Tijdens de lancering van JOP Onderneemt van Emma At Work raakte JOP Onderneemt-voorman Guus Puylaert aan de praat met Yann Weijer. Hier ontstond een mooi contact tussen beide heren waarna Guus de estafette besloot over te dragen aan Pure Ambition initiatiefnemer Yann. Na jaren vast te hebben gezeten in de corporate wereld zag Yann Weijer het licht. Hij kwam erachter dat deze sector, waar keiharde cijfers de voorkeur genieten boven de mens, niet de zijne was. Nu koppelt en netwerkt hij op dagelijkse basis mensen op duurzame wijze aan elkaar: “Doe wat je leuk vindt, elke dag weer.”
Yann Weijer zit comfortabel weggezakt in zijn stoel. We ontmoeten hem onder de rook van Amsterdam in het Amstelveense bedrijfspand van Pure Ambition. Deze sociale onderneming koppelt mensen en bedrijven met een duurzame, maatschappelijke ambitie aan elkaar. In rap tempo deelt de veertigjarige oprichter ideeën en inzichten. Hij neemt ons mee terug in de tijd, toen hij nog actief was als broker bij een investment bank. “Als echte relatiemanager was het lastig om te zien dat de keiharde cijfers meestal belangrijker werden gevonden dan de mens.”
Een ontslag dwong de enthousiaste ondernemer om eens goed bij zichzelf te rade te gaan. Zelf omschrijft hij dit als het ideale moment. “Ik ben hierna een jaar zoekende geweest en kwam in een soort spagaat terecht.” Uiteindelijk wist Yann Weijer het: “Ik moest gaan doen waar ik goed in ben: mensen koppelen en netwerken.” Meerdere signalen vanuit zijn omgeving klonken hetzelfde, in de recruitmentwereld zou hij helemaal op zijn plaats zijn. En daar besloot de eigen-wijze Yann Weijer werk van te maken. Na een omzwerving in zijn ‘eigen’ recruitment banking sector, ontstond bij hem een belangrijke levensvraag: hoe kan ik in deze veranderende wereld een bijdrage leveren? “Dit in combinatie met mijn ervaring en kwaliteiten maakte uiteindelijk Pure Ambition tot realiteit”, zo vertelt Yann.
“Keiharde cijfers zijn vaak belangrijker dan de mens”
Eerst een klik, dan pas een cv
In veel opzichten is Pure Ambition een vreemde eend in de ‘recruitment-bijt’. Onconventioneel is Yann Weijer in de wijze waarop hij bedrijven matcht met kandidaten. “Ik kijk altijd eerst of er sprake is van een klik, dan pas pak ik de papieren bij de hand. Zo koppelde hij onder andere twee partijen aan elkaar die nu van Groningen een duurzamere plek maken.” Een gezonde dosis mensenkennis maakt dit gemakkelijker. “Ik praat met iedereen en bemoei mij met alles, dat is soms best wel vervelend”, zo verklaart hij. Zelf beschouwt de Amsterdammer zich niet als een “standard” recruiter. “Wel kan ik zien of de ene persoon bij iemand anders past; laat het matchen maar aan mij over.” Veel bedrijven zijn te gefocust op papieren en diploma’s. “De people component is bij veel ondernemingen een ondergeschoven kindje.” Technologie, innovatie en kapitaal zijn de basis voor een onderneming, maar vaak worden er pas op het laatste moment mensen aangenomen. “Uiteraard wil je op zo’n moment de beste krachten, maar zijn die mensen op papier ook de beste werknemers voor jouw onderneming? Binnen sociale ondernemingen wordt al veel meer gekeken naar de mens: ‘Behandel je de mensen met wie je werkt goed?’ Dit is goud waard. Bij mij staat de mens altijd voorop, waar ze ook vandaan komen of wat ze doen.”
Krachten bundelen
Sociaal ondernemerschap wordt vaak in één adem genoemd met de deeleconomie. Toch bestaat er nog te veel concurrentie in de sector zo vindt Weijer. “Waarom zijn er bijvoorbeeld vijf stichtingen voor circulaire economie in ons land?” vraagt hij zich lachend af. “Ja, we concurreren nog te veel: fuseer, inspireer en deel je kennis! Er wordt zoveel gedaan en gedacht, maar de krachten worden nog te weinig gebundeld.” Voor Pure Ambition is de stip aan de horizon dé duurzame vacaturebank van Nederland worden. “We moeten er voor zorgen dat er uiteindelijk duizenden bedrijven en duurzame vacatures online staan. En dat het gros hiervan op onze website is te vinden, in plaats van versplinterd over het hele internet”, besluit hij gepassioneerd.
Impact first
Een inspirerende buurman die werkzaam is bij ASN Bank en een boek van Richard Branson leerden de zoekende dertiger die Yann Weijer ooit wat over sociaal ondernemen. “Mijn buurman vertelde me dat je allereerst moet doen wat je denkt dat goed is, vanuit daar kun je een toegevoegde waarde leveren.” Zelf begon hij dus met impact en ging vanuit daar kijken naar het zakelijke gedeelte. “Ik vind het niet meer dan logisch dat we bezig zijn met het maatschappelijke aspect, tegenwoordig mogen we er ook geld mee verdienen,” aldus de voormalige investor. Nu hij zelf in de wereld van het sociaal ondernemen vertoeft en volop mensen aan duurzame banen helpt, is Yann Weijer de man die anderen probeert te overtuigen om ook bewuster te ondernemen. “Natuurlijk laat je op die manier financiële zekerheid achter je, maar als je doet wat je echt leuk vindt, neemt geluk enorm toe. We zijn met z’n allen in dit land de afgelopen tijd twaalf keer zo welvarend geworden, maar niet gelukkiger”. Het antwoord op dit vraagstuk is volgens hem simpel: “Doe vooral wat je leuk vindt.”
“Tegenwoordig mogen we er ook geld mee verdienen”
Samenwerking met corporates
Dat deze bewustwording bij de grote corporates langzamer gaat lijkt een gegeven, toch ziet Weijer wel de meerwaarde van samenwerking met grote corporaties. “Hier zijn nou eenmaal veel dingen mogelijk.” Naast verschillen ziet Weijer, ook gezien zijn verleden, genoeg overeenkomsten tussen beide werelden. “Werknemers bij succesvolle sociale ondernemingen als Dopper en WakaWaka draaien overuren, dit is bij grote corporates natuurlijk net zo het geval.” Om te bewijzen dat sociaal ondernemen echt wat voorstelt zal er naar de mening van de Pure Ambition voorman nog wel wat moeten veranderen. “Meer succesverhalen zijn daarin essentieel. Zodra we honderden Doppers of Tony’s Chocolonely’s in ons land hebben, praten we verder.” De spagaat waarin veel sociale ondernemingen zich bevinden maakt dit lastiger. “De focus ligt nog te veel op impact en te weinig op business. Kijk alleen al eens naar je eigen omgeving of personeel, hier bestaan zoveel mogelijkheden om sociaal te ondernemen,” zo licht hij toe.
Verder kijken
De weg naar het sociaal ondernemerschap was voor Yann Weijer een erg leerzame. Op het moment dat hij begon met Pure Ambition werd zijn zoon geboren. “Als beginnend jonge sociaal ondernemer kan je hier beter even mee wachten”, adviseert hij met een knipoog. Daarnaast raadt hij sterk aan om in de startfase voorzichtig te werk te gaan. “Steek niet zomaar van wal; dit heb ik wel gedaan en kwam mezelf aardig tegen. Je hebt toch echt een ‘launching customer’ nodig, een zekerheid. Een paar partijen die sowieso wel diensten of producten van je willen afnemen.” Als een ware ideeënman die hij is, geeft Yann het belang aan van een cijfergerichte partner. “Je hebt goede ondernemers met slechte ideeën en slechte ondernemers met goede ideeën.”
Hij mag zichzelf dan als ‘matige ondernemer’ betitelen, toch ziet de gedreven Weijer genoeg toekomstige mogelijkheden. “We zoeken zo’n 40.000 keer per dag naar het woord ‘vacature’ in Nederland en 60% van de werkende landgenoten is ontevreden met zijn of haar baan.” Weijer raadt deze mensen vooral aan om eens verder te kijken. Tijdens zijn tijd als corporate investor zat hij zelf in zo’n schuitje. Nu vertellen zijn vrienden hem: “Je doet echt wat je leuk vindt én je gaat er ook iets mee bereiken.”
Yann geeft de so/creatie estafette door aan Eric Buckens van het ABN AMRO Social Impact Fonds. “Hij kijkt vanuit een grote corporate naar de wereld om ons heen”.
Reacties