• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Blog Social Enterprise NL Zaken die je raken

Zaken die je raken – De jeugd heeft de toekomst. Of toch niet?

Leonie Bank · 29 mei 2018 · 0 Reactie(s)

Zaken die je raken

Veel jongeren wacht een prachtige toekomst en zij doen hun best om bij te dragen aan een fijnere wereld. Maar niet met iedereen gaat het goed. Wereldwijd groeien 155 miljoen kinderen vertraagd door een gebrek aan voedsel. En ook in Nederland en België bestaat er armoede. Wist je bijvoorbeeld dat 12 procent van de Nederlandse jongeren onder de wereldwijd gedefinieerde armoedegrens leeft? En dat 1 op de 8 kinderen zonder ontbijt op school komt? Dit leidt tot ‘problemen thuis’, kansenproblematiek en school en werkuitval. Terwijl het juist zo belangrijk is dat iedereen meedoet en bijdraagt aan de samenleving. Want: iedereen werk, is iedereen winst.

Over Zaken die je raken

Social Enterprise NLSocial Enterprise NL en so/creatie zetten elke week een hoofdstuk uit het nieuwe boek Zaken die je raken in de spotlights. Om je te vertellen wie die sociale ondernemers zijn die een bedrijf beginnen om de wereld te verbeteren. En om te laten zien dat hun positieve impact verder reikt dan hun eigen onderneming. Of je nou politicus, ondernemer, student of inkoper bent, samen kunnen wij de transitie naar een eerlijke economie versnellen. Als je geïnteresseerd bent: koop hier het boek.

In Hoofdstuk 2 vertellen we over sociaal ondernemers die met oplossingen komen waardoor jongeren die anders als ‘verloren’ zouden worden beschouwd, toch een rol hebben in de samenleving. De inzet van deze sociaal ondernemers verbindt en hun impact gaat inmiddels voorbij aan de eigen activiteiten.

Jongeren opleiden tot ‘koekeloerders’

Gelukkig komen sociaal ondernemers met oplossingen waardoor jongeren die anders als ‘verloren’ zouden worden beschouwd, toch een rol kunnen hebben in de samenleving. Zij kijken naar deze problematiek en zoeken oplossingen voor jongeren die een risico lopen uit het systeem te vallen. Zoals Nelis Company, zij leiden ‘moeilijke’ jongens op tot ‘koekeloerders’, glazenwassers. Klimmen op de ladder naar succes, een mooie metafoor. Of Heilige Boontjes, die zich richt zich op jongeren die in aanraking zijn geweest met politie of justitie en deze jongeren opleiden tot barista. Bij CRE8 hoor je het gezoem van 3D printers en lasersnijders, hier leren jongeren technische skills door het het maken 3D producten die in de webshop worden verkocht.

‘’Ik geloof heilig in de oude zegswijze: van je fouten moet je leren. Maar dan moet je wel de kans krijgen!’’- Rodney van den Hengel, Heilige Boontjes

Nog meer kansengevers

Maar er zijn nog veel meer sociaal ondernemers die jongeren een kans willen geven, zoals ook Prins Heerlijk, Binthout, De Prael, The Colour Kitchen, Cultureghem, Konekt, Beestig Wijs en Rising You. Meer over deze kansengevers lees je in tweede hoofdstuk van van Zaken die je raken. Koop het voor jezelf of geef het kado aan iemand die ook gelooft in actie!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Leonie Bank

Leonie communiceert voor en over Social Enterprise NL. Om de impact van sociaal ondernemers te vergroten creëert zij een podium voor sociaal ondernemerschap in het algemeen en onze leden in het bijzonder. Daarnaast communiceert zij over HeldCare: een ontwikkeltraject van Social Enterpise NL en Achmea Foundation voor social enterprises in het domein van zorg en welzijn.

Leonie studeerde taal & communicatie en volgde de master business studies, beiden aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie ontdekte ze dat ze in haar werk een maatschappelijke bijdrage wil leveren. Door te communiceren over én voor sociale ondernemingen voelt zij zich dus helemaal op haar plek bij Social Enterprise NL.

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Merijn Everaarts – De zin van verandering

Jasper Kars · 9 mei 2016 · 0 Reactie(s)

Is jouw sociale onderneming klaar voor de toekomst?

Redactie · 7 oktober 2020 · 0 Reactie(s)

‘Krachtig en Kwetsbaar; hoe Maggie impact maakt met haar verhalen’

Kim van Schie · 2 maart 2020 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver