Als sociaal ondernemer ben je inmiddels waarschijnlijk overtuigd van de kansen die de SDG’s jouw onderneming bieden. Aan de slag dus! Maar hoe vertaal je deze naar jouw dagelijkse praktijk? Sociale onderneming i-did ging je voor: zij bracht in kaart op welke SDG’s zij waarde creëert. In deze tweede blog uit de serie vertellen we je aan de hand van dit praktijkvoorbeeld hoe je de SDG’s koppelt aan jouw dagelijkse praktijk en wat het je (potentieel) oplevert.
Over Avance
Avance is een team van bevlogen professionals dat sinds 2002 gespecialiseerd is in het meetbaar maken van sociale, ecologische en economische impact. Avance ondersteunt bedrijven, impact financiers en non-profit organisaties bij het zichtbaar maken van hun toegevoegde waarde.
Het is de missie van Avance om deze toegevoegde waarde te maximaliseren. Daarom levert Avance no-nonsense adviezen en hands-on tools op maat om de positieve impact zo groot mogelijk te maken. En limiteert zich daarbij niet tot eenmalige impact-metingen maar ontwikkelt systemen waarmee impact meten een logisch onderdeel van het bedrijfsproces wordt.
In deze serie van vier blogs beschrijft Robert Zwiers, impact consultant van Avance, de match tussen sociale ondernemingen en de SDG’s en de kansen die de SDG’s hen bieden. Wil je meer weten over de manier waarop je als sociaal ondernemer kunt aansluiten op de SDG’s? Lees dan deze publicatie: Sustainable Development Goals voor Sociaal Ondernemers.
De basis
Veel zakelijke partners van i-did tonen hun SDG-bijdrage aan. I-did zag hierin een kans om dezelfde SDG-taal te spreken en daarmee communicatie en samenwerking met (mogelijke) partners efficienter te maken.
Onder begeleiding van Avance ging i-did aan de slag om zich allereerst de basics van de Werelddoelen eigen te maken; welke 17 doelen zijn er? Waar komen ze vandaan? En hoe steekt het geheel van doelen, targets en indicatoren precies in elkaar? Met deze basiskennis op zak gingen ze op zoek naar welke doelen het beste bij hun activiteiten aansluiten.
Er zijn maar liefst 17 doelen; hoe kan ik een keuze maken?
Aan het begin van het traject van i-did was er veel discussie over de verschillende SDG’s die bij de onderneming pasten. Waar moet de focus op komen te liggen? Alle zeventien Werelddoelen zijn natuurlijk ontzettend belangrijk, anders waren het geen Werelddoelen geweest. Het is echter onmogelijk voor een goed lopende sociale onderneming om op al deze doelen waarde te willen toevoegen.
“Het is echter onmogelijk voor een goed lopende sociale onderneming om op alle SDG’s waarde te willen toevoegen.”
Prioriteiten stellen is cruciaal. De missie van je onderneming vormt hierbij het uitgangspunt. Door te focussen op precies dat waar jouw onderneming voor is opgericht, jouw unieke expertise, kun je ambitieuze doelen stellen en je bijdrage concreet maken.
Lees ook
Alles begint bij de missie van jouw onderneming
I-did gelooft in een sociale en circulaire samenleving. Een samenleving waarin producten en grondstoffen niet worden weggegooid, maar hergebruikt en gemaakt onder sociale omstandigheden. Daarom maken zij designproducten van afgedankte (bedrijfs-)kleding en werken ze met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt; hen wordt een ontwikkeltraject geboden. Zo herwaardeert i-did zowel textiel als arbeidspotentieel.
Met deze missie in gedachten heeft i-did zichzelf per SDG significantie- en relevantiescores gegeven. Wat betreft significantie moet je je afvragen of je dagelijkse bedrijfsactiviteiten actief bijdragen aan het doel, slechts eenmalig of helemaal niet. Voor relevantie geldt de vraag: sluit de SDG direct aan op je missie of is dit meer indirect?
De SDG’s van i-did
Voor i-did bleek uit deze oefening dat SDG 8 en SDG 12 direct aansluiten bij hun missie. I-did biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek en training. Zo kunnen zij participeren in de samenleving en hebben ze meer mogelijkheid om economisch onafhankelijk te leven. Hiermee draagt i-did bij aan SDG 8 ‘inclusieve, economische groei, werkgelegenheid en fatsoenlijk werk voor iedereen’. Daarnaast leveren zij ook direct een bijdrage aan SDG 12: ‘duurzame consumptie en productie’ door het verwerken van afgedankt textiel tot gerecycled vilt en nieuwe designproducten.
“I-did biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek en training. Zo kunnen zij participeren in de samenleving en hebben ze meer mogelijkheid om economisch onafhankelijk te leven.”
Naast deze twee directe doelen levert i-did met hun dagelijkse bedrijfsactiviteiten op een indirecte manier een bijdrage aan: SDG 1: ‘Een einde aan armoede’, SDG 5: ‘Vrouwen en mannen gelijk’; SDG 13:’Klimaatverandering aanpakken’ en SDG 14: ‘Bescherming van zeeën en oceanen’.
Mooie doelen, vind je niet? Dat wil je over kunnen brengen! Met deze one-pager communiceert i-did hun bijdrage aan de SDG’s op een concrete en aansprekende manier.
Lees ook
Mireille Geijsen – Helping to close the cycle while serving a social purpose
Klinkt goed, maar wat levert het op?
Na het maken van een heldere koppeling, is het zaak om de bijdrage op deze SDG’s concreet te maken en bij te houden. I-did stelde daarom KPI’s vast op de SDG’s. Deze houden ze bij in een speciaal daarvoor ontwikkeld dashboard. Met deze informatie hebben zij zicht op hun toegevoegde waarde en kunnen zij zichzelf constant de vraag stellen: hoe moeten we sturen om progressie te blijven maken om de Werelddoelen te behalen? Zo hebben ze de mogelijkheid om bij te sturen op maximale impact.
“Na het maken van een heldere koppeling, is het zaak om de bijdrage op deze SDG’s concreet te maken en bij te houden.”
De meerwaarde van communiceren over SDG’s
Met een SDG-verslaglegging en -rapportage kun je jouw toegevoegde waarde op een concrete manier overbrengen aan potentiele partners en klanten. Daarnaast kun je beter voldoen aan de verplichtingen en wetgeving vanuit overheid en financiers. Ten slotte is het ook voor medewerkers enorm stimulerend om te zien waar ze aan bijdragen, hoeveel dan en dat te zien groeien.
Aan de slag dus!
In de woorden van Mireille Geijsen, oprichtster van i-did: “Als sociale onderneming is het onze missie om met onze dagelijkse werkzaamheden positieve impact te maken op de samenleving. Door de ontwikkeling van de SDG’s weet iedereen wat er moet gebeuren voor een duurzame wereld. Ik zie de SDG’s als een enorme kans om samen te werken met andere organisaties om een nog grotere positieve impact te creëren. We nodigen je daarom uit om samen met ons te werken aan het bijdragen aan de SDG’s!”
“Ik zie de SDG’s als een enorme kans om samen te werken met andere organisaties om een nog grotere positieve impact te creëren.” – Mireille Geijsen, oprichter i-did
Reacties