• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Zaken die je raken

Zaken die je raken – Circulair voorwaarts!

Leonie Bank · 19 juni 2018 · 0 Reactie(s)

Zaken die je raken

Wist je dat het grondstofgebruik tussen 1980 en 2020 is verdubbeld en in de periode tot 2050 opnieuw zal verdriedubbelen als we op dezelfde voet doorgaan? Onze planeet heeft het steeds zwaarder te verduren. En het is maar de vraag of de aarde leefbaar blijft voor de generaties die volgen. Nog steeds is het namelijk zo dat we grondstoffen winnen voor producten die (te snel) op de vuilnishoop belanden. Deze oude manier van produceren, van take, make and dispose – nemen, maken en weer weggooien – is simpelweg onhoudbaar. Het leidt tot een enorme afvalberg die belastend is voor het milieu. Daarnaast zijn grondstofvoorraden eindig: er is al een tekort aan bepaalde broodnodige materialen. Daarom moeten we naar reduce, reuse en recycle.

Over Zaken die je raken

Social Enterprise NLSocial Enterprise NL en so/creatie zetten elke week een hoofdstuk uit het nieuwe boek Zaken die je raken in de spotlights. Om je te vertellen wie die sociale ondernemers zijn die een bedrijf beginnen om de wereld te verbeteren. En om te laten zien dat hun positieve impact verder reikt dan hun eigen onderneming. Of je nou politicus, ondernemer, student of inkoper bent, samen kunnen wij de transitie naar een eerlijke economie versnellen. Als je geïnteresseerd bent: koop hier het boek.

“Wist je dat Nederlanders jaarlijks een miljard babyluiers weggooien. Heel wat meer dan de Vlamingen, want die kunnen maar moeilijk begrijpen dat Nederlanders kinderen zo lang in een luier laten rondlopen.” – Zaken die je raken

Problemen zien als opportunity

Gelukkig zien sociaal ondernemers deze problemen juist als een kans. Dat het begint bij delen zag Lena Fashion Library in. Hier kun je lenen van ‘opkomende designers, duurzame labels en de mooiste vintage’ voor een vast bedrag per maand. Maar ook het langer gebruiken van spullen is belangrijk. Een bekende in dit veld is natuurlijk het Amerikaanse Patagonia, dat het repareren van kleding aanmoedigt en op hun website uitlegt hoe je de levensduur van een kledingstuk kunt verlengen. Of kijk naar Loop.alife, een Nederlands bedrijf met een volledig circulaire collectie. Zij sorteren oude kleding op kleur, maken er garens van en toveren deze weer om tot nieuwe kledingstukken.

Op naar designed to last

Een ander probleem is de ‘designed to fail’ economie. Producenten zijn er namelijk bij gebaat om producten te maken die niet lang meegaan. ‘Werd techniek vroeger nog ingezet om nieuwe oplossingen te creëren, tegenwoordig zie je dat techniek wordt gebruikt om een probleem te creëren. Producten zijn ‘designed to fail’, aldus Thomas Rau. Op naar ‘designed to last’ producten. Een onderneming die dat doet is Bundles. Hier lease je een Miele wasmachine, droger of afwasmachine en betaal je per wasbeurt. Bundles neemt ook het onderhoud voor zijn rekening. Een andere onderneming die een kans zag in het afvalprobleem is Afval Loont. Zij laten zien dat afval wel degelijk waarde heeft. Je kunt hier je afval inleveren (en je krijgt er nog geld voor ook) en Afval loont scheidt het afval en verkoopt het weer door. Er zijn ook sociaal ondernemers die van afval iets nieuws maken, zoals Black Bear Carbon. Zij halen vervuilende roetdeeltjes (carbon black) uit autobanden en gebruiken deze vervolgens in nieuwe autobanden, plastics of de toner in je printer.

‘’Het vigerende economische systeem is zo sterk, onze gewoonten zijn zo diep ingeslepen, dat het de moed van de sociaal ondernemers nodig heeft om het te doorbreken.’’ – Harald Friedl, Circular Economy.

Meer voorbeelden

Maar er zijn nog veel meer ondernemingen die streven naar een circulaire economie, zoals NNOF, Peerby, Snappcar, cambio, Happy Kiddo, Ahrend, Perfect Logistics, RotterZwam, Caffungi, GRO holland, Babylone Beer en Ioniqa. Benieuwd hoe zij dat doen, welke impact zij creëren en hoe jij kan helpen? Lees het vijfde hoofdstuk van Zaken die je raken. Koop het voor jezelf of geef het kado aan iemand die gelooft in actie!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Leonie Bank

Leonie communiceert voor en over Social Enterprise NL. Om de impact van sociaal ondernemers te vergroten creëert zij een podium voor sociaal ondernemerschap in het algemeen en onze leden in het bijzonder. Daarnaast communiceert zij over HeldCare: een ontwikkeltraject van Social Enterpise NL en Achmea Foundation voor social enterprises in het domein van zorg en welzijn.

Leonie studeerde taal & communicatie en volgde de master business studies, beiden aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie ontdekte ze dat ze in haar werk een maatschappelijke bijdrage wil leveren. Door te communiceren over én voor sociale ondernemingen voelt zij zich dus helemaal op haar plek bij Social Enterprise NL.

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Eerste handelsmissie voor sociaal ondernemers

Rutger van Weeren · 7 oktober 2017 · 0 Reactie(s)

Joris Hoebe – Bier maken van regenwater

Emma van Bergeijk · 4 augustus 2017 · 0 Reactie(s)

Diana Greeven – Starters hebben een enorme bijdrage geleverd aan de Waanzinnige Waldeck Tuin

Jasper Kars · 4 december 2017 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver