Op de derde dinsdag van maart presenteren we De Sociale Troonrede. Een verhaal van mensen die in hun eigen omgeving, of juist op grotere schaal, de wereld een stukje mooier maken. Een verhaal van sociaal ondernemers voor Nederland (en daarbuiten). De Sociale Troonrede is een project van Kyver, so/creatie en The Social Collective. Laatstgenoemde stellen we graag aan jullie voor. Hoe werkt The Social Collective en wat levert het samenwerken in een collectief op? Rachella Dubbeldam vertelt er alles over.
Over Rachella Dubbeldam
Rachella Dubbeldam is sociaal ondernemer en heeft samen met Suzan Verdonschot, Eva Leen, Fleur van IJperen en Janneke Baan The Social Collective opgericht. Een collectief van sociaal ondernemers dat zich inzet als vernieuwer binnen welzijn, cultuur en maatschappij, en buurtverbinder door heel Nederland.
‘The Social Collective viert de buurt’, prijkt er op onze website. En dat doen we. Zoals bij de opzet van de Sociale Buurtmarkt, in Overvecht-Noord. Een markt waar bewoners, ondernemers en welzijnspartijen een plek krijgen, zichzelf kunnen presenteren en elkaar kunnen ontmoeten. Daar maakten we een feestje van.
The Social Collective multidisciplinair team van sociaal ondernemers
Een buurtmarkt is in principe geen nieuw fenomeen. Maar als multidisciplinair collectief van sociale buurtondernemers bundelen wij onze krachten om het concept ‘de Sociale Buurtmarkt’ iets extra’s mee te geven. Kennis van cultuur en events, communicatie en sociologie zijn ons startpunt. We begrijpen groepsprocessen en de problemen die zich daarin kunnen voordoen. We weten hoe we verschillende groepen bewoners moeten benaderen en op welke manier we communicatie moeten inzetten om mensen te motiveren en mee te laten doen.
Omdat we onze passie voor een fijne buurt voor iedereen, waar dan ook, nastreven.
Voorbij onze verschillende achtergronden delen we eenzelfde passie. We willen met De Sociale Buurtmarkt een positief tegengeluid laten horen, samenwerkingen opzetten, mensen bij elkaar brengen en een podium bieden voor talent uit de buurt. Omdat we kansen zien op plekken die anderen als niet levensvatbaar beschouwen. Omdat we ons graag inzetten voor degenen die niet (meer) gezien worden, we met ‘nee’ geen genoegen nemen en omdat we onze passie voor een fijne buurt voor iedereen, waar dan ook, nastreven.
Hoe een gelijkwaardige samenwerking ontstaat
Zonder gasten, geen feestje. Het betrekken, activeren en ondersteunen van bewoners en organisaties uit de buurt is onderdeel van onze aanpak. Door naar aanloop van de Sociale Buurtmarkt regelmatig bijeenkomsten te organiseren, alle meningen (ook de afwijkende) op te halen en duidelijk terug te koppelen ontstond een vaste werkgroep van enthousiaste betrokkenen, van jongerenwerkers tot bloemisten, die gestaag groeide en het project vorm gaf.
Het betrekken, activeren en ondersteunen van bewoners en organisaties uit de buurt is onderdeel van onze aanpak.
De uiteindelijke taakverdeling voor de opzet van de Sociale Buurtmarkt en tijdens de dag zelf werd verdeeld over betrokken bewoners en organisaties. Zo bleef het niet slechts bij praten, maar ontstond een gelijkwaardige samenwerking, waarbij wij als collectief de kaders schiepen en de inhoudelijke invulling aan de wijk was.
Onze rol als aanjager en sociaal ondernemer houdt niet op aan het eind van de vergadering of na de afronding van een project. We vinden het belangrijk om de impact die gemaakt is vast te blijven houden en de mensen die zijn getriggerd te blijven ondersteunen.
Kwaliteiten en grenzen
Als collectief kijken we achteraf kritisch naar onze werkwijze en de resultaten: hoe ging het groepsproces, wat kan er beter qua communicatie en hebben we de juiste mensen of partijen erbij betrokken? En, niet onbelangrijk, droeg het bij aan een positief geluid, aan nieuwe samenwerkingen en was het een podium voor talent? We scherpen het concept aan, zodat we in het vervolg nog beter in kunnen zetten op wat een buurt en bewoners nodig hebben en wat hen blij maakt.
Zo groeien wij als ondernemers én als collectief.
Het werken vanuit een collectief zorgt er voor dat we elkaar scherp houden, dat we bewust zijn van elkaars kwaliteiten en grenzen. Zo weten we welke aanvulling we kunnen gebruiken en op basis daarvan benaderen we weer potentiële nieuwe leden. Zo groeien wij als ondernemers én als collectief, om in de toekomst op nog veel meer plekken de buurt te kunnen vieren.
Dit gastblog is een verkorte versie van een artikel op Buurtwijs, een initiatief van onder andere Movisie. so/creatie werkt samen met Buurtwijs om lokale sociaal ondernemers meer zichtbaar te maken.
Doe mee met De Sociale Troonrede! We hebben je nodig om mee te schrijven, kennis te delen en te verspreiden. Graag willen we aan jou vragen om deze vragenlijst in te vullen en het ons te laten weten als je mee wilt schrijven of mee wilt doen.
Reacties