In 2016 bestond BvdV 10 jaar. Reden genoeg om groots uit te pakken! De pitchwedstrijd ‘De Tienduizend‘ werd bedacht, waarbij sociaal ondernemers €10.000 kunnen winnen en een jaar lang juridische en fiscale ondersteuning vanuit BvdV. “Dat we een sociaal kantoor zijn willen we meer naar buiten gaan uitdragen. We zijn nu al lange tijd intern gericht geweest. We wilden het met elkaar goed doen. Nu willen we de stap naar buiten maken om dat te laten zien en voor anderen ook goed doen!” Eerder gingen wij in gesprek met Daniël Maats van BvdV, nu doen we verslag van ‘De Tienduizend’.
In de Social Impact Factory in Utrecht verzamelden finalisten, jury en genodigden op 16 februari zich voor de finale van De Tienduizend. Een jury bestaande uit Chantal Engelen, mede-oprichter van Kromkommer, Raphaël Nouwens van de Triodos Bank en Sjoerd van der Velden van BvdV gingen op zoek naar het beste plan. “Het leuke van deze projecten is dat ze in totaal verschillende fases zitten. De een komt net uit de studentenbanken, de ander is al vijf jaar bezig.”, aldus Raphaël Nouwens. Speciale aandacht had de jury voor het vertellen van het verhaal. “Als je een sociale onderneming hebt, dan is het belangrijk dat je mensen echt meeneemt!”, stelt Chantal Engelen.
Kennismaken met de finalisten
Uit meer dan 80 aanmeldingen heeft BvdV vijf finalisten gekozen. Variërend van een sociale onderneming die bier maakt van regenwater tot een sociale onderneming die kleding maakt voor mensen in een rolstoel. Onder andere lettende op de kansen op de markt te veroveren en de haalbaarheid van het opschalen van de onderneming. De vijf finalisten van De Tienduizend waren:
- HemelsWater: Een bier gebrouwen van regenwater om Amsterdam weer ‘rainproof’ te maken. Nu het steeds vaker en steeds harder regent, krijgen steden steeds meer moeite met het wegkrijgen van het regenwater. Tijd om daar dus een innovatief product mee te verzinnen! HemelsWater maakt mensen bewust van dit probleem op een zeer speciale (en lekkere!) manier.
- MeatGreen: Voor vleesliefhebbers kan het een uitdaging zijn om te minderen met het eten van vlees. MeatGreen maakt producten die voor de helft bestaan uit vlees en voor de helft uit groente. Zo lijkt het alsof je een ‘gewone’ portie vlees eet. Met het product stimuleert MeatGreen enerzijds het verminderen van de vleesconsumptie en het vergroten van de hoeveelheid groente die mensen eten. Een win-win situatie dus!
- Thuisafgehaald: Wanneer de oprichters van Thuisafgehaald thuis in de tuin zaten, roken zij vaak de etensgeuren van de buurvrouw. Dat maakte hen nieuwsgierig! Aan de buurvrouw vroegen ze op een dag of ze eens mochten proeven en niet veel later was de buurvrouw hun favoriete plek om eten ‘af te halen’. Reden om aan de slag te gaan met een platform waarop ook andere thuiskoks hun eten konden delen. Door het delen van eten verbindt Thuisafgehaald door heel Nederland heen mensen met elkaar.
- SUE: Voor veel mensen is kleding een manier om zich te uiten. Hoe we ons voelen en wie we zijn laten we, onder andere, zien met de kleding die we dragen. Voor rolstoelgebruikers kan het lastig zijn om passende kleding te vinden. Daarom is SUE opgericht. Een label voor mensen in een rolstoel. Kleding die aangepast is op een zittende houding en daardoor een betere pasvorm heeft.
- Closing the Loop: Elk jaar worden miljarden nieuwe telefoons gemaakt. Enorme hoeveelheden metalen worden daarvoor jaarlijks gemijnd. Dat terwijl er een grote berg aan materialen is die hergebruikt kan worden! Closing the Loop koopt oude telefoons op om de metalen te recyclen. Deze materialen kunnen vervolgens weer in nieuwe telefoons worden gebruikt. Zo is de cirkel weer rond!
Elke finalist kreeg vijf minuten de tijd om een pitch te houden. Een pitch met de focus op het verhaal van de onderneming, de ambities en ook wat de onderneming zou doen met de prijs. Aansluitend kreeg het publiek de kans om vragen te stellen.
De winnaar van ‘De Tienduizend’
Na de pitches ging de jury in uitvoerig beraad. Terwijl ondertussen de aanwezigen genoten van een borrel, discussieerde de jury er lustig op los. Welke sociale onderneming had de beste kans van slagen? Welke onderneming had het beste verhaal? En, ook niet onbelangrijk, welke onderneming had het beste verdienmodel?
Na een lange 40 minuten was de jury eruit. “Alle sociale ondernemingen die hier staan zijn prachtige initiatieven, maar er kan er maar één de winnaar zijn. De winnaar is de onderneming die echt de cirkel rond weet te maken en daarmee een grote impact heeft op de wereld. De winnaar is… Closing the Loop!”, presenteerde Chantal Engelen.
Na de prijsuitreiking was het tijd voor de borrel en daarmee kwam De Tienduizend tot zijn einde. Vijf mooie sociale ondernemingen met alle vijf impact op heel diverse gebieden. Wij zijn in ieder geval benieuwd wat het verhaal is achter Closing the Loop en gaan daarom met hen in gesprek. Ben jij benieuwd hoe dat interviews gaat verlopen? Houd dan vooral onze website in de gaten. Natuurlijk kan je ons ook op social media volgen! Like ons op Facebook, volg ons op Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Reacties