“Nederland bleek fantastisch georganiseerd. Maar juist die strakke organisatie riep vragen bij mij op. Wat als er iets misgaat en de overheid het niet allemaal kan oplossen?” Geïnspireerd door Impact Hub London besloot Tatiana Glad een netwerk op te zetten voor sociale ondernemers in Amsterdam. Impact Hub Amsterdam telt inmiddels 300 leden en verhuist in januari van het Westerpark naar een grotere ruimte in het KIT. “De Hub-gemeenschap blijft groeien. Dat laat zien dat ons model werkt.”
Op dit moment zijn er 86 Impact Hubs wereldwijd. “Bij elke Hub geloven we dat verandering mogelijk is. Dat is onze gedeelde missie. De specifieke aandachtspunten van elke Hub zijn anders, omdat de omstandigheden in São Paulo nu eenmaal anders zijn dan in Londen. “Maar het gemeenschapsgevoel is hetzelfde. Iemand uit São Paulo kan ons gebouw binnenlopen en zeggen: ‘Dit voelt als thuis.’ Dat is een van de beste complimenten die iemand mij kan geven.”
Over Tatiana Glad
Positieve sociale verandering bewerkstelligen via ondernemerschap door impactmakers te ondersteunen en met elkaar te verbinden,” zo vat Tatiana Glad het doel van Impact Hub kernachtig samen. Tatiana richtte Impact Hub Amsterdam (IHA) op in 2008. Naast een fysieke ruimte waar sociale ondernemers kunnen (net)werken biedt IHA drie trainingsprogramma’s voor beginnende en gevorderde sociale ondernemers. “Doordat wij zelf een sociale onderneming zijn, hebben we ervaring met het hele traject,” aldus Tatiana. Het derde programma is de nieuwste toevoeging: “Met dit programma kijken we of sociale ondernemingen uit locatie A ook op locatie B zouden werken. Translokaal, dus.
Sociale bakkerij
Tatiana groeit op in Canada met een Joegoslavische vader en Nederlandse moeder. “Beiden kwamen uit naoorlogse situaties. Uit landen waar mensen gewend waren om weinig te hebben. Ze begonnen een biologische bakkerij en deden veel voor de gemeenschap. Brood dat niet verkocht was, werd gedoneerd. Het personeel was divers. Mijn ouders hadden duidelijke waarden. In die zin was de bakkerij misschien een voorloper van een sociale onderneming. ‘Jullie zijn medeverantwoordelijk voor de samenleving,’ benadrukten ze. Dat heeft mij achteraf gezien wel beïnvloed, ja.”
“Misschien was onze bakkerij wel een voorloper van een sociale onderneming”
Impact Hub Amsterdam
Na een Bachelor Entrepreneurship & International Business in Canada begint Tatiana in Engeland aan de Master Responsibility & Business Practice. Hier komt ze in aanraking met de eerste Impact Hub ter wereld: Impact Hub Islington in Londen, opgericht in 2005 en op dat moment nog bekend als ‘The Hub’. Ze wordt één van hun eerste leden.
“Wat als er iets misgaat en de overheid het niet allemaal kan oplossen?”
Tussen 2005 en 2006 reist ze regelmatig naar het geboorteland van haar moeder. “Nederland bleek fantastisch georganiseerd,” beschrijft Tatiana haar eerste indruk. “Maar juist die strakke organisatie riep vragen bij mij op. Wat als er iets misgaat en de overheid het niet allemaal kan oplossen? Hoe gaan burgers daarmee om? En hoe kunnen ze op lokaal niveau bijdragen aan de stad die zij willen? Zonder alleen maar te ‘nemen’ en niets te geven.”
Eind 2006 vestigt ze zich in Amsterdam. Meteen gaat ze aan de slag met haar ideeën: “Ik organiseerde informele bijeenkomsten voor actieve burgers. We kwamen samen, steunden elkaar en deden inspiratiesessies. Maar na anderhalf jaar rees de vraag: ‘wat zijn wij eigenlijk?’. Door mijn lidmaatschap van Impact Hub London ontstond het idee om hier ook een Impact Hub op te richten. Impact Hub Amsterdam is één van de eerste Hubs ter wereld.”
“Wat als er iets misgaat en de overheid het niet allemaal kan oplossen?”
Het vinden van investeerders blijkt een grote uitdaging. “In het begin begreep niemand waar we mee bezig waren: ‘Krijgen mensen dan geen eigen bureau..?’. Het idee van een co-working space was een heel nieuw concept. Plus, Nederlanders zijn pragmatisch. De bredere visie achter de Impact Hub was voor veel mensen moeilijk te bevatten.” Hulp komt uiteindelijk uit onverwachte hoek: “Drie ervaren professionals, die nauw betrokken waren bij ons proces, bleken ons te willen steunen. Ineens hadden we dus drie angel investors.”
Risicomijdend
Hoe denkt Tatiana over de ondernemerscultuur in Nederland? Voor een land waar alles zo goed geregeld is, zijn we als inwoners niet erg avontuurlijk, vindt ze. “Nederlanders zijn enorm risicomijdend. Maar dat begint wel te veranderen. Mensen die nu afstuderen, willen vaak niet levenslang in dienst zijn van een bedrijf. Deze generatie vindt het belangrijk om te leven naar haar eigen waarden en experimenteert daardoor meer.”
Mislukkingen delen
Leren experimenteren is belangrijk volgens Tatiana. “Dat brengt me bij het volgende: er heerst hier een grote angst om te falen. Maar je zult falen, mensen falen nou eenmaal. Het gaat erom wat je ervan leert. We moeten onze mislukkingen daarom ook meer delen met elkaar.”
“Besteed genoeg tijd aan het ‘saaie’ werk”
“Een belangrijke les die ik zelf geleerd heb: onderschat nooit het belang van een goede interne organisatie. Groei is fantastisch, maar moet ook mogelijk zijn. Wij bereikten een punt waarop we moesten pauzeren om intern alles op orde te krijgen.” Een tip dus voor startende sociale ondernemers: “Besteed genoeg tijd aan het ‘saaie’ werk. Heb je zelf geen financiële kennis, zorg dan voor een goed financieel persoon in je team.”
Samenwerken met gemeente
“Ons grootste succes is dat we onze gemeenschap zien groeien. Dat laat zien dat ons model werkt. Ik beschouw het persoonlijk als een succes dat de gemeente zich nu openstelt voor ons.” Tien jaar geleden was dat namelijk niet echt het geval: “Toen ik plannen had voor Impact Hub Amsterdam wendde ik me vrijwel meteen tot de gemeente, maar ik kreeg weinig support. Ze begrepen gewoon niet wat we precies van plan waren.”
“Inmiddels heeft de gemeente een actieprogramma voor sociaal ondernemen en werken we samen, bijvoorbeeld voor de Amsterdam Capital Week. Dat is fantastisch. Ik ben er trots op om ergens te wonen waar Impact Hub wordt beschouwd als onderdeel van de stad.”
“Burgers willen echt bijdragen aan hun leefomgeving. Het is belangrijk dat lokale overheden dat inzien. Maar daarvoor moeten sociale ondernemingen wel zichtbaar zijn. Daarom moeten we onze verhalen meer naar buiten brengen.”
Impact meten
Binnenkort staat de verhuizing naar het KIT op het programma. En daarna? “Op de langere termijn wil ik de impact meten van onze leden. Kunnen we laten zien dat onze leden samen een verandering teweegbrengen op een bepaald gebied? Dan kunnen we bewijzen dat sociaal ondernemerschap echt een verschil maakt. Ik geloof daar natuurlijk in, maar het zou fantastisch zijn om dat ook tastbaar te maken.”
Tatiana werd voorgedragen door Flor Avelino (DRIFT en Transition Academy) en raadt ons aan om Manon Becher van Starters4Communities te interviewen. “Manon heeft een paar jaar geleden deelgenomen aan onze Business Model Challenge. Starters4Communities is een perfecte manier om mensen kennis te laten maken met sociaal ondernemerschap.”
Reacties