Ondernemer Arthur de Nerée (46) is een horecaman in hart en nieren. Restaurants, landgoederen met horecavoorzieningen: hij draait er zijn hand niet voor om. Zijn sporen heeft hij wel verdiend in ondernemersland, maar desondanks valt er genoeg te leren. Zeker wanneer hij het begin 2016 over een andere boeg gooit en besluit naast al zijn andere bedrijven een sociale onderneming op te zetten. “Er zitten zo’n 800.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt thuis. Die wil ik aan de slag helpen. Misschien niet goed voor je winstoptimalisatie, maar je krijgt een ander soort rendement. Ik wil laten zien dat dat kan: als bedrijf op die manier opvallen.”
Over het concept hoeft Arthur niet lang na te denken. De horecawereld is stressvol en constant vol verandering: hij vindt dat heerlijk, maar realiseert zich dat een groot deel van de doelgroep niet in zo’n setting uit de voeten kan. Vanuit de gedachte van een dagbesteding, iets voor overdag, komt hij bij koffie en koek. Zo wordt De Koekfabriek geboren: een combinatie tussen horeca en dagbesteding, maar vooral: “de lekkerste en meest sympathieke koekjes van Nederland!’ Arthur: “De hoofdreden voor de klanten moet de lekkere koek zijn, niet de mensen die het maken. Dat speelt wel mee natuurlijk, maar moet niet je uitgangspunt zijn als ondernemer. Wél een winstoogmerk, maar met een sociaal aspect: ik wil anderen inspireren om deze mindset al vanaf het begin te hebben.”
“Als je de bedrijven waar je inkoopt ook op zo’n manier uitkiest, dan kun je de hele economie uiteindelijk zo inrichten”
Over Green Badger
Edo Boonstra en Roy Sijgers van Green Badger Mindset & Sales geloven dat persoonlijke verkoop leuk en makkelijk is vanuit de juiste (sales) mindset. Daarom helpen zij graag MKB ondernemingen die met hun producten of diensten meer impact willen maken in de wereld bij het realiseren van hun commerciële ambities, betere sales resultaten en groei. Leidend bij hun aanpak is het creëren van de juiste mindset bij de in het commerciële proces betrokken medewerkers. Dit doen ze via training, coaching on the job, uitvoering en interim-management. In deze verhalenreeks brengen zij sociaal ondernemers en impactmakers onder de aandacht.
“Het leek mij logisch dat mensen hierop zaten te wachten; iets willen doen voor elkaar. Ik vind het zelf makkelijk iets te verkopen voor een ander, zoals geld inzamelen voor Nicaragua, wat ik al lang doe.” En daar verkeek de horecaman zich wel op: dat dit concept zichzelf blijkbaar niet altijd verkoopt. “Ik kan goed lullen, heb een mooi verhaal en dacht dat mensen op basis daarvan wel over de streep zouden komen, maar ik moet sommigen er toch nog over trékken. Ik houd niet van ‘proppen’, ermee leuren. Dat komt uit mijn horecaverleden. Persoonlijk langsgaan helpt echt, zo kies ik mijn inkoop. Maar ook dan heb je soms meer nodig dan alleen een goed verhaal.”
Hij besloot Edo en Roy van Green Badger in te schakelen. “Nu is De Koekfabriek meer zichtbaar, mensen benaderen óns. Ik kijk naar wat niet goed gaat en hoe dat te verbeteren, maar bij sales ligt de focus juist op wat goed gaat. Daar moet ik aan wennen.” De belangrijkste les die het opzetten van De Koekfabriek hem leerde? “Ik had veel horecamensen uit mijn netwerk ingeschakeld, ook voor de sales. Ik had er eerder echte salesmensen bij moeten betrekken. Misschien had ik wel te laat door dat ik geen horecazaak aan het opzetten was, maar een bakkerijbedrijf.”
“Nu is De Koekfabriek meer zichtbaar, mensen benaderen óns”
Terug naar die 800.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De ondernemer krijgt hen niet in zijn eentje allemaal aan het werk en dat is ook niet zijn doel. “Nu heb ik zo’n 105 man aan het werk, het streven is 1000. Het moet niet nóg groter, denk ik. Maximaal tien bakkerijen. Zo kan ik het menselijke behouden, anders wordt het een marketingbedrijf.”
Contentbureau Corner is de auteur van deze artikelenreeks.
Reacties