support voor mogen zijn, erkent Sophia. Toch is ze positief over het klimaat voor jonge sociale ondernemers: “In Nederland zijn veel ondernemers die iets goeds doen en bij wie je terecht kunt voor support.”
“In Nederland wordt het heel erg aangemoedigd om je eigen onderneming te starten.”
Gooi jij wel eens een vol pak yoghurt weg omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken? Of een appel met een plekje? Dat is onnodig volgens oprichters Luana Carretto en Sophia Bensch van Taste Before You Waste. MaatschapWij ging langs bij hun nieuwste initiatief: de Wasteless Culture Monday. De video is gemaakt door Jeppe van Pruissen, Kees Klomp, Ron van Es en Mandy Fit voor MaatschapWij – een onafhankelijke beweging voor positieve maatschappelijke vernieuwing – in de serie ‘Pupose People’.
Nederland ondernemersland
“Ik wil verder niet te kritisch zijn op het bureaucratische proces”, vertelt Sophia. “In Nederland wordt het heel erg aangemoedigd om je eigen onderneming te starten.” Naar haar ervaring is het heel gemakkelijk om in contact te komen met mensen die hetzelfde denken en ondernemen en zo nog meer geïnspireerd raken. “Onze grootste les met ons project is dat wanneer je gepassioneerd bent, het wel lukt. Praat met mensen en laat het werken.” Haar devies voor andere sociale ondernemers is dan ook om te praten met anderen. “Ik heb bijna alleen maar positieve reacties ontvangen!”
“We willen laten zien hoe heerlijk eten kan zijn dat nog over is.”
Meer dan kliekjes
Met TBYW maken de dames van iets abstracts, in hun ogen, duidelijk hoe essentieel eten voor de mens is. “We leven verder weg van het boerenland en kopen alles in verpakkingen. We willen laten zien hoe heerlijk eten kan zijn dat nog over is.” Dat is dan ook een van de speerpunten die Sophia belangrijk vindt, bekeken vanuit haar eigen vak. “Dat is wat er mis is met grote bedrijven, simpel gezegd is de winst het belangrijkste boven alles, dat klopt niet. Er wordt met heel veel andere elementen geen rekening gehouden.” Hier zit voor veel sociale ondernemingen dan ook potentie, gelooft ze. “Wanneer we van een profit gedreven economie naar een value gedreven economie gaan, zal veel verbeteren. Zoals het welzijn, de lonen, de politiek. Ik ben van mening dat dit echt een grote invloed zal hebben.”
TBYW opereert op lokaal niveau. “Maar alles wat we doen, moet ook goed gedaan worden. Op deze manier dragen wij ons steentje bij aan een value driven society.” Een andere manier om dit te bereiken volgens de onderneemster: “Wij beginnen wij bij de consumenten, bottom up, we geloven dat de markt daarna volgt. Wanneer mensen meer inzichten hebben in hoe sociale ondernemingen werken, snappen zij dat de manier waarop corporate bedrijven werken, niet dé juiste manier is.”
Ben jij benieuwd hoe de volgende interviews gaan verlopen? Houd dan vooral onze website in de gaten. Natuurlijk kan je ons ook op social media volgen! Like ons op Facebook, volg ons op Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Reacties