Uitgerekend op Duurzame Dinsdag voerden wij een gesprek met aGreenStory-oprichter Yagmur Masmas: een toepasselijkere dag bestaat er bijna niet. “We letten er niet alleen op dat onze artikelen duurzaam geproduceerd zijn, uiteindelijk willen we ook de verzending duurzaam aanpakken.” Een gesprek over het belang van een duurzame wereld en hoe Yagmur bijdraagt.
In de stoffige schoolbanken van de middelbare school kwam Yagmar met het idee van aGreenStory. “Om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen, ging ik vegetarisch eten. Maar ik wilde meer doen. Daarom startte een zoektocht naar duurzame schoolspullen.” Wat bleek: de producten die in Nederland te koop zijn, vond Yagmur ofwel ongeschikt voor gebruik op school, ofwel erg saai uitgevoerd. Bestellen uit het buitenland bood de duurzame oplossing.
Over Yagmur Masmas
Yagmur Masmas studeert Duurzame Ontwikkelingsstudies en Milieuwetenschappen aan het University College in Maastricht. Daarnaast is ze oprichter van aGreenStory.
aGreenStory verkoopt duurzame schrijfwaren aan particulieren en bedrijven en wil daarmee een bijdrage leveren aan het verkleinen van de Nederlandse ecologische voetafdruk en het bevorderen van eerlijke handel. Daarbij let ze er niet alleen op dat de producten die verkocht worden duurzaam geproduceerd zijn, maar ook onder goede arbeidsomstandigheden voor de werknemers.
In 2014 deed Yagmur Masmas met haar idee voor een webshop met duurzame schrijfwaren mee aan de ASN Wereldprijs. Ze werd vierde in de categorie ‘Eerlijke handel, mode en voedsel’. Hier ontmoette ze Sander, die nu mede-oprichter is van aGreenStory.
Updates 2017: Inmiddels zijn ook logistiek manager Kaim, communicatie specialist Fleur en de visueel ingestelde Joseph werkzaam bij het bedrijf. En er is een eigen productlijn opgestart in de vorm van GreenBook, GreenNote en GreenSleeve.
Klasgenoten reageerden enthousiast: “Ze vonden mijn schoolspullen net zo tof als ik ze vond, dus bestelde ik soms iets voor ze. Dat handeltje heeft de basis gevormd voor de huidige webshop van aGreenStory.” De volgende stap is dat er wordt gewerkt aan duurzame verzending. “Dit blijft een lastig punt, maar we compenseren al wel alle CO2-uitstoot in samenwerking met PostNL. En soms wordt je bestelling zelfs op de fiets bij je thuisbezorgd! In de nabije toekomst willen we ook een eigen productlijn gaan starten die geproduceerd wordt door mensen die nu uitgesloten worden op de arbeidsmarkt,” vertelt de duurzame ondernemer met een glimlach.
“Soms wordt je bestelling zelfs op de fiets bij je thuisbezorgd!”
Omzeilen van de regels
In het begin verspreidde Yagmur haar artikelen via aGreenStory-afhaalounten. Die afhaalpunten zijn min of meer toevallig ontstaan. “Een voor ons belangrijke klantgroep, studenten, wilden we bereiken via zogenaamde ‘green offices’ op universiteiten. Maar zij mogen volgens de regels van de universiteit niets verkopen. Om dat te omzeilen hebben we samen de aGreenStory-afhaalpunten bedacht. Daaruit leerde ik: laat je vooral niet afschrikken door allerlei regels.” Maar het bleek geen succes. “De ophaalpunten doen we niet meer, het concept bleek niet op te schalen omdat universiteiten niet flexibel genoeg waren om dit mede te faciliteren. Wél liggen we nu in een aantal winkels.”
Sociaal én duurzaam ondernemen
aGreenStory is gestart vanuit het streven om een positieve impact op de samenleving te hebben, in plaats van een neutrale of zelfs negatieve impact. Dat komt niet alleen tot uiting in de duurzame producten: “Doordat we eerlijke handel als kernwaarde uitdragen hebben we in ieder geval geen negatieve invloed op de mensen die de artikelen produceren.”
Als voorbeeld noemt ze de levenscyclus-analyse die elk product in de webshop ondergaat. “Zo weten we zeker dat de producten compleet duurzaam zijn, maar kunnen we onze klanten ook vertellen wat de geschiedenis én de toekomst is van elk van onze producten.” Overigens vindt Yagmur dat dit voor alle fabrikanten verplicht zou moeten worden. “Dit draagt bij aan het bewustzijn bij klanten. Duurzame producten zijn nu nog een luxe, maar door ze laagdrempelig aan te bieden willen we bereiken dat het gebruik alledaags wordt. Bewustwording bij onze klanten is daartoe de eerste stap, verklaart ze stellig”. Over haar langetermijnvisie is ze luid en duidelijk: “De communicatie over duurzaamheid richting jongeren, dat móet echt aansprekender, want deze groep kan uiteindelijk het verschil maken.”
“De communicatie over duurzaamheid richting jongeren moet aansprekender, want deze groep gaat het verschil maken.”
Grote bedrijven als voorbeeld
Na haar studie aan de University College Maastricht wil Yagmur fulltime aan haar bedrijf gaan werken. In de extra tijd zou ze zich graag richten op het verbeteren van duurzaamheid bij bestaande bedrijven. Paul Polman, directeur van Unilever, geldt hierbij als grote inspiratiebron.“ Hij is vanuit een enorm groot bedrijf continue bezig om aan de ‘sustainable development goals’ bij te dragen. Ik geloof er erg in dat het voorbeeld van grote bedrijven moet komen.” Maar ook Maurits Groen, oprichter van sociale onderneming Waka Waka, is één van haar voorbeelden. “Maurits is altijd, zowel binnen als buiten zijn bedrijf, bezig om duurzaamheid in Nederland te promoten. En telkens weer vanuit een positieve insteek!”
Verschillende partijen kunnen bijdragen om duurzaam en sociaal ondernemen meer gemeengoed te maken. Yagmur Masmas noemt er twee: “De overheid zou zich moeten richten op het realiseren en faciliteren van verbindingen tussen sociaal ondernemers, bedrijven en mensen met een duurzaam idee. Dit leidt tot netwerken, kennisdeling en samenwerking met winst voor iedereen.” Banken en investeerders zouden naast kortetermijnwinst in kapitaal ook naar langetermijnwinst voor de samenleving moeten kijken. “Door sociaal ondernemers te erkennen als volwaardige ondernemers krijgen ze meer financiële mogelijkheden. Maar de ondernemer kan zelf ook iets doen. Investeer tijd en geld in rapportages waarin je jouw sociale waarde aangeeft. Als start-up is dit niet altijd meteen haalbaar, maar ook wij streven ernaar dit zo snel mogelijk te gaan doen. Je kunt vaak niet alles zelf, maar de middelen zijn er soms ook nog niet om kennis of diensten in te kopen. Investeer dan in samenwerken, want zo word je onderneming steeds sterker.”
Na afloop van elk interview vragen we de geïnterviewde een volgende kandidaat voor te dragen. Gepassioneerd als ze is, noemt Yagmur Masmas er maar liefst drie. Richard Gabriel van Tulper, een start-up die een duurzaam alternatief voor plastic waterflessen biedt. Fiona Vloet van de Fair Trade Factory, die meer werk creëert voor kleermakers in Tanzania door hen op een eerlijke manier te laten produceren voor de lokale en Nederlandse markt. En ze is ook benieuwd naar het verhaal van de oprichters van The Colour Kitchen. Aldus Yagmur Masmas: “De laatste twee werken allebei met een bijzondere doelgroep. Hoe ervaren zij dat, en zou hun bedrijf nog kunnen worden opgeschaald?” Like ons op Facebook of volg ons op Twitter en hoor als eerste wie van deze ondernemers het stokje overneemt!
Reacties